Sky Internet Marketing
2024-01-24T15:42:03+00:00

SEA: Search Engine Advertising

Kom snel bovenaan Google

zonder de beginnersfouten

  • Meer bezoekers die op zoek zijn naar jouw aanbod

  • Ervaren SEA-specialisten sinds 2007

  • Inzichtelijk resultaat en maandelijks opzegbaar

SEA

Sta je te popelen om nieuwe klanten te verwelkomen?
Wil je geen tijd en geld verspillen als je het zelf gaat doen?

Je weet dat meer bezoekers op je website leidt tot meer verkopen.

Je weet ook dat deze mensen nu wel je concurrenten bovenaan in Google vinden, maar jou nog niet.

Maar jij hebt toch zeker een beter aanbod?

Met advertenties bovenaan de zoekresultaten laat je de juiste boodschap zien. Precies op het juiste moment.

Bezoekers die je krijgt via Search Engine Advertising (SEA) zijn daarom veel sneller geneigd om van jouw aanbod gebruik te maken.

Dat betekent: meer klanten, en dus meer omzet.

Om de opbrengsten hoger te houden dan de kosten is wel kennis en ervaring nodig. Zo voorkom je dat er onnodig geld weg lekt.

Een SEA specialist richt jouw advertenties in Google zo gunstig mogelijk in, en optimaliseert en beheert jouw campagnes. Zo ben je snel zichtbaar in de grootste zoekmachine met advertenties die geld opleveren.

Google SEA - Jouw site hier?
Wat is SEA

Wat is SEA?

Gericht adverteren als mensen naar jouw aanbod zoeken

SEA staat voor Search Engine Advertising. Adverteren in de resultatenpagina van zoekmachines als Google dus.

Zo werkt het:

  • Je geeft zoektermen op in Google Ads, het advertentieprogramma van Google. Bij voorkeur zoektermen waarvan je verwacht dat bezoekers graag in gaan op jouw unieke aanbod.
  • Je maakt verschillende tekstadvertenties aan die alleen getoond worden als iemand zoekt op een relevante zoekterm. Bijvoorbeeld goedkope verhuizers Amsterdam voor een voordelig verhuisbedrijf uit de hoofdstad.
  • Je meet welke zoektermen en advertenties het best presteren, zoals meer bezoekers én verkopen of aanvragen.

Omdat je per klik betaalt aan Google wordt dit advertentiemodel ook wel Pay Per Click (PPC) genoemd.

Slimme koppen draaien aan de knoppen

Google bepaalt de prijs per klik door een slim veilingsysteem.

Met het hoogste bod rekening gehouden, maar ook met een zogenoemde kwaliteit score.

Google bepaalt met die score de relevantie van de zoekterm in je advertentie, het verwachte doorklikpercentage (CTR) en de ervaring op de bestemmingspagina.

En dat is nu net het speelveld waar een ervaren SEA specialist winst voor je weet te behalen.

De kosten per klik worden lager als je:

  • Relevante zoektermen toevoegt
  • Niet-relevante zoektermen uitsluit
  • Advertentieteksten test
  • Apart biedt voor desktop, tablet en mobiel
  • Aparte advertenties per regio instelt

En nog veel meer.

Wat is SEA?

Meer dan 250 klanten gingen je voor

Heb je klanten die in Google zoeken naar hun probleem of naar jouw oplossing? Dan heb je SEA nodig, net als deze bedrijven en organisaties.

JUIZZ
Gio Coffee
Viteau
Eurobob
O'Neill Summercamps
Woordvoerders Etc.
StudentVerhuizers
Digilock
BC Zonnepanelen
Escaping

Johannes de Bruin – Marketing Manager JUIZZ

Sky Internet Marketing heeft de nieuwe websites van juizz.nl en elektrischefietswinkel.nl onder handen genomen met een aantal aanpassingen aan het design en de teksten. Daarna werd er een doordachte Google Ads campagne opgezet om gericht verkeer naar de website te sturen.

Binnen een maand hebben we met onze nieuwe site een omzet behaald die onze verwachtingen ver overtreft.

