Website beginnersfouten

7 fouten die beginnende ondernemers maken met hun website

contact

De meeste ondernemers zijn het met me eens.

Een succesvolle website krijgen gaat gepaard met veel vallen en opstaan.

Maar is dat nodig?

We kunnen veel tijd en geld besparen door simpelweg te kijken naar enkele veelgemaakte fouten die beginnende ondernemers maken op hun websites.

En om je jouw waardevolle tijd te besparen benoem ik hier alvast 7 van deze veelgemaakte fouten.

1.      Geen duidelijk business plan achter de website

Een website wordt pas waardevol als je er producten of diensten aanbiedt die mensen echt willen hebben. Stel je daarom eens hardop deze vragen:

  • Welk probleem ervaren mensen en hoe zoeken ze dat op in Google?
  • Welke oplossing bied je voor dat probleem?
  • Welke waarde lever je en welke prijs kun je daarvoor dus rekenen?
  • Wie zijn je concurrenten? Doe je iets dat je concurrentie niet doet, of beter nog, niet kan?

Neem daarom eerst de tijd voor een (beknopt) business plan, bijvoorbeeld via het Business Model Canvas.

Business model canvas

Het business model canvas is een overzichtelijke manier om je plan duidelijk te maken.

 

2.      Het primaire doel van je website niet kennen

Iedere business website heeft een doel. Dat kan een contact of offerte aanvraag zijn, een nieuwe registratie, een e-commerce transactie of iets anders van waarde.

Dit doel moet prominent in beeld komen bij de bezoeker. Bepaal daarom bij je website design vooraf al welk doel van je website het belangrijkst is. Het is OK om meerdere doelen te hebben (bijvoorbeeld een contactformulier en een nieuwsbrief inschrijving), maar er moet er altijd één uit springen.

Voorkom dus dat je je website alleen als online visitekaartje gebruikt, maar bedenk goed wat voor waardevolle actie jouw komende bezoekers moeten gaan doen op je website.

conversie

Een website met een bepaald doel zorgt er voor dat bezoekers een waardevolle actie ondernemen.

3.       Besparen op webhosting, beveiliging en onderhoud

Een goede website kost geld. En dat is niet erg want een goede website levert normaal gesproken ook veel geld op.

Hoe gek is het dan om zo’n dure website op een goedkope (of zelfs gratis) hosting te zetten?

Webhosting is het fundament van je website. Een winkelpand bouw je ook niet op los zand.

Als de hosting erg traag is, of soms zelfs storing heeft en offline gaat, heb je niets aan je website.

Daarbij, goedkope hostingpartijen nemen het vaak niet zo nauw met veiligheidsmaatregelen en gehacked worden is een nachtmerrie voor iedere ondernemer.

Dit betekent dus dat een website ook op technisch vlak bijgehouden moet worden om mee te gaan met nieuwe technische ontwikkelingen en om veilig te blijven.

Goede webhosting en onderhoud is daarom altijd een slimme investering.

4.       Andere dingen gaan doen als de site online staat

Je hebt hard gewerkt om je nieuwe website in de lucht te krijgen.

Lay-out uitdenken, design perfect krijgen, teksten schrijven, en nog 100 andere taken waarvan je in eerste instantie niet wist dat het allemaal bij een website komt kijken.

Na 3 gemiste deadlines is die #$%^&! site dan eindelijk online en je bent er trots op.

Champagne!

En dan ga je weer lekker verder met je ‘normale’ werk.

Helaas.

Een goede website is een proces, geen project.

Je voegt pas waarde toe als je je website blijft verbeteren, nieuwe content plaatst en kritisch kijkt, of bij voorkeur meet, hoe het beter kan.

 

5 Design boven functionaliteit stellen

Prachtige fotografie op je homepage, een vrolijk – maar niet al te leesbaar – lettertype, creatieve navigatie en heel veel kleur, want wit is zo saai…

Je voelt ‘m misschien al aankomen.

