Waarom productteksten van de leverancier je webshop kunnen schaden

Webshops maken er veelvuldig gebruik van: standaard productteksten van de leverancier. Nadat er een datakoppeling is gemaakt met de database van de leverancier worden automatisch nieuwe producten in het webshopsysteem gezet, met onder andere gegevens als beschikbaarheid, titel van het product en de productomschrijving. Maar hier kleeft helaas ook een groot nadeel aan.

Teksten schrijven voor webshops

Het koppelen van databases is zeker geen slecht idee. Tenslotte wordt de website automatisch gevuld met actuele producten en de productinformatie is ook al aanwezig. Vaak wordt er gedacht: “Dat is handig, we gebruiken gewoon de teksten van de leverancier”

Maar er ontstaat een probleem waar veel webshopbezitters zich vaak niet van bewust zijn. En dat probleem ontstaat doordat je niet de enige webshop bent die gebruik maakt van deze standaard gegevens.

Dubbele inhoud op het web

Door gebruik te maken van de titels en productomschrijvingen die de leverancier in het bestaand heeft staan biedt je dus exact dezelfde informatie op je website als je concurrenten die dit ook doen. Hierdoor ben je dus niet onderscheidend bezig en krijg je te maken met iets wat zoekmachine optimalisatie experts “duplicate content” noemen, oftewel dubbele inhoud op het web.

Zoekmachines, waarvan Google de grootste en de bekendste is, houden er niet van als dezelfde teksten op meerdere websites voorkomen. Je loopt zelfs het risico dat Google je pagina niet in de index opneemt of beoordeelt als lage kwaliteit, omdat de tekst gekopieerd is.

Als dat nog niet genoeg is, bieden deze standaard teksten vaak weinig waarde voor de bezoeker. Naast het probleem van duplicate content zijn er daarom nog enkele zaken te noemen waarom je beter de standaard teksten van de leverancier niet kunt gebruiken.

Geen complete informatie

Zo zijn deze productomschrijvingen en/of producttitels regelmatig erg kort of nietszeggend. Geïnteresseerde kopers willen graag volledige informatie (zeker bij wat duurdere producten) en ook Google vraagt om teksten van minimaal 300 woorden om te kunnen bepalen waar de pagina over gaat.

Spreek normale taal

Ook het gebruik van technische termen en jargon kan de begrijpelijkheid van de tekst of titel niet bevorderen. Wat voor een producent heel duidelijk is, kan voor een nieuwe klant heel ingewikkeld overkomen. Het is aan de (web)winkel om deze vertaalslag te maken.

Daarnaast willen producenten en leveranciers nog wel eens overdadig veel marketingtaal gebruiken, waardoor hun product super “fantastisch, uniek en revolutionair” is. De gemiddelde consument prikt hier over het algemeen toch wel doorheen en wekt eerder argwaan dan vertrouwen.

Ook zullen de teksten afkomstig van diverse schrijvers een andere tone of voice hebben. De ene productomschrijving is lekker informeel geschreven, het andere juist weer heel netjes en formeel. Ook het gebruik van je en u wordt inconsistent gebruikt doordat er meerdere mensen (product managers) onafhankelijk van elkaar teksten aanleveren.

Leesbaarheid van de tekst

En vergeet ook niet het technische probleem dat de teksten vaak als hele lappen tekst zonder witregels of opmaak (kopjes, vet/cursief, etc.) op de website verschijnen. Dit zorgt er  voor dat een tekst praktisch onleesbaar wordt. Ga maar eens na, heb je zelf zin om te beginnen aan een lange blok tekst, zonder te kunnen scannen waar deze tekst over gaat?

Het belang van een goede product titel

Ook de producttitels vergen wat aandacht. Dit is de eerste omschrijving die een potentiële koper te zien krijgt over het product, dus je kunt er beter voor zorgen dat het duidelijk is wat er te koop is. Een bezoeker gaat echt niet alle productteksten doornemen om dan te besluiten welk product er wordt aangeschaft. Een bezoeker scant de koppen (titels) en als het niet duidelijk is wat er aangeboden wordt dan is de kans groot dat de bezoeker ergens anders gaat kijken.

Daarnaast is de producttitel, die vaak ook in de het webadres (URL) te vinden is, een belangrijke indicatie voor Google om te bepalen waar de pagina over gaat. Een goed gekozen titel met populaire zoekwoorden kan dus ook nog voor meer relevant verkeer naar de website zorgen!

Gebruik eigen geschreven teksten

Schrijven voor Google

Het schrijven van eigen teksten kost tijd. Soms veel tijd, maar de beloning kan ook groot zijn. Zoals hierboven al beschreven hebben eigen teksten een positieve invloed op zoekmachines. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie of SEO genoemd.

Ook krijg je in een eigen tekst natuurlijk de kans om je te onderscheiden door je eigen productkennis toe te voegen, een schrijftaal te hanteren die je doelgroep aanspreekt. Tot slot zorgen eigen teksten die jouw expertise bevatten ervoor dat lezers je als specialist of autoriteit gaan beschouwen. En je doet natuurlijk liever zaken met iemand die weet waar hij over praat.

Nog een bijkomend voordeel van deze autoriteit is dat dit kan zorgen dat andere websites naar jouw website linken voor meer informatie over een product. Deze linkjes zijn weer erg belangrijk voor Google om de positie van je website te bepalen in de (gratis) zoekresultaten, dus zeker iets om rekening mee te houden.

Om het iets makkelijker te maken

Als je nou honderden of zelfs duizenden productomschrijvingen moet gaan schrijven kun je wel even bezig zijn. Daarom een paar tips op een rijtje om toch relatief snel aan hoogwaardige, unieke teksten te komen voor je webshop:

  • Herschrijf bestaande teksten zodat deze je eigen karakter krijgen
  • Vertaal bestaande informatie uit een andere taal naar je eigen taal
  • Doe zelf een (kort) onderzoek om informatie toe te voegen die niemand anders heeft (bijv. in welke taal kan het product ingesteld worden)
  • Vul de informatie aan met eigen foto’s of andere relevante afbeeldingen en video’s
  • Vul de productinformatie aan met ervaringen van gebruikers of een vraag-en-antwoord optie (user generated content)
  • Huur een externe schrijver in om teksten te schrijven als je zelf geen tijd of een writersblock hebt

 

Ga aan de slag

De conclusie is dus dat het hebben van unieke teksten eigenlijk onmisbaar is voor een website of webshop die zich wil onderscheiden van de massa. De investering in goede website teksten is misschien niet het eerste wat in je opkomt als je een webshop gaat beginnen of zelfs al hebt, maar op termijn zul je mede door deze unieke inhoud van je website een positie verwerven binnen je markt die door je concurrenten maar moeilijk in te halen zal zijn.

Hulp nodig bij het schrijven van teksten? Bekijk even onze pagina pagina over content optimalisatie.

Schrijven voor het web

  • Reacties
Laat een Reactie Achter

Ingelogd als - Uitloggen

Reply to:

© Internet Marketing Bureau Alphen aan den Rijn
Privacy beleid | Proclaimer | Algemene Voorwaarden
css.php CREATED