Toegang tot accounts delen

Veilig toegang tot online accounts delen

Privacy Beleid

Als iemand anders online marketing werkzaamheden voor je uitvoert, heeft deze persoon toegang nodig tot een aantal accounts. Hier lees je hoe je eenvoudig en veilig toegang geeft, zonder het delen van je wachtwoord.

Het delen van toegang tot accounts is beter dan het geven van je eigen gebruikersnaam en wachtwoord.

Extra gebruikers toevoegen heeft deze voordelen:

  • Je hoeft geen wachtwoord en gebruikersnaam te versturen en het is dus veiliger
  • Niemand weet jouw wachtwoord die je ook eventueel ook ergens anders voor gebruikt
  • Als jij je wachtwoord aanpast, hoef je dit niet aan iedereen door te geven
  • Je ziet vaak in het systeem wie bepaalde aanpassingen heeft gemaakt
  • Je verwijdert eenvoudig gebruikers, zonder dat je je eigen wachtwoord moet veranderen

In dit artikel laten we je stap voor stap zien hoe je voor de meest gebruikte online marketing accounts een gebruiker uitnodigt.

Google Analytics

Voeg een beheerder toe aan je Google Analytics account

Google Analytics vormt de basis van veel website en online marketing analyses.
De toegang hiertoe is daarom één van de meest gevraagde.

Geef derden op deze manier toegang tot je account:

  • Ga links onderin naar Beheerder
Google Analytics Beheerder
  • Ga in de linkerkolom (Account) naar Gebruikersbeheer voor account.
Gebruikersbeheer account
  • Klik op het blauwe plus (+) icoontje en daarna op Gebruikers toevoegen.
Gebruikers toevoegen
  • Geef het e-mail adres van de nieuwe gebruiker op. Wij beheren onze klanten met sem @ skyinternetmarketing .nl (afkorting voor Search Engine Marketing).
  • Geef met behulp van de vinkjes aan welke acties de nieuwe gebruiker mag uitvoeren. Meestal gaat het hier om BewerkenSamenwerken en Lezen en analyseren.
  • Klik op de blauwe knop Toevoegen rechts bovenaan. Je hebt nu een gebruiker toegevoegd aan Google Analytics.
E-mail en rechten

Google Ads

Voeg een manager toe aan je Google Ads account

Voor Google Ads bestaat er een managersaccount voor het beheren van klanten. Als het bureau of de freelancer dit heeft, dan is het erg eenvoudig om een beheerder voor jouw Google Ads account toe te voegen.

  • Je hebt hiervoor je Google Ads klant-ID nodig. Deze vind je bovenaan Google Ads en bestaat uit 10 cijfers opgebouwd als xxx-xxx-xxxx (bijvoorbeeld 123-456-7890).
  • Geef dit nummer door aan degene die je wilt toevoegen als beheerder, via e-mail of telefoon.
  • Nadat er een verzoek verzonden is kun je dit accepteren. De klantmanager krijgt hiervan automatisch een bericht.
  • Je kunt in een apart overzicht zien wie de managers zijn van het account. Dit vind je in Google Ads in het menu onder Tools en Instellingen –> Instellen: Toegang en beveiliging. Klik op het tabblad Managers (naast Gebruikers) om de klantmanagers te zien en te beheren.
Klantenmanagers account

Google Search Console

Voeg een beheerder toe aan je Google Search Console account

Google Search Console geeft veel inzichten in hoe Google jouw website ziet.

Als je een geverifieerde eigenaar bent, dan kun je een gebruiker toevoegen op de volgende manier:

  • Ga links onderin het menu naar Instellingen.
Google Search Console instellingen
  • Klik op Gebruikers en rechten.
Gebruikers en rechten
  • Klik op de blauwe knop rechts bovenaan genaamd Gebruiker toevoegen.
  • Er verschijnt een scherm waar je het e-mailadres kunt opgeven en kunt kiezen uit volledige of beperkte rechten. De voorkeur is hierbij volledige rechten.

Wil je meer weten over de verschillende rechten, bekijk dan deze uitleg van Google.

  • Klik op de knop Toevoegen om af te ronden.
Gebruiker toevoegen Search Console

Google Tag Manager

Voeg een beheerder toe aan je Google Tag Manager account

Google tag Manager is een gratis hulpmiddel waarmee je snel en gemakkelijk tracking- en en marketingtags aan je website kunt toevoegen zonder dat je code moet wijzigen. Je beheert op een centrale locatie verschillende tags, zoals Google Analytics, Google Ads en andere partijen zoals Facebook. 

Als je een geverifieerde eigenaar bent, dan kun je een gebruiker toevoegen op de volgende manier:

  • Log in bij Google Tag manager en ga naar een account door te klikken op een Containernaam
  • Heb je nog geen account? Maak deze dan aan via de blauwe knop genaamd Account maken.
Tag manager account
  • Je bent nu in de tab Werkruimte. Ga naar de tab Beheer.
Tag manager beheer
  • Ga naar Gebruikersbeheer. In dien mogelijk op ACCOUNT niveau (linkerkolom), anders op CONTAINER niveau (rechter kolom).
Tag Manager gebruikersbeheer
  • Binnen Accountrechten, druk op de blauwe knop met het plusteken (+)en kies Gebruiker toevoegen
Tag manager gebruiker toevoegen
  • Vul bij e-mailadres sem@skyinternetmarketing.nl in en vink de checkbox aan naast Beheerder. Laat de checkbox voor Gebruiker ook aan.
  • Klik op Uitnodigen. Er wordt nu automatisch een email naar ons verstuurd waarbij we de uitnodiging kunnen accepteren. Vanaf dat moment hebben we toegang als beheerder om metingen via Google Tag Manager te beheren.
Tag Manager uitnodigen

Google Mijn Bedrijf

Voeg een beheerder toe aan je Google Mijn Bedrijf account

Google Mijn Bedrijf is een gratis hulpmiddel om informatie over je bedrijf te delen op Google Zoeken en Google Maps. Zo kunnen mensen o.a. gemakkelijk vinden waar je gevestigd bent, wat je openingstijden zijn en hoe ze contact kunnen opnemen. Daarnaast zie je ingevulde informatie als een bedrijfsomschrijving, foto’s en klantbeoordelingen terug in de zoekresultaten.

Als je een geverifieerde eigenaar bent, dan kun je een gebruiker toevoegen op de volgende manier:

  • Login bij Google Mijn Bedrijf en kies je bedrijf in de lijst met bedrijven
  • Heb je nog geen bedrijf toegevoegd? Volg dan de stappen via de blauwe knop genaamd Bedrijf toevoegen.
Google Mijn Bedrijf toegang
  • Ga naar de drie puntjes en dan Instellingen voor bedrijfsprofiel
Google Mijn Bedrijf instellingen
  • Ga naar Beheerders
Google Mijn Bedrijf Beheerders
  • Klik op de knop Toevoegen
Google Mijn Bedrijf beheerder toevoegen
  • Vul bij e-mailadres sem@skyinternetmarketing.nl in en vink de checkbox aan naast Beheerder.
  • Klik op Uitnodigen. Er wordt nu automatisch een email naar ons verstuurd waarbij we de uitnodiging kunnen accepteren. Vanaf dat moment hebben we toegang als beheerder om gegevens in Google Mijn Bedrijf te beheren.
Google Mijn Bedrijf uitnodigen

 WordPress website

Voeg een beheerder toe aan je WordPress website

In sommige gevallen geef je ook iemand toegang tot de website. Bijvoorbeeld als er technische ontwikkeling of optimalisatie moet plaatsvinden, content (teksten en afbeeldingen) geplaatst of geoptimaliseerd moet worden.

Omdat de meeste websitebezitters WordPress gebruiken laten we hier zin hoe je een gebruiker voor WordPress aanmaakt:

  • Log in bij je WordPress site (standaard is dit jouwsite.nl/wp-admin).
  • Ga links in het menu naar Gebruikers en dan naar Nieuwe toevoegen.
WordPress gebruiker toevoegen
  • Vul de gevraagde velden in. Let op: een gebruikersnaam kun je later niet meer wijzigen. Zorg voor de veiligheid voor een wat langere naam, en voorkom “standaard” namen als admin . Zorg ook dat je het juiste e-mailadres van het bureau of de ZZP-er weet.
  • Het wachtwoord wordt automatisch gegenereerd en kun je zo laten staan.
  • Het vinkje Nieuwe gebruiker een e-mailbericht versturen over hun account is handig om automatisch te laten weten dat iemand is toegevoegd.
  • Wat betreft de Rol ligt het aan de aard van de werkzaamheden welke geschikt is. Een beheerder kan bijvoorbeeld ook plugins installeren, terwijl een redacteur meer bedoelt is om pagina’s en blogs bij te werken. Bij het ontwikkelen aan de website of meer ingrijpende optimalisaties is de rol Beheerder dus nodig.

Tip: Beheer slim je eigen accounts

Algemeen e-mailadres voor accountbeheer

Een handigheidje om zelf al deze accounts te beheren is: gebruik een algemeen e-mailadres.

Het komt vaak voor dat accounts aangemaakt worden op het eigen zakelijke of zelfs privé e-mailadres van bijvoorbeeld de eigenaar of de marketing manager.

Dit lijkt geen probleem…

Totdat deze persoon weg gaat. Dan moet je blijven inloggen met een adres dat je eigenlijk niet meer gebruikt.

Of erger nog: de systeembeheerder verwijdert het e-mailadres.

Je kunt dan niet meer inloggen en het kost vaak veel moeite om weer toegang te krijgen tot je accounts.

Dit is eenvoudig te voorkomen.

Maak een algemeen e-mailadres aan zoals bijvoorbeeld:

  • beheer@jouwbedrijf.nl
  • marketing@jouwbedrijf.nl
  • it@jouwbedrijf.nl

Dit zorgt er voor dat het beheer overdraagbaar is aan iedereen binnen je organisatie.

Je kunt nu ook gerust het wachtwoord hiervan geven, zonder dat je medewerkers of derde partijen ook toegang tot je e-mail krijgen.