Wil je dat je pagina’s hoog gevonden worden in Google? Dan moet de inhoud van deze pagina’s aansluiten bij de zoekintentie.
Hoog komen in Google bestaat uit meerdere factoren. Eén van de meest ondergewaardeerde factoren is je pagina optimaliseren voor de juiste zoekintentie. Het begrijpen en creëren van content met de juiste zoekintentie in gedachte is zeer belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachine.
In dit artikel leer je:
- Wat zoekintentie is
- Waarom zoekintentie belangrijk is
- De 4 typen zoekintentie
- Hoe je een zoekintentie bepaalt
- Hoe je zoekintentie toepast
Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht. Oftewel, waarom heeft deze persoon een zoekopdracht bij Google (of andere zoekmachines) opgegeven. Zoekt iemand die apple intikt naar Engelse informatie over appels, of naar de website van het merk Apple? En is iemand die naar hypotheek zoekt aan het oriënteren, of wil hij of zij er meteen één afsluiten?
Waarom is zoekintentie belangrijk?
De pagina die een bezoeker aantreft, nadat hij of zij