Waarom SEA?

Op het juiste moment op de juiste plek

Het belangrijkste voordeel aan adverteren in zoekmachines is dat je zichtbaar bent op het moment dat iemand actief op zoek is naar een aanbieder zoals jij.

Je schiet dus met scherp, in plaats van met hagel.

Een geavanceerd advertentiesysteem maakt het mogelijk om mensen op het juiste moment te helpen aan een product of dienst, in plaats van ze te onderbreken.

Dit is namelijk wel het geval bij veel andere vormen van promotie. Denk maar aan reclames op televisie, radio, print, online banners en telemarketing.

Door die actieve houding is SEA vaak erg effectief.

Waarom SEA

“Richt je boodschap op mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.”

Sneller zichtbaar = snel meer klanten

De meest genoemde voordelen van adverteren in Google zijn:

Doelgericht: Je richt je boodschap op mensen die al geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

Veel controle: Je biedt per zoekterm, alleen in jouw regio of op bepaalde tijden. Sluit daarnaast zoektermen uit waar je juist niet op gevonden wilt worden. Google Ads heeft een heel arsenaal aan mogelijkheden om de juiste bezoekers te vinden.

Snelheid: Een Google Ads campagne inrichten is een stuk sneller dan een SEO campagne. Je bent meestal na een dag inrichten al zichtbaar. En met een druk op de knop zet je direct campagnes aan of uit.

Testen: Je kunt A/B-testen van advertenties en je bod aanpassen voor je best converterende zoektermen. Maak gebruik van de rekenkracht van Google om het optimale resultaat te behalen.

Inzicht: Je kunt zien hoe mensen zich écht gedragen in de zoekresultaten. Welke woorden gebruiken ze? Waar wordt meer op geklikt? Wat levert je het meeste geld op? Je leert je doelgroep uit deze data beter kennen wat ze echt willen dan wanneer je dat aan klanten vraagt.

Betaal wat je gebruikt: Je betaalt alleen als Google een bezoeker naar je website stuurt. Je stelt bovendien een maximumbudget in, zodat je niet verrast wordt door hoge kosten.

Hoe gaan we jouw SEA verbeteren?

1

Bespreking en Analyse

Om SEA goed in te richten is het belangrijk dat wij je bedrijf beter leren kennen. Wat is je meest onderscheidende aanbod? Wat wil je uitgeven aan een nieuwe klant? We bespreken dus eerst hoe succes er voor jou uit ziet.

Stippellijn 1

2

Voortgang inzichtelijk maken

Om strategische beslissingen te maken heb je de juiste inzichten nodig. Daarom controleren we of je website conversies (waardevolle acties) bijhoudt.

Stippellijn 2

3

Account audit

Als je al een Google Ads account hebt, dan kijken we of er verbeteringen door te voeren zijn. Als de prestaties te ver zijn achtergebleven ben je beter af om een nieuw account te beginnen.

Stippellijn 6

4

Zoekwoorden onderzoek

Adverteren in Google gaat om zoekwoorden. Heel veel zoekwoorden. Inzicht in hoe mensen zoeken is daarom essentieel voor de indeling van de campagnes. Daarom is een zoekwoord onderzoek de start van iedere succesvolle campagne.

Stippellijn 2

5

Google Ads account instellen

Nu gebeurt het daadwerkelijk instellen van je account. Denk aan onder meer campagnes, advertentiegroepen met zoektermen en uitsluitingswoorden, advertenties en advertentie extensies, en de factuurinstellingen.

Stippellijn 3

6

Controle

We bespreken jouw nieuwe of geoptimaliseerde Google Ads account. Als alles naar wens is ben je zichtbaar in Google zodra je een go geeft.

Stippellijn 2

7

Beheerd optimaliseren

Maandelijks beheer zorgt er voor dat je campagnes steeds effectiever worden. Doe meer van wat bewezen werkt en minder van wat niet werkt.

Wat maakt ons uniek?

Kennis, ervaring en heel veel data

Er zijn maar 4 plaatsen in de top van Google gereserveerd voor advertenties. Om je concurrenten te verslaan moet je daarom op topniveau presteren.

De reden dat veel bedrijven hun Google Ads uitbesteden, is omdat er veel knoppen zijn om aan te draaien. Daar heb je kennis en ervaring voor nodig.

En je moet turen naar data leuk vinden.

Daarnaast moet je een goedlopend Google Ads account voortdurend bijhouden. Om er niet nog een terugkerende taak bij te hebben, laten veel ondernemers dit werk door een SEA-marketeer doen, zodat het in ieder geval gebeurt.

Daardoor voorkom je dat er geld weg lekt aan zoektermen en advertenties die niets opleveren.

SEA optimaliseren

6 redenen waarom wij gekozen worden als SEA specialist

Jouw investering in SEA

Google Ads bestaat uit het opzetten van een nieuw account of het optimaliseren van een bestaand account. Daarom beginnen we met een opzet fase om de eerste slag te slaan. 

Daarna nemen we het beheer op ons voor een vast aantal uren per maand. af voor een vaste prijs. Je krijgt dus geen verrassingen achteraf.

De kosten per klik worden maandelijks door Google gefactureerd en die zijn nooit hoger dan het maximum klikbudget dat je hebt ingesteld. Als dit budget niet volledig gebruikt is, betaal je dus ook minder.

    Meest gekozen    
Maandelijks opzegbaar na 3 maanden beheer Sky Internet Marketing basis pakket Sky Internet Marketing basis pakket Sky Internet Marketing basis pakket Sky Internet Marketing basis pakket
  Basis Gevorderd Premium Hyper
Prijs per maand
in euro exclusief btw
300 600 950 1800
Account omvang Klein Gemiddeld Uitgebreid Zeer uitgebreid
Aanbeveling o.b.v. omzet 0 – 100.000 100.000 – 500.000 500.000 – 1.000.000 1000.000+
Account opzet:        
Prijs eenmalig 600 1200 1900 3600
Website analytics
Zoektermen onderzoek
Account opzetten of optimaliseren
Account beheer:        
Aantal uur per maand 3 6 10 20
Zoektermen beheer
Advertentie teksten
Landingspagina advies
Google Shopping
Bespreking en rapportage
 

 

Bolletjes Bolletjes Bolletjes Bolletjes Bolletjes

Welk SEA pakket?

Aantal uur dat nodig is voor het beheren van je SEA-campagnes is afhankelijk van:

  • Het aantal campagnes, advertentiegroepen en zoektermen
  • De zoekvolumes van de zoektermen waarop je adverteert
  • Hoe vaak je aanbod verandert, zoals bij nieuwe producten of prijswijzigingen

Ter indicatie: de meeste van onze klanten zitten tussen de 3 en 8 uur per maand aan Google Ads beheer.

Wil je weten wat SEA voor jou kost? Mail ons en we doen je een voorstel op maat.

Als je sommige taken al hebt gedaan, dan richten wij ons op andere zaken die nodig zijn. Wij houden ook niet van dubbel werk.

Als je taken ziet die je zelf wilt doen, eventueel met onze begeleiding, dan kan dat natuurlijk.

Wil je advies over welk Google Ads pakket het beste bij jouw wensen past? Neem dan contact op voor een gratis adviesgesprek.

Welk resultaat kun je verwachten?

We laten de cijfers spreken

We hebben als doel om je Google Ads budget zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Het opzetten van een Google Ads account is meestal binnen een week geregeld.

Vanaf dat moment ben je zichtbaar in Google en wordt er data verzameld over vertoningen, klikken en conversies.

Om te optimaliseren is het belangrijk dat er voldoende data is. Anders maak je strategische keuzes op basis van aannames in plaats van op keiharde feiten.

Vaak is het na enkele weken al duidelijk hoe een campagne presteert. Het optimaliseren begint dan ook al in die periode.

In deze fase worden de resultaten van een beheerd Google Ads account duidelijk.

SEA resultaat

Zo hebben we dat ook gedaan bij onder meer

  • Escaping, waarbij we begin 2019  e-commerce tracking hebben geïnstalleerd. Zo achterhalen we nu hoeveel elke uitgegeven euro oplevert aan meeropbrengst. Dit noemen we ook wel Return on Advertising Spend (ROAS).

    Daarna werden de campagnes geoptimaliseerd.

    Het resultaat?

    1e kwartaal 2019: 183% ROAS
    1e kwartaal 2022: 792% ROAS

    Dat betekent dus dat voor elke euro die er aan Google wordt betaald, er maar liefst €7,92 aan omzet voor terug komt.

    Dit behaalden we onder meer door:

    • Focus op klikken die sneller tot een conversie leiden. In 2022 zijn er minder klikken gegenereerd (31.000 naar 10.000 = -67,7%), maar de klikken zijn veel waardevoller.
    • Minder totale kosten (-70,9%)

332%

BETERE ROAS
Van 183% naar 792%
Return On Ad Spend

67,7%

MINDER KLIKKEN
Van 31.000 naar 10.000
maar waardevoller verkeer

70,9%

MINDER KOSTEN
door minder onnodige
kosten per klik

Resultaten SEA Escaping
  • StudentVerhuizers, waarvoor we in 2018 een Google Ads account hebben opgezet, met als doel zo veel mogelijk nieuwe offerteaanvragen (conversies) te krijgen. Sindsdien werken we aan lagere kosten per conversie.

    1e kwartaal 2019: 470,5 conversies. Gemiddelde kosten per conversie: €18,07
    1e kwartaal 2022: 2.639,68 conversies. Gemiddelde kosten per conversie: €7,96

    Oftewel: 461% meer aanvragen tegen 56% minder kosten per conversie.

461%

MEER AANVRAGEN
Van 470,5 naar 2.639,68
conversies verhuisofferte

39%

LAGERE CPC
minder kosten per klik
door gericht adverteren

59%

LAGERE KOSTEN
Van €18,07 naar €7,96
kosten per conversie

Resultaten SEA StudentVerhuizers
  • Digilock, de wereldleider in elektrische sloten, vroeg ons om meer contactaanvragen te verzorgen en de kosten per klik te verlagen. Omdat de website weinig mogelijkheden bood om wijzigingen door te voeren, hebben we een nieuwe snelle website gemaakt met ondersteuning voor meertaligheid.

    Overtuigende teksten, betere fotografie en een duidelijke call to action zorgen voor een website die klaar is om de juiste bezoekers aan te trekken.

    Daarna heeft een nieuw ingericht Google Ads account geleid tot 500% meer conversies en een daling in de kosten per klik.

    Betere teksten en extensies zorgen voor een verhoging van het gemiddelde doorklikpercentage. Het instellen van doelgroepen zorgt er voor dat Digilock de juiste personen bereikt, die sneller een contactaanvraag doen. De kosten per conversie zijn daarmee dan ook met maar liefst 64,8% gedaald.

500%

MEER CONVERSIES
Van 6 naar 36
contactaanvragen

121,7%

HOGERE CTR
Van 5,39% naar 11,95%
doorklikpercentage (CTR)

64,8%

LAGERE KOSTEN
gemiddeld per conversie
door gerichter verkeer

Resultaten SEA Digilock voorResultaten SEA Digilock na

Nog niet overtuigd?

  • BC Zonnepanelen plaatst A-merk zonnepanelen in de regio Nieuwekerk aan den IJssel. Sinds april 2022 zetten ze Google Ads in om nieuwe aanvragen via hun dakscan te genereren.

    In anderhalve maand ontvingen ze 96 ingevulde dakscans via de website. Deze positieve resultaten heeft BC Zonnepanelen overtuigd hun Google Ads budget te verdubbelen.

  • O’Neill Summercamps is gespecialiseerd in surfkampen voor kinderen en jongeren in het voorjaar en de zomerperiode.

    Via Google Ads verkopen zij ieder jaar in een periode van 4 tot 5 maanden vrijwel alle beschikbare plekken voor hun surfkampen.

