Wat is een meta description?

Maak mensen nieuwsgierig naar de inhoud op je pagina

Een meta description is:

  • Een tekst die aan zoekmachines vertelt waar de pagina over gaat

  • Een korte samenvatting die interesse moet opwekken om de pagina te bezoeken

Een meta description tag is een HTML element dat wordt gebruikt om een korte beschrijving van een webpagina te geven. De meta description wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines onder de titel van de pagina.

De meta description is als de samenvatting op de achterzijde van een boek. Je krijgt in een korte beschrijving te zien wat je kunt verwachten op deze pagina. Daardoor kan een lezer besluiten om verder te lezen. Een goede meta description spoort potentiele bezoekers dus aan om te klikken op het resultaat in de zoekmachine.

De meta description is niet zichtbaar op de pagina zelf. Daarom is een meta description een meta tag. Dat betekent dat deze informatie iets zegt over een webpagina. In dit geval dus een korte omschrijving.

In het Nederlands wordt een meta description tag ook wel meta omschrijving of metabeschrijving genoemd.

Voorbeeld van een meta description tag

Een meta description tag ziet er zo uit in de broncode van de pagina:

De meta description van onze homepage ziet er zo uit:

Metabeschrijving in Yoast

De omschrijving bevat belangrijke zoektermen zoals Internet marketing bureau. Door middel van vinkjes worden de sterke punten van ons bedrijf benoemd, zodat het uitnodigt om verder te klikken.

Waarom is een meta description belangrijk?

Een meta description is zichtbaar in de zoekresultaten. Daardoor is het zichtbaar voor mensen die aan het zoeken zijn in een zoekmachine als Google. 

Het doel van de korte samenvatting is om gebruikers een idee te geven van de inhoud op de pagina en hoe het relevant is voor hun zoekopdracht.

Hoe relevanter en interessanter de samenvatting, hoe meer kans er is dat een gebruiker ook de pagina bezoekt.

Als de zoekterm in de meta omschrijving voorkomt, wordt deze vaak ook dikgedrukt weergegeven. Hierdoor valt het resultaat nog beter op. Dit leidt weer tot meer verkeer via de gratis zoekresultaten van Google.

“Het doel van de korte samenvatting is om gebruikers een idee te geven van de inhoud op de pagina en hoe het relevant is voor hun zoekopdracht.”

Het is belangrijk om unieke en relevante meta descriptions te gebruiken op elke pagina die je wilt laten zien in de zoekresultaten.

Hierdoor begrijpt een zoekmachine beter wat het unieke doel van de pagina is. Zoekmachines willen namelijk dezelfde pagina niet meerdere keren opnemen in de index.

Sommige systemen vullen automatisch de meta omschrijving in op basis van de eerste zin van de pagina. Hoewel dit logisch lijkt, geeft het vaak toch niet het gewenste resultaat.

Hier is waarom:

  • Deze eerste zin is niet bewust op maat gemaakt voor de beschikbare ruimte en wordt dus vaak afgekapt in Google
  • De eerste zin is niet bewust een samenvatting van het hele artikel
  • De belangrijkste zoekterm staat niet altijd in de eerste zin
  • Je kunt opsommingen gebruiken die raar overkomen in een zin op je pagina. Zie ons voorbeeld met de vinkjes.

Door zelf een meta omschrijving in te vullen heb je dus meer controle over wat er in de zoekresultaten komt te staan.

Hoe gebruik je een meta description tag?

Een meta omschrijving geef je op in het beheersysteem van je website. In WordPress is dit dus de WP-admin. 

Om een meta omschrijving voor een pagina aan te passen heb je een veld nodig waarin je deze kunt opgeven. Voor WordPress installeer je daarom een SEO-plugin als Yoast SEO of RankMath.

Metabeschrijving in Yoast

Let wel dat je een beperkte ruimte hebt. Google meet de beschikbare ruimte voor de meta description tag in pixels. Een hoofdletter W neemt nu eenmaal meer ruimte in dan een kleine letter i.  Op een mobiele weergave heb je nog minder ruimte.

Daarom verschilt het aantal tekens dat je kunt gebruiken om een meta description te schrijven. We nemen daarom een gemiddelde van maximaal 160 karakters, inclusief spaties. 

Te lange title meta omschrijvingen worden afgekapt in de zoekresultaten. Maar bij te korte omschrijvingen geef je bezoekers en zoekmachines niet voldoende informatie.

Daarom kun je een hulpmiddel gebruiken om te zien of je meta description niet te kort of te lang is. Bijvoorbeeld de Yoast SEO WordPress plugin of de SERP Snippet Optimization Tool

Metabeschrijving hulpmiddel

Een goede meta description:

  • Heeft tussen de 100 en 160 karakters
  • Bevat minimaal één zoekterm
  • Geeft een reden om te klikken
  • Is uniek per pagina op jouw website

Gebruik de schaarse ruimte van je meta omschrijving zo nuttig mogelijk. Voorkom het gebruik van je merknaam. Dit is al te zien in het resultaat via de URL.

Vertel liever wat voor meerwaarde dit resultaat brengt en waarom een gebruiker van Google jouw resultaat echt moet bekijken.

SEO problemen met meta description tags

Veelvoorkomende problemen met meta description tags zijn:

  • De meta description mist of is leeg
  • De meta description wordt al door een andere pagina op de website gebruikt
  • Er komen meerdere meta description tags voor op één pagina
  • De meta description is te lang of te kort
  • De meta description beschrijft de pagina niet voldoende
  • Er komt geen zoekterm voor of deze staat in het afgekapte gedeelte
  • De meta description bevat taalfouten of matig Nederlands, bijvoorbeeld vanwege een automatische vertaling

Om problemen rondom meta description tags op te lossen breng je deze eerst in beeld met een Site Audit.

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEO Specialist

Nils vreet SEO artikelen als pindarotsjes. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce