Wat is een SEO expert?

Het woord SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Een SEO expert is dus iemand die verstand heeft van het optimaliseren van websites voor zoekmachines als Google en Bing.

Deze specialist heeft veel verstand van de werking van zoekmachines en doet meer dan alleen de juiste meta tags gebruiken of een tekst volstoppen met net genoeg zoekwoorden.

Nee, de expertise gaat verder dan dat.

SEO expert

Eigenlijk beseft een SEO expert vooral goed wat de online vragen van jouw klant zijn en hoe jouw website daar antwoord op kan geven.

Op de eerste plaats doet een SEO specialist dat door de website goed vindbaar te (laten) maken voor zoekmachines door van de juiste websitetechnieken gebruik te maken. Als je een prachtige website met interessante teksten hebt, maar Google kan het niet lezen of de pagina laadt erg traag, dan houdt het daar al op.

seo expert begrijpt wat de vragen van jouw klant zijn.Daarna kijkt hij (of zij) naar de inhoud van de website:

  • Bevat deze goed geschreven inhoudelijke teksten, eventueel verrijkt met afbeeldingen en video’s?
  • Sluit de inhoud van de pagina aan bij wat de bezoeker ook daadwerkelijk zoekt?
  • Worden de woorden gebruikt die mensen ook gebruiken in hun zoekopdracht?

Vaak wordt hier niet naar gekeken bij het maken van een website en staat deze daarom vol met vaktermen die niet gebruikt worden door de doelgroep.

Tenslotte is het belangrijk dat anderen verwijzen naar de website. Dit kan door middel van links van andere relevante kwaliteitswebsites naar jouw website.

Een SEO specialist brengt in kaart hoe het gesteld is met de links naar jouw website en naar die van je concurrenten. Vervolgens kijkt hij samen met jou welke linkmogelijkheden het beste passen bij je website en hoe deze te behalen zijn.

Waarom kiezen voor een SEO Expert?

Bezoekers uit Google door een SEO expertEen SEO expert kan soms door enkele eenvoudige aanpassingen, en soms door enkele meer ingrijpende aanpassingen, je website hoger in de zoekresultaten van Google krijgen. Hierdoor kun je veel extra GRATIS verkeer naar je website krijgen.

Er bestaan veel opvattingen over hoe je zoekmachines hoger in de zoekmachines van Google krijgt. Een echte SEO expert zal vooral kijken naar methoden om de juiste bezoekers aan te trekken. Dit zijn dus de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst, product of informatie.

Een andere reden om te kiezen voor iemand met verstand van zoekmachine optimalisatie is dat er ook technieken zijn die op korte termijn wel werken, maar er op lange termijn voor kunnen zorgen dat je gestraft wordt door Google. Dit kan zelfs resulteren in een complete verwijdering uit de zoekresultaten.

Deze technieken worden ook wel spam of black-hat SEO genoemd. Een goede SEO-er zal deze technieken altijd vermijden en juist zorgen voor lange termijn resultaat. Hij focust zich dus op wat het beste is voor het bedrijf van zijn/haar klant.

Hoe kies je een specialist in SEO?

Waar moet je op letten als je een specialist in zoekmachine optimalisatie wilt inhuren? Helaas zijn er geen officiële documenten waarin staat of iemand een vakman is.

Kijk daarom eerst eens naar z’n eigen website. Deze moet er uiteraard behoorlijk uitzien, openheid van zaken geven en liefst ook nuttige informatie delen.

Pas op voor iemand die misbruik maakt van onwetendheidDe alarmbellen moeten gaan rinkelen als de zogenaamde expert aanbiedt om je website “aan te melden voor meer dan 500 zoekmachines”. Dit is helemaal niet nodig en lijkt meer op iemand die misbruik maakt van onwetendheid bij zijn klanten.

Ook bij garanties voor posities moet je altijd uitkijken. SEO’s kunnen namelijk geen garanties geven, want Google bepaalt de posities en niet zij! Wie garanties geeft zal eerder risico nemen met spam technieken of kiezen voor zoekwoorden waar makkelijk mee gescoord kan worden, maar wat de klant maar bar weinig oplevert.

Ga daarom gewoon eens een oriënterend gesprek aan en kijk of de SEO specialist geïnteresseerd is in je bedrijf, wat je doelstellingen zijn, hoe je je onderscheidt van je concurrenten, en nog meer zaken op bedrijfsniveau.

Wat kost een SEO expert?

De prijzen van een SEO expert kunnen enorm variëren. Een analyse van een website door een goede SEO specialist zit meestal tussen de 500 en 1000 euro. Dit is dan voor de adviezen die nog opgevolgd of geïmplementeerd moeten worden door jezelf (via een CMS systeem) of door de websitebouwer of de redactie.

Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de 65 euro per uur tot 200 euro per uur, exclusief BTW (in de VS kom je zelfs nog gekkere bedragen tegen tot $ 1000 per uur). Waar zit het verschil in? Zoals in veel markten: vraag en aanbod.

waardoor er meer bezoekers en uiteindelijk ook klanten binnenkomen, zonder dat je extra hoeft te adverteren.Wie vaak gevraagd wordt kan meer rekenen. Ook het schrijven van boeken over zoekmachine optimalisatie kan er voor zorgen dat de bekendheid en dus prijs van een expert omhoog gaat.

De prijs van een SEO expert is natuurlijk afhankelijk van de geleverde kwaliteit en expertise. Een goede SEO-er is goud waard, want hij brengt je gehele website naar een hoger niveau, waardoor er meer bezoekers en uiteindelijk ook klanten binnenkomen, zonder dat je extra hoeft te adverteren.

Kosten SEO specialist

Conclusie

Het doel van zoekmachines als Google is om de beste websites te tonen voor een specifieke zoekopdracht. Dit levert veel extra aandacht op zonder daar iedere keer voeren hoeven te betalen.

Het inhuren van een goede SEO specialist zorgt er daarom voor dat je website langdurig onder de aandacht komt bij mensen die ook naar je op zoek zijn.

De vraag is daarom niet wat een SEO expert je kost, maar wat het je kan opleveren.

 

Veelgestelde vragen

Wat is de betekenis van de term SEO expert?

Een SEO expert is een specialist op het gebied van websites optimaliseren voor zoekmachines. De expertise is vaak een combinatie van kennis over websitetechniek, content produceren en optimaliseren, en online promotie.

Wat zijn de werkzaamheden van een SEO expert?

Een SEO traject begint vaak met het in kaart brengen van de technische staat van de website. De belangrijkste zaken - die hoger komen in Google mogelijk tegen houdt - moeten worden opgespoord en opgelost. Vaak wordt er hierbij samengewerkt met een website ontwikkelaar. Daarna moeten de kansrijke zoektermen gevonden worden. Dit wordt ook wel een zoekwoord onderzoek genoemd. Op basis van relevantie, zoekvolume, en moeilijkheidsgraad worden keuzes gemaakt welke zoektermen prioriteit hebben om voor te optimaliseren. Een goede SEO expert kan doorgaans ook goede webteksten schrijven. Tot slot wordt er gewerkt aan het populairder maken van de pagina in de ogen van Google door links op andere websites naar de pagina te plaatsen of aan te vragen. Een goede SEO expert weet bovendien zijn of haar weg in website analyse tools als Google Analytics en Google Search Console.

WordPress of ander systeem?

Omdat WordPress zeer veel gebruikt wordt als websitesysteem (CMS) hebben veel SEO experts kennis van WordPress. Het is niet noodzakelijk om met dit systeem te werken om hoger te komen in Google. Advies over zoekmachinevriendelijke techniek, content en links zijn onafhankelijk van het website systeem. De uitvoering van het optimaliseren van de techniek kan worden gedaan door de webbouwer die bekend is met het betreffende websitesyteem.

Wat zijn de kosten voor een SEO expert?

De kosten voor iemand die gespecialiseerd is in SEO is vaak op basis van een uurtarief. Dit verschilt natuurlijk per bedrijf, maar vaak liggen de kosten vrij dicht bij elkaar. Ons uurtarief is 85 euro per uur exclusief BTW. Er wordt soms ook op projectbasis met vaste prijs gewerkt, bijvoorbeeld voor een technische analyse.

Wat levert een SEO expert op?

Het grote voordeel van SEO ten opzichte van andere promotie is dat de investering vaak voor langere termijn is. Bij adverteren stopt je zichtbaarheid als je stopt met betalen. Maar bij SEO verdien je posities in zoekmachines die nog lang kunnen aanblijven. Je betaalt niets per klik, dus je kunt veel extra bezoekers krijgen bij hoge posities. Bovendien zijn bezoekers vaak met een gerichte zoekopdracht op je website terecht gekomen en zijn dus vaak actief bezig met het doen van een aankoop. Dit in tegenstelling tot iemands dagelijkse bezigheden onderbreken met een reclame boodschap.

Waar moet je op letten bij het inhuren van een SEO expert?

Je herkent een goede SEO expert aan meerdere zaken. Natuurlijk is reputatie van belang, maar dat geldt voor iedere vakman. Specifiek voor het SEO vakgebied kun je jezelf de volgende vragen stellen: Kan deze persoon jargon uitleggen in begrijpelijke taal? Kan deze persoon een te volgen proces uitstippelen, in plaats van een enkel trucje? Maakt deze persoon geen beloftes over zaken waar hij of zij geen invloed heeft (bijvoorbeeld nummer 1 posities beloven). Voert deze persoon zelf SEO uit voor de eigen organisatie en heeft dus praktijk ervaring?

Kan de expert op afstand werken of moet dit op locatie?

Normaal gesproken kunnen veel werkzaamheden door een SEO expert op afstand uitgevoerd worden. Een computer met internetverbinding is vaak voldoende. Voor overleg kan het handig zijn om elkaar eens te ontmoeten, maar dit is niet noodzakelijk. Zo kun je dus bijvoorbeeld zelf met je kantoor in Amsterdam, Rotterdam of Maastricht gevestigd zijn, terwijl je SEO expert in Alphen aan den Rijn zit.

Is er verschil tussen SEO voor ZZP-ers, mkb en grotere, internationale bedrijven?

Veel werkzaamheden zijn hetzelfde voor ZZP, midden- en kleinbedrijf en bedrijven met 250+ medewerkers. Echter, er zullen meer specialismen aan te pas komen. Een ZZP-er heeft bijvoorbeeld eerder een kleinere WordPress site, terwijl een international mogelijk een maatwerksysteem heeft met duizenden pagina's. Ook is het schrijven in een andere taal een specialisme op zich.

Kan een SEO expert mij resultaten beloven?

Hoe raar dit ook klinkt, maar een SEO expert kan geen resultaten beloven. Dit komt met name omdat het succes afhankelijk is van factoren waar je geen invloed op hebt. De concurrentie kan opeens veel actiever worden met een groter budget. Algoritmes kunnen door Google worden aangepast, de webhosting kan er te vaak uit liggen, en zo zijn er nog vele andere redenen te bedenken. Wat een SEO expert wel kan garanderen is een gestructureerde werkwijze, waarbij zo veel mogelijk bekende factoren worden nagekeken en aangepakt. Het effect van deze werkzaamheden vertaalt zich vaak naar gestegen organisch verkeer en conversies, wat te zien is in Google Analytics, of hogere posities voor bepaalde zoektermen in Google.

Hoe word je een SEO Expert?

Er is geen algemeen erkende opleiding tot SEO-er, dus in principe kan iedereen zich zo noemen. Veel mensen die zich specialiseren in dit onderwerp hebben een studie rondom ICT, media, economie, communicatie of journalistiek gevolgd. Je leert vaak pas echt veel over SEO door zelfstudie d.m.v. blogs, vlogs, podcasts, discussiefora en boeken. En natuurlijk veel zelf doen om te zien wat echt werkt.

 

Huur een SEO expert in

Nils van der Knaap - SEO specialistMijn naam is Nils van der Knaap en ik werk al ruim 14 jaar als online marketeer. Eerst met veel plezier bij een grote webshop, nu als eigenaar van een internet marketing bureau. Mijn specialisme is SEO, maar ik ken ook Google Ads van binnen en buiten en bouw graag sites in WordPress.

Ben je benieuwd naar hoe ik en mijn collega’s denken over zoekmachine optimalisatie en hoe we dat kunnen toepassen op jouw of jullie eigen website? Neem eens contact met me op voor een vrijblijvend gesprek.

Ik heb een team van online specialisten op het gebied van website techniek, content voor bezoekers én zoekmachines. Ook voor het verkrijgen van meer links (linkbuilding) voor succes op de lange termijn hebben we vele mogelijkheden door in-house linkbuilding-experts.

Vertel ons over jouw doelstellingen om de online marketing van je website naar een hoger niveau te brengen.

Anderen over ons:

Roy Ishak
“Ik beveel mensen alleen aan als ze meer opleveren dan kosten. Dat is voor mij de definitie van een specialist. Nils en zijn team zijn dat absoluut. Niet alleen omdat zij zelf bij de zoekopdracht “SEO specialist” op nummer 1 staan in Google. Maar bovenal omdat zij mijn verwachtingen keer op keer overtreffen. Het is ongelofelijk op wat voor grote websites zij links hebben gekregen voor royishak.nl. Sky Internet Marketing is dan ook momenteel de enige partij in Nederland waaraan ik mijn linkbuilding uitbesteed. En, die van mijn klanten.”
Roy Ishak, Beste marketing opleider 2014, 2015, 2016 en 2017