Wat is een SEO expert?

Wat is een SEO specialistHet woord SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.

Een SEO expert of SEO specialist is iemand die websites optimaliseert om hoger te komen in de gratis resultaten van zoekmachines als Google en Bing.

Deze specialist heeft diepgaande kennis van de werking van zoekmachines.

Hij of zij doet meer dan alleen de juiste meta tags gebruiken of een tekst volstoppen met net genoeg zoekwoorden.

Nee, de expertise gaat verder dan dat.

Ervaren SEO experts hebben daadwerkelijk resultaat behaald en weten dat op een consistente manier te herhalen.

Keer op keer.

Gratis SEO-kansen onderzoek door een ervaren specialist

Ter waarde van €375

Houd je huidige website je tegen om te groeien in Google? Start met een SEO-kansen onderzoek:

  • Geen standaard uitdraai, maar handmatige check en premium tools.
  • Analyse van je huidige techniek, content, zoektermen en links.
  • Concrete verbeterpunten, kansen en advies op maat via mail, telefoon of videogesprek.

Wat is…

We gebruiken je gegevens alleen om je de resultaten te sturen en te bespreken. Zie ook ons privacy beleid

Wat doet een SEO expert?

3 pijlers van SEO voor SEO expertsEen SEO expert kent de online vragen van jouw klant en zorgt er voor dat jouw website daar het best mogelijke antwoord op geeft.

Dit gebeurt door te optimaliseren voor de 3 pijlers van SEO:

Techniek, Content en Autoriteit:

1. Techniek

Als de website SEO-technisch niet in orde is, dan heeft werken aan content en autoriteit weinig tot zelfs geen zin.

Met SEO techniek bedoelen we website en server optimalisatie met als doel om zoekmachines jouw website beter te kunnen doorzoeken en indexeren. 

seo health scoreEen technische SEO-er werkt voornamelijk aan het verbeteren van:

  • Indexering en toegankelijkheid
  • Desktop en mobiele weergave
  • Veiligheid en anti-spam maatregelen
  • Site- en URL structuur
  • Laadtijden d.m.v. caching, Gzip en Time to First Byte
  • Redirects
  • Canonical tags
  • Structured Data

Technische SEO zorgt er voor dat je content optimaal onder de aandacht wordt gebracht bij bezoekers en zoekmachines.

2. Content

Daarna kijkt hij (of zij) naar de inhoud van de website:

  • Bevat deze goed geschreven inhoudelijke teksten, verrijkt met geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s?
  • Sluit de inhoud van de pagina aan bij wat de bezoeker ook daadwerkelijk zoekt?
  • Worden de woorden gebruikt die mensen ook gebruiken in hun zoekopdracht?

Vaak wordt hier niet naar gekeken bij het maken van een website.

Het gevolg is iets dat meer lijkt op een digitale brochure vol met vaktermen. Woorden die jouw klanten meestal niet eens gebruiken.

Ook het optimaliseren van pagina titels en meta omschrijven is een belangrijke en specialistische taak voor een SEO expert.

Door de tekst die de bezoeker in Google te zien krijgt extra aantrekkelijk te maken, haal je al meer verkeer binnen.

Ook het controleren van de website op overbodige content is een content-taak van de SEO specialist.

Denk hierbij aan:

  • teksten die meerdere keren op de website voorkomen (duplicate content)
  • pagina’s met erg weinig tekst en dus niet waardevol (thin content)
  • meerdere eigen pagina’s die met elkaar strijden in de zoekresultaten (keyword cannibalization).

3. Autoriteit

Tenslotte is het belangrijk dat andere websites verwijzen naar jouw website. Dit kan door middel van links van andere relevante kwaliteitswebsites naar jouw website.

Deze links worden door Google gezien als een aanbeveling en spelen een belangrijke rol in de posities die je pagina krijgt in de zoekresultaten.

Een SEO specialist brengt in kaart hoe het gesteld is met de links naar jouw website en naar die van je concurrenten.