Sofia Mavromati – Hitoshin

Over 3 years Nils and his team work on our projects. From web development to seo and paid Ads campaigns. All highly professional and every perfect results! Grateful we have found these guys and looking forward to keep on working with them in the future!

We maken het makkelijk voor je om weg te gaan

Huh? Echt?

We geloven niet in langdurige contracten waar je soms jarenlang aan vast zit. Als wij ons werk goed doen, dan wil je klant blijven.

Soms zijn er redenen om te stoppen met adverteren in zoekmachines, zoals:

  • Je hebt het even niet druk vanwege het seizoen
  • Je hebt het juist te druk en je hebt tijdelijk geen nieuwe klanten nodig
  • Je wilt eerst je positionering of de teksten op je website veranderen
  • De wetgevingverandert, waardoor je aanbod ook anders wordt
  • Je wilt je bedrijf verkopen of stoppen

Wat je reden ook is, je zit nergens aan vast en je kunt maandelijks opzeggen. Het account is van jou en het blijft ook van jou.

seo-maandelijks-opzegbaar

Bovenaan in Google

zonder de beginnersfouten?

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEA Specialist

Nils vreet SEA artikelen als karamel. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEA specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Veelgestelde vragen over SEA

2022-08-08T13:09:07+00:00

SEA is adverteren bovenaan de zoekresultaten van Google. Je betaalt per klik via een biedingssysteem op zoektermen.

SEO is het optimaliseren van de factoren die invloed hebben op posities in de organische zoekresultaten van Google. Deze staan onder de advertenties en zijn gratis. Het duurt wel langer om je plek in de zoekresultaten te verdienen.

2022-08-08T13:09:37+00:00

Jazeker, zo ben je meer zichtbaar. Je kunt ook kiezen om voor informatieve zoekopdrachten SEO in te zetten en te adverteren voor zoektermen met een aankoopintentie. Omdat je in Google Ads te zien krijgt welke zoektermen mensen daadwerkelijk gebruiken is de data ook erg leerzaam om te gebruiken voor SEO.

2022-12-01T13:54:36+00:00

We bekijken eerst jouw huidige situatie en je SEA doelstellingen. Op basis daarvan adviseren we het juiste SEA pakket van 3, 6, 10 of 20 uur per maand. De eerste maand besteden we aan het inrichten en opzetten van je campagnes. Dit kost eenmalig een bedrag van 2x de maandprijs.

Een goed ingericht Google Ads account presteert beter als deze wordt geoptimaliseerd en onderhouden. Daarom adviseren we dat SEA specialisten ieder maand een vast aantal uur aan je zoekmachine advertenties werken.

Maar als Search Engine Advertising je toch niet uit komt, dan zit je bij ons ook niet vast aan een langdurig contract. Als je opzegt maken we de huidige maand af en de opvolgende maand om alle werkzaamheden af te ronden en over te dragen.

Stel: Je begint 15 januari met SEA. We richten dan het account en je campagnes in. In februari en maart optimaliseren we in ieder geval de campagnes. Het is niet verstandig om een Google Ads account onbeheerd aan te laten staan, dus bij voorkeur laat je het account ook daarna beheren. Zeg je toch in maart op, dan voeren we april nog uit om alle werkzaamheden goed af te ronden en eventueel over te dragen.

Of stel: Je hebt al meer dan 3 maanden een SEA pakket en zegt deze 15 januari op. Dan is 28 februari de laatste dag van de werkzaamheden.

2022-08-08T13:03:48+00:00

Je kunt het beste adverteren in Google als je een onderscheidend aanbod hebt en genoeg marge voor klikbudget en onderhoud. Daardoor brengen de bezoekers meer op dan de advertentiekosten.

2023-11-07T09:36:09+00:00

Nee, je krijgt van ons een uitnodiging om ons toe te laten als klantmanager van je account. Jij blijft dus de beheerder en hoeft geen wachtwoord gegevens te delen.