Don’t do the effect for the effect.

Een goede website hoeft niet per se heel mooi te zijn.

Kijk maar naar Google, een van de meest waardevolle en succesvolle websites aller tijden:

Een logo en een zoekbalk.

Google website

De website van Google bestaat voornamelijk uit een logo en een zoekbalk.

Als Google hier een aantal mooie foto’s had laten zien, had de website er al snel mooier uit gezien. Echter, dat doen ze niet, want dat leidt erg af van het doel, namelijk een zoekopdracht uitvoeren (en dus zoekresultaten met advertenties tonen).

Toon daarom alleen relevante zaken die bijdragen aan het primaire doel van de website, zoals klantervaringen, garanties, voordelen voor de klant, etc.

 

6. Weinig aandacht voor je website teksten

Website tekst is zo ongeveer het meest onderschatte element van een website.

Iedereen kan typen, dus daarom lijkt het zo eenvoudig.

Maar bij goede websiteteksten schrijven komen specifieke vaardigheden kijken.

Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld om te zakelijk te schrijven.

Vergeet die formele schrijftaal die je vroeger op school moest leren. Op een website schrijf je zoals je persoonlijkheid is.

Dat kan best zakelijk zijn, maar wie zegt dat zakenmensen saai en emotieloos zijn?

Leer daarom copywriting technieken om aantrekkelijke website teksten te schrijven.

Hoe schrijf je een pakkende headline? Welke call to action werkt het beste? Welke informatie moet in ieder geval in je product- of dienstenpagina?

Als je geen schrijver bent of dit niet wilt worden, werk dan samen met een tekstschrijver die hier al ervaring mee heeft. Je hoeft hem of haar dan alleen maar te voeden met informatie over jouw business.

Tekst brengt nog steeds voor een groot deel de boodschap van jouw website (en daarmee je bedrijf) over.

Laat je dus niet verleiden om ‘nog even snel die teksten te schrijven waar de webbouwer om vroeg’. Of de stagiair die net twee weken bij je bedrijf rondloopt.

Of nog erger: productteksten van je leverancier

 

7. Geen website statistieken bijhouden en bekijken

Website statistieken? Klinkt saai.

Misschien.

Tot je ze leert lezen. Want met website statistieken weet je precies hoe je website presteert.

En daarmee bedoel ik niet alleen maar hoeveel bezoekers je hebt gehad.

Wat veel waardevoller is, is om te weten hoeveel nieuwe aanvragen er binnengekomen zijn, bijvoorbeeld via gratis kliks in Google, en hoeveel via Facebook en Twitter.

En heeft die prijzige banner campagne eigenlijk wel wat opgeleverd?

Website statistieken kun je gratis bijhouden met een online tool als Google Analytics. Registreren en installeren is zo gedaan, dus dit mag geen excuus zijn om het niet te doen.

Als je na het invullen van een contact formulier (of ander website doel) je bezoeker automatisch doorstuurt naar een unieke ‘bedank-pagina’, dan kun je precies zien via welk kanaal deze geslaagde conversie (van bezoeker tot behaald doel) naar je website heeft geleid.

Door hier met regelmaat naar te kijken weet je precies welke marketing voor jou werkt en hoe je dit kunt verbeteren.

Google Analytics Dashboard

Website statistieken van Google Analytics

Nu is het jouw beurt

Ga je binnenkort beginnen met ondernemen, ben je onlangs gestart of timmer je zelfs al een tijdje aan de weg?

Kijk dan nog eens naar deze 7 veelgemaakte fouten. Het is geen schande als je deze missers bij je eigen website tegen komt.

Het zou zelfs opmerkelijk zijn als je alles meteen goed doet.

Het gaat er tenslotte niet om wat we al weten, maar wat we kunnen leren.

Wil je een zetje in de rug? Vraag dan een SEO specialist om een SEO kansen onderzoek te doen.