Vervolgens kijkt hij samen met jou welke linkmogelijkheden het beste passen bij je website en hoe deze te behalen zijn. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd. 

 

SEO expert

Analyses

Zonder dashboard weet je niet hoe hard je auto gaat.

Bezoekers uit Google door een SEO expert

Dat geldt ook voor je website, maar dan iets uitgebreider.

Een SEO expert weet zijn weg te vinden in analyse tools als Google Analytics en Google Search Console.

Ook software van derde partijen als Ahrefs, Semrush en/of Moz zijn bijna onmisbaar om op hoog niveau te presteren.

Regelmatige analyses zorgen voor een schat aan informatie over welke pagina’s bijdragen aan het verkeer, leads en omzet via de website.

Net als een automonteur bezit een SEO expert een koffer met gereedschap, maar dan digitaal.

Hiermee kunnen problemen op tijd worden ontdekt en nieuwe kansen worden gevonden.

Teamsport

Achter een succesvolle website zit zelden maar één persoon. Je team, intern of extern, bestaat uit mensen met verschillende disciplines.

  • Testende techneuten
  • wat-je-ziet-is-wat-je-krijgt webdesigners
  • en creatieve copywriters.

Ieder heeft zijn of haar eigen specialisatie.

Een taak voor de SEO expert is daarom ook om de specifieke expertise van deze spelers het meest efficiënt in te zetten. Het doel is tenslotte niet om een design-wedstrijd te winnen, maar  meer verkeer en omzet via zoekmachines.

Voor topposities is samenwerken met mensen een must.

Er wordt pas echt resultaat behaald als de neuzen dezelfde kant op staan en zo veel mogelijk onderdelen van de website op topniveau zijn.

Kennis vs ervaring

seo kennis vs ervaringNaast feitelijke kennis over SEO speelt ook ervaring een grote rol.

Er staat veel zin én onzin op het internet over hoe zoekmachines werken. Een SEO specialist heeft ervaring wat wel en niet werkt.

Daarnaast is het belangrijk om te werken binnen de gegeven mogelijkheden. Denk aan de beginsituatie van een website, de beschikbare tijd en natuurlijk het budget.

Een ervaren SEO expert kan op basis van ervaring een inschatting maken over hoe realistisch de doelstellingen zijn.

Met een nieuwe website scoren voor de zoekterm “hypotheek” is een stuk lastiger dan voor een minder beconcurreerde term als “tweede huis kopen”.

Tot slot zorgt ervaring er voor dat de expert een goed onderzocht plan heeft en hierbij systematisch te werk gaat.

Dit plan komt tot stand door:

  • Een diepgaande websiteanalyse om de belangrijkste technische pijnpunten in kaart te brengen.
  • Een zoekterm onderzoek voor een realistische kijk op zoekvolume en haalbaarheid.
  • Content die verbeterd moet worden of het aanmaken en vullen van pagina’s die nog ontbreken.
  • Linkbuilding mogelijkheden en werkwijzen selecteren en uitvoeren om aan waardevolle links te komen.

Wanneer kies je voor een SEO expert?

wanneer kies je een seo expertEen SEO expert werkt aan de factoren die algoritmes van zoekmachines gebruiken om webpagina’s hoger te krijgen in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten. 

Dit zijn soms eenvoudige aanpassingen, maar kan ook bestaan uit meer ingrijpende aanpassingen.

Hierdoor kun je veel extra gratis verkeer naar je website krijgen. Deze bezoekers noemen we organisch verkeer uit Google.

Er bestaan veel opvattingen over hoe je zoekmachines hoger in de zoekmachines van Google krijgt.

Een SEO-fanaat test zelf wat werkt en weet de zin en onzin te onderscheiden.

Een andere reden om te kiezen voor iemand met verstand van zoekmachine optimalisatie is dat er ook technieken zijn die op korte termijn wel werken, maar niet op lange termijn.

Deze technieken worden ook wel spam of black-hat SEO genoemd.

Een ervaren SEO-er zorgt voor lange termijn resultaat. Risicovolle tactieken moeten daarom worden vermeden. Je moet het echter wel heel bont maken om een handmatige straf te ontvangen van Google.

Een SEO expert kijkt bovendien vooral naar methoden om de juiste bezoekers aan te trekken. Dit zijn dus de mensen die op korte of lange termijn geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Ook zijn er veel gratis en betaalde softwareprogramma’s om je te helpen bij zoekmachine optimalisatie. In theorie kun je hiermee ook zelf de werkzaamheden uitvoeren.

De uitdaging zit ‘m in hoe je deze tools gebruikt.

Een man met een hamer en spijkers maakt nog geen goede timmerman.

Er is vaak een leercurve hoe de data uit deze programma’s te interpreteren en om te zetten naar waardevolle acties. Bovendien zijn de betere programma’s vrij prijzig, met maandelijks terugkerende kosten. 

Door een bureau met SEO specialisten in te schakelen betaal je dus niet extra voor die software en de bijbehorende leercurve.

Wat kun je zelf doen aan SEO?

Wat kun je zelf doen aan SEO

Uiteraard hoef je niet per se alles uit te besteden.

Als je kosten wilt besparen of het gewoonweg leuk vindt om zelf ook aan je SEO te werken, dan zijn deze 10 taken goed geschikt zijn om zelf te doen.

Dit kun je vaak zelf doen aan SEO:

  1. Zo veel mogelijk informatie geven over je producten of diensten met teksten, afbeeldingen en audio/video.
  2. De title tag en meta omschrijving optimaliseren per pagina. Maak het passend voor de beschikbare ruimte en interessant om op te klikken.
  3. Deel je teksten op in paragrafen met een subkop met een tag (Heading 2 in de WordPress editor).
  4. Jouw kennis delen op je website via een blog of kennisbankartikel.
  5. Gastblogggen: Bloggen op een andere website, waarvoor je een link naar je website krijgt.
  6. Doe aan goede online en offline PR. Organiseer evenementen, sponsor je lokale sportclub, sta open voor interviews.
  7. Deelnemen op relevante internet forums om antwoord te geven op vragen.
  8. Reageren op blogs van anderen met een waardevolle aanvulling.
  9. Je social media beheren door jouw blogs daar ook te posten en in contact te komen met je doelgroep en andere mensen in jouw branche.
  10. Maak een echt goed onderscheidend aanbod. Geef mensen een reden om in de Google zoekresultaten voor jouw resultaat te kiezen.

Dit wordt vaak uitbesteed aan iemand die gespecialiseerd is in SEO:

  1. Het inrichten en bijhouden van het succes van de SEO werkzaamheden: o.a. posities van zoektermen in Google, organisch verkeer in Google Analytics, Click Through Rate in Google Search Console en nog meer.
  2. Technische analyse van je website om achter de belangrijkste knelpunten te komen.
  3. Het technisch optimaliseren van de website op zaken als snelheid, indexatie, mobiele vriendelijkheid en meta tags.
  4. Een content audit om te zien welke pagina’s al goed presteren en welke beter kunnen.
  5. Een zoekwoord onderzoek om te zien hoe je doelgroep zoekt en welke zoektermen haalbaar zijn om beter op gevonden te worden.
  6. Het verfijnen van je teksten zodat ze beter gevonden worden in Google en je bezoekers overtuigen voor jou te kiezen.
  7. Linkbuilding

    Het laten schrijven en opmaken van nieuwe pagina’s om beter op bepaalde zoektermen gevonden te worden.

  8. Het zoeken van nieuwe mogelijkheden om links naar de pagina’s op je website te krijgen.
  9. Linkbuilding, oftewel het verkrijgen van meer links vanaf relevante en autoritaire pagina’s naar jouw pagina’s voor meer autoriteit.
  10. Advies over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie, zoals rich snippets, featured snippets, web vitals…
  11. en nog veel meer.

Hoe kies je een specialist in SEO?

Waar moet je op letten als je een specialist in zoekmachine optimalisatie wilt inhuren? Helaas zijn er geen officiële documenten waarin staat of iemand een vakman is.

Kijk daarom eerst eens naar z’n eigen website. Deze moet er uiteraard behoorlijk uitzien, openheid van zaken geven en liefst ook nuttige informatie delen.

De alarmbellen moeten gaan rinkelen als de zogenaamde expert aanbiedt om je website “aan te melden voor meer dan 500 zoekmachines”. Dit is helemaal niet nodig en lijkt meer op iemand die misbruik maakt van onwetendheid bij zijn klanten.

Pas op voor iemand die misbruik maakt van onwetendheidOok bij garanties voor posities moet je altijd uitkijken. SEO-ers kunnen namelijk geen garanties geven.

Het algoritme van Google bepaalt namelijk de posities. Een SEO specialist beïnvloedt op een positieve manier de factoren die een zoekmachine gebruikt.

Wie garanties geeft zal eerder risico nemen met spam technieken of kiezen voor zoekwoorden waar makkelijk mee gescoord kan worden, maar wat de klant maar bar weinig oplevert.

Ga daarom gewoon eens een oriënterend gesprek aan en kijk of de SEO specialist geïnteresseerd is in je bedrijf, wat je doelstellingen zijn, hoe je je onderscheidt van je concurrenten, en nog meer zaken op bedrijfsniveau.

Wat kost een SEO expert?

wat kost een seo expert of specialist?De prijzen van een SEO expert in 2022 kunnen enorm variëren.

Een analyse van een website door een SEO specialist zit meestal tussen de 500 en 1000 euro.

Dit is dan voor de adviezen die nog opgevolgd of geïmplementeerd moeten worden door jezelf (via een CMS systeem) of door de websitebouwer of de redactie.

Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er.

Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.

In de VS kom je vanwege de grote concurrentie zelfs nog gekkere bedragen tegen tot zelfs $1000 per uur. In Nederland zijn €85 tot €125 de meest gangbare tarieven voor online marketing bureaus.

Waar zit het verschil in?

Zoals in veel markten: vraag en aanbod.

Ervaring speelt bij online marketing een belangrijke rol.

waardoor er meer bezoekers en uiteindelijk ook klanten binnenkomen, zonder dat je extra hoeft te adverteren.De prijs van een SEO expert is natuurlijk afhankelijk van de geleverde kwaliteit en door de jaren heen opgebouwde expertise.

Een ervaren SEO-er is goud waard, want hij brengt je gehele website naar een hoger niveau, waardoor er meer bezoekers en uiteindelijk ook klanten binnenkomen, zonder dat je extra hoeft te adverteren.

En dat iedere dag weer, 24/7.

Conclusie

seo-expert resultaatHet doel van zoekmachines als Google is om de beste websites te tonen voor een specifieke zoekopdracht.

Dit levert veel extra aandacht op zonder daar iedere keer voeren hoeven te betalen.

Het inhuren van een ervaren SEO specialist zorgt er daarom voor dat je website langdurig onder de aandacht komt bij mensen die ook naar je op zoek zijn.

De vraag is daarom niet zo zeer wat een SEO expert kost, maar wat hogere posities in Google je bedrijf of organisatie kunnen opleveren.

Als je een goed aanbod hebt die mensen graag willen zien als ze zoeken naar een dienst of product, dan is SEO één van de meest kosteneffectieve manieren om aan nieuwe klanten te komen.

Simpelweg omdat de verworven zichtbaarheid niet stopt zodra je stopt met betalen, zoals bij adverteren.

Huur een SEO expert in

Nils van der Knaap SEO expertMijn naam is Nils van der Knaap en ik werk al ruim 15 jaar als online marketeer. Eerst met veel plezier bij een grote webshop, nu als eigenaar van een internet marketing bureau.

Mijn specialisme is SEO, maar ik ken ook Google Ads van binnen en buiten en bouw graag sites in WordPress.

Ben je benieuwd naar hoe ik en mijn collega’s denken over zoekmachine optimalisatie en hoe we dat kunnen toepassen op jouw of jullie eigen website? Neem eens contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Ik heb een team van online specialisten op het gebied van website techniek en content voor bezoekers én zoekmachines.

Ook voor het verkrijgen van meer links (linkbuilding) voor succes op de lange termijn hebben we vele mogelijkheden door onze eigen linkbuilding-experts.

Vertel ons over jouw doelstellingen om de online marketing van je website naar een hoger niveau te brengen.

Anderen over ons

Roy Ishak“Ik beveel mensen alleen aan als ze meer opleveren dan kosten. Dat is voor mij de definitie van een specialist. Nils en zijn team zijn dat absoluut. Niet alleen omdat zij zelf bij de zoekopdracht “SEO specialist” op nummer 1 staan in Google. Maar bovenal omdat zij mijn verwachtingen keer op keer overtreffen. Het is ongelofelijk op wat voor grote websites zij links hebben gekregen voor royishak.nl. Sky Internet Marketing is dan ook momenteel de enige partij in Nederland waaraan ik mijn linkbuilding uitbesteed. En, die van mijn klanten.”

Roy Ishak, Royishak.nl - Beste marketing opleider 2014, 2015, 2016 en 2017

Peter van der Maat van Woordvoerders Etc.“Vorige week heb ik jullie aangeprezen bij een concurrent van mij […]. Ik heb ‘m verteld dat ik naar jou was toegegaan omdat jij op Google als SEO-specialist het hoogst stond bij de SEO-specialisten. En van dat alleraardigste advies heb ik eigenlijk een beetje spijt. Je moet de concurrent natuurlijk nooit wijzer maken dan-ie is.”

Peter van der Maat, Woordvoerders Etc.

Veelgestelde vragen

Wat is de betekenis van de term SEO expert?

Een SEO expert is een specialist op het gebied van websites optimaliseren voor zoekmachines. De expertise is vaak een combinatie van kennis over websitetechniek, content produceren en optimaliseren, en online promotie.

Wat zijn de werkzaamheden van een SEO expert?

Een SEO traject begint vaak met het in kaart brengen van de technische staat van de website. De belangrijkste zaken - die hoger komen in Google mogelijk tegen houdt - moeten worden opgespoord en opgelost. Vaak wordt er hierbij samengewerkt met een website ontwikkelaar. Daarna moeten de kansrijke zoektermen gevonden worden. Dit wordt ook wel een zoekwoord onderzoek genoemd. Op basis van relevantie, zoekvolume, en moeilijkheidsgraad worden keuzes gemaakt welke zoektermen prioriteit hebben om voor te optimaliseren. Een ervaren SEO expert kan doorgaans ook goede webteksten schrijven. Tot slot wordt er gewerkt aan het populairder maken van de pagina in de ogen van Google door links op andere websites naar de pagina te plaatsen of aan te vragen. Een SEO expert weet bovendien zijn of haar weg in website analyse tools als Google Analytics en Google Search Console.

WordPress of ander systeem?

Omdat WordPress zeer veel gebruikt wordt als websitesysteem (CMS) hebben veel SEO experts kennis van WordPress. Het is niet noodzakelijk om met dit systeem te werken om hoger te komen in Google. Advies over zoekmachinevriendelijke techniek, content en links zijn onafhankelijk van het website systeem. De uitvoering van het optimaliseren van de techniek kan worden gedaan door de webbouwer die bekend is met het betreffende websitesyteem.

Wat zijn de kosten voor een SEO expert?

