Wat is een title tag?

Optimaliseer hoe je pagina er in Google uit ziet

Een title tag is:

  • Een tekst die aan zoekmachines vertelt waar de pagina over gaat

  • Een manier om bezoekers te overtuigen op jouw resultaat te klikken

Een title tag is een HTML-element en geeft de titel van een webpagina weer. Deze titel zie je in de adresbalk van je browser en wordt door zoekmachines vaak overgenomen in de zoekresultaten.

Omdat deze titel niet te zien is op de pagina zelf, noemen we een title tag metadata. Dat betekent dat je niet de inhoud zelf ziet, maar dat het gaat om gegevens over de webpagina.

Andere benamingen voor de title tag zijn meta title, pagetitle (paginatitel) en SEO-title.

De title tag van een webpagina is als een titel van een boek op de cover. Het is een korte, beschrijvende zin die de inhoud van het boek samenvat en de aandacht van lezers trekt.

Voorbeeld van een title tag

Een title tag ziet er in Google zo uit als klikbare titel:

Wat is een title tag voorbeeld

In dit voorbeeld heeft Google bepaald om niet de volledige title tag te laten zien, maar alleen een gedeelte. Zo lang de titel nog steeds de pagina juist omschrijft is dit geen probleem.

Een title tag ziet er zo uit in de broncode van de pagina:

Waarom is een title tag belangrijk?

 

De title tag is een korte samenvatting van de tekst die in een zoekmachine als Google wordt gebruikt. Bezoekers van een zoekmachine als Google of Bing scannen deze titels om een keuze te maken op welk resultaat ze gaan klikken.

De title tag gebruik je daarom op deze manier voor SEO:

  1. Je voegt zoektermen toe
  2. Je maakt je resultaat onderscheidend

 

1. Zoektermen voor hogere relevantie

Door zoektermen toe te voegen aan de title tag vergroot je de kans dat Google jouw pagina voor deze zoektermen laat zien. Mensen herkennen bovendien de zoekterm die ze net ingetypt hebben.

Als een woord of groep woorden in de titel staat, dan zal de pagina daar wel over gaan.

Omdat mensen van links naar rechts lezen, staat de belangrijkste zoekterm daarom ook vaak aan het begin van de title tag.

“Door zoektermen toe te voegen aan de title tag vergroot je de kans dat Google jouw pagina voor deze zoektermen laat zien.”

2. Title tag voor onderscheidend vermogen

Door de title tag van een pagina zo interessant mogelijk te maken overtuig je bezoekers om op jouw resultaat te klikken. Geef aan waarom mensen jouw pagina niet kunnen missen in hun zoektocht.

Bijvoorbeeld:

Stel je zoekt op fiets kopen en ziet de bovenste 3 resultaten in Google:

  1. Fiets kopen? Dat doe je bij Henk
  2. Fiets kopen? Voordelig bij Piet
  3. Fiets kopen? A-merken nu met 50% korting

Waar wil jij sowieso kijken? 

De derde titel geeft een concreet voordeel. Dat hoeft natuurlijk niet altijd korting te zijn. Andere zaken waarmee je je kunt onderscheiden zijn bijvoorbeeld unieke product eigenschappen, snelle levering of een aantoonbaar zeer goede klantenservice.

Door een aantrekkelijke titel te maken verhoog je de kans dat mensen in Google op jouw resultaat klikken.

Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers, maar geeft ook bij Google aan dat je iets interessants te bieden hebt. Daardoor kan Google je ook weer hoger zetten.

Title tag voorbeelden

De title tag van Fietsonline geeft geen informatie waarom je hier een fiets moet kopen. Mantel geeft deze reden wel.

Belangrijk voor SEO

Je hebt de volledige controle over de title tag op je pagina.

Daarom is het een belangrijk instrument om hogere posities te behalen via zoekmachine optimalisatie op de eigen pagina. Dit wordt ook wel on-page SEO genoemd.

Hoe gebruik je een title tag?

Een title tag geef je op in het beheersysteem van je website. in WordPress is dit dus de WP-admin. 

Om een title tag voor een pagina aan te passen heb je een veld nodig waarin je deze kunt opgeven. Voor WordPress installeer je daarom een SEO-plugin als Yoast SEO of RankMath.

De title tag in Yoast SEO wordt SEO-titel genoemd

Let wel dat je een beperkte ruimte hebt. Google meet de beschikbare ruimte voor de title tag in pixels. Een hoofdletter W neemt nu eenmaal meer ruimte in dan een kleine letter i.  Op een mobiele weergave heb je nog minder ruimte.

Daarom verschilt het aantal juiste tekens per title tag. We kunnen wel een gemiddelde nemen van maximaal 60 karakters, inclusief spaties. Als je title tag ongeveer die lengte heeft, zit je vaak goed. 

Te lange title tags worden afgekapt in de zoekresultaten. Maar bij te korte title tags informeer je bezoekers en zoekmachines niet genoeg.

Gebruik daarom een hulpmiddel om te zien of je title tag niet te kort of te lang is. Bijvoorbeeld Yoast SEO WordPress plugin of de SERP Snippet Optimization Tool

Title tag hulpmiddel

Wat is een goede title tag?

Een goede title tag:

  • Heeft tussen de 60 en 70 karakters voor desktop
  • Heeft tussen de 70 en 76 karakters voor mobiel
  • Bevat minimaal één zoekterm
  • Geeft een reden om te klikken
  • Is uniek per pagina op jouw website

Een merknaam noemen in de title tag is mogelijk. Als je al een bekend merk hebt, dan helpt dit juist om je website te herkennen.

Als je website nog niet algemeen bekend is, dan kun je je merknaam ook weglaten zodat je meer ruimte hebt om je title tag juist interessant te maken.

SEO problemen met title tags

Veelvoorkomende problemen met title tags zijn:

  • De title tag mist of is leeg
  • De title tag wordt al door een andere pagina op de website gebruikt
  • Er komen meerdere title tags voor op één pagina
  • De titel is te lang of te kort
  • De titel beschrijft de pagina niet voldoende bijvoorbeeld alleen Home of de bedrijfsnaam
  • Er komt geen zoekterm voor of deze staat in het afgekapte gedeelte
  • De title bevat taalfouten of matig Nederlands, bijvoorbeeld vanwege een automatische vertaling

Bovenstaande problemen breng je in kaart door het laten doen van een Site Audit.

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEO Specialist

Nils vreet SEO artikelen als snickers repen. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce