Weet waarom je klanten zoeken in Google

Als mensen een zoekmachine als Google gebruiken, dan doen ze dit met een bepaalde reden, een zogenaamde zoekintentie. Zoekwoorden interpreteren en kunnen omzetten naar de juiste acties vormt een belangrijke basis voor zoekwoord onderzoek en je online marketing.

Welke zoekintenties zijn er?

Mensen zoeken voornamelijk met  de volgende doelen:

  • Informatief
  • Commercieel oriënterend
  • Commercieel transactioneel (online)
  • Commerciaal transactioneel (lokaal)
  • Nagiationeel

Informatief

Zoekwoorden die bij puur informatieve zoekopdrachten worden ingegeven, naast het woord dat het onderwerp omschrijft,  zijn woorden als: voorbeeld, gratis, tips, wikipedia, informatie, etc.

Voorbeeld: marketing plan voorbeeld

Commercieel oriënterend

Naast het zoekwoord wordt er ook gebruik gemaakt van woorden als vergelijken, prijs, kosten, voordelen, review, ervaring, etc.

Voorbeeld: vloerisolatie kosten

Commercieel transactioneel (online)

Het zoekwoord en woorden als online bestellen, kopen, webshop, online winkel

Voorbeeld: online schoenen bestellen

Transactionele zoekintentie voorbeeld

Commercieel transactioneel (lokaal)

Zoekwoord in combinatie met geografische locatie, zoals Amsterdam (stad), Friesland (provincie), Schilderswijk (wijk), België (land), etc.

Voorbeeld: fietsenmaker Amsterdam

Navigationeel

Dit wordt meestal gebruikt om naar een bekende website of merk te surfen, zonder dit direct in de adresbalk in te typen. Vaak zijn navigationele zoekintenties gebonden aan een merk, zoals Apple, Facebook, Hotmail, Google, Telegraaf, etc.

Voorbeeld: Hotmail checken

Stem je website af op de zoekintentie

Als je weet wat de zoekintenties zijn van mensen die via Google zoeken, dan kun je daar acties op afstemmen. Zijn er veel zoekopdrachten die commercieel oriënterend zijn? Die mensen zullen misschien nog niet direct iets bestellen, maar het kan wel interessant zijn om ze alvast op je website rond te laten kijken. Als je de juiste informatie weet te geven leert men je kennen, vertrouwen ze dat je je vak verstaat, en als de informatie leuk genoeg is zullen ze je de aankoop eerder gunnen.

Denk daarom na of je een informatieve pagina kunt inrichten. Test bijvoorbeeld een product dat je verkoopt en schrijf een leuk artikel erover of maak zelfs een video waarin je de werking van vergelijkbare producten toont.

Videoreview voor informatieve zoekintentie

Heb je een dienst of product waardoor de klant uiteindelijk geld bespaart? Geef alvast een indicatie hoeveel je kunt besparen. Zo zijn er nog tal van voorbeelden te geven. Door eerst de informatieve zoekopdrachten af te vangen kun je die bezoekers later omzetten in nieuwe klanten, in plaats van dat je ze afschrikt door meteen te vragen of ze willen bestellen.

Hulp nodig met zoekwoord analyse?

Wil je ook de zoekintenties van je potentiële klanten weten en je website zo optimaliseren dat ze je website weten te vinden en daarna begeleid worden naar het plaatsen van een bestelling?

Vraag ons om hulp of bekijk onze pagina over zoekwoord onderzoek eens.

 

 

  • Reacties
Laat een Reactie Achter

Ingelogd als - Uitloggen

Reply to:

© Internet Marketing Bureau Alphen aan den Rijn
Privacy beleid | Proclaimer | Algemene Voorwaarden
css.php