Als je al een bestaand Google Ads account hebt kun je ons jouw Google Ads ID sturen. Zie hier stap voor stap hoe je dat doet.

2022-08-08T13:08:20+00:00

De minimale kosten per klik zijn €0,01. Dit minimale bedrag komt alleen niet vaak voor. Je kunt wel per zoekterm apart opgeven wat je bereid bent maximaal te betalen per klik.

2022-08-08T13:12:35+00:00

Er is een pauzeknop voor iedere campagne en advertentiegroep. Als je op die knop drukt, ben je meteen niet meer zichtbaar en heb je dus ook geen kosten meer aan klikken. Zo kun je stoppen als je het even druk hebt en weer aanzetten als je weer nieuwe klanten kunt verwelkomen.

2022-08-08T13:03:19+00:00

Omdat het opzetten van en Google Ads account altijd maatwerk is, zijn de kosten niet voor iedereen hetzelfde. Je kunt normaal gesproken uit gaan van het dubbele van het maandelijks onderhoud.

2022-08-08T13:04:27+00:00

Nee, er worden per klik kosten in rekening gebracht. Deze verschillen voortdurend, vanwege het biedingssysteem. Je hebt wel een maximaal dagbudget. Je betaalt daarom niet meer dan dat bedrag keer het gemiddeld aantal dagen van 30,4. Als er geen klikken zijn geweest, betaal je dus ook niet aan Google.

2022-08-08T13:06:47+00:00

Je betaalt voor het klikbudget aan Google via zakelijke bankrekening of creditcard. Je kunt hiervoor binnen Google Ads een factuur downloaden. Wij sturen maandelijks een factuur voor de uren aan onderhoud die we hebben afgesproken.

2024-01-19T12:07:11+00:00

Een Google Ads campagne moet onderhouden worden omdat je anders meer betaalt aan Google dan nodig. Bijvoorbeeld:

  • Zoektermen uitsluiten: Er wordt geklikt op zoektermen die niet bijdragen aan je bedrijfsdoelen. Deze moeten daarom worden uitgesloten.
  • Kwaliteitsscore verbeteren: Google gebruikt een kwaliteitsscore die je advertentiepositie en kosten per klik beïnvloedt. Met een betere kwaliteitsscore betaal je minder voor dezelfde klik.
  • Budget beheren: Door regelmatig naar de campagne te kijken zie je welke zoektermen, advertenties en targetingmethoden het beste presteren. Door budget toe te kennen aan de beste campagnes verbeter je de prestaties.
  • Biedstrategieën: Wil je eerst een goede prestatiegeschiedenis opbouwen en daarna het budget optimaliseren voor conversies? Dan heb je iemand nodig die op het juiste moment, de juiste biedstrategie gebruikt.
  • Concurrentie: Concurrenten zitten ook niet stil. Door te monitoren wat ze doen kun je op tijd ingrijpen en je concurrentie voor blijven.
  • Advertentieteksten testen: Door voortdurend A/B-testen uit te voeren zie je wat het beste werkt. Zo verbeter je de SEA prestaties gebaseerd op data.
  • Nieuwe campagnes: Je hebt wel eens een nieuw product of nieuwe dienst. Je SEA-manager zorgt er voor dat je nieuwe pagina’s snel gevonden worden door de doelgroep
  • Seizoensgebondenheid: Je hoeft niet altijd voluit te gaan. Stel je budgetten en doelstellingen bij in het laagseizoen, en geef weer vol gas in het hoogseizoen.
  • Nieuwe mogelijkheden benutten: Google Ads verandert razendsnel. Met het instellen van nieuwe Google Ads functionaliteiten haal je het maximale uit je campagnes.
  • Contact met Google Ads account managers: Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en een extra paar ogen op je account. Je Google Ads manager spart regelmatig met een account manager van Google Ads om scherp te blijven.
  • Rapportage: Wil je zelf niet door alle getallen graven om te snappen wat er nu gebeurt? Je Google Ads manager maakt het overzichtelijk voor je en legt waar nodig uit wat er in je account gebeurt.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce
Ga naar de bovenkant