De kosten voor iemand die gespecialiseerd is in SEO is vaak op basis van een uurtarief. Dit verschilt natuurlijk per bedrijf, maar vaak liggen de kosten vrij dicht bij elkaar. Ons uurtarief is 85 euro per uur exclusief BTW. Er wordt soms ook op projectbasis met vaste prijs gewerkt, bijvoorbeeld voor een technische analyse.

Wat levert een SEO expert op?

Het grote voordeel van SEO ten opzichte van andere promotie is dat de investering vaak voor langere termijn is. Bij adverteren stopt je zichtbaarheid als je stopt met betalen. Maar bij SEO verdien je posities in zoekmachines die nog lang kunnen aanblijven. Je betaalt niets per klik, dus je kunt veel extra bezoekers krijgen bij hoge posities. Bovendien zijn bezoekers vaak met een gerichte zoekopdracht op je website terecht gekomen en zijn dus vaak actief bezig met het doen van een aankoop. Dit in tegenstelling tot iemands dagelijkse bezigheden onderbreken met een reclame boodschap.

Waar moet je op letten bij het inhuren van een SEO expert?

Je herkent een SEO expert die het klappen van de zweep kent aan meerdere zaken. Natuurlijk is reputatie van belang, maar dat geldt voor iedere vakman. Specifiek voor het SEO vakgebied kun je jezelf de volgende vragen stellen: Kan deze persoon jargon uitleggen in begrijpelijke taal? Kan deze persoon een te volgen proces uitstippelen, in plaats van een enkel trucje? Maakt deze persoon geen beloftes over zaken waar hij of zij geen invloed heeft (bijvoorbeeld nummer 1 posities beloven). Voert deze persoon zelf SEO uit voor de eigen organisatie en heeft dus praktijk ervaring?

Kan de expert op afstand werken of moet dit op locatie?

Normaal gesproken kunnen veel werkzaamheden door een SEO expert op afstand uitgevoerd worden. Een computer met internetverbinding is vaak voldoende. Voor overleg kan het handig zijn om elkaar eens te ontmoeten, maar dit is niet noodzakelijk. Zo kun je dus bijvoorbeeld zelf met je kantoor in Amsterdam, Rotterdam of Maastricht gevestigd zijn, terwijl je SEO expert in Alphen aan den Rijn zit.

Is er verschil tussen SEO voor ZZP-ers, mkb en grotere, internationale bedrijven?

Veel werkzaamheden zijn hetzelfde voor ZZP, midden- en kleinbedrijf en bedrijven met 250+ medewerkers. Echter, er zullen meer specialismen aan te pas komen. Een ZZP-er heeft bijvoorbeeld eerder een kleinere WordPress site, terwijl een international mogelijk een maatwerksysteem heeft met duizenden pagina's. Ook is het schrijven in een andere taal een specialisme op zich.

Kan een SEO expert mij resultaten beloven?

Hoe raar dit ook klinkt, maar een SEO expert kan geen resultaten beloven. Dit komt met name omdat het succes afhankelijk is van factoren waar je geen invloed op hebt. De concurrentie kan opeens veel actiever worden met een groter budget. Algoritmes kunnen door Google worden aangepast, de webhosting kan er te vaak uit liggen, en zo zijn er nog vele andere redenen te bedenken. Wat een SEO expert wel kan garanderen is een gestructureerde werkwijze, waarbij zo veel mogelijk bekende factoren worden nagekeken en aangepakt. Het effect van deze werkzaamheden vertaalt zich vaak naar gestegen organisch verkeer en conversies, wat te zien is in Google Analytics, of hogere posities voor bepaalde zoektermen in Google.

Hoe word je een SEO Expert?

Er is geen algemeen erkende opleiding tot SEO-er, dus in principe kan iedereen zich zo noemen. Veel mensen die zich specialiseren in dit onderwerp hebben een studie rondom ICT, media, economie, communicatie of journalistiek gevolgd. Je leert vaak pas echt veel over SEO door zelfstudie d.m.v. blogs, vlogs, podcasts, discussiefora en boeken. En natuurlijk veel zelf doen om te zien wat echt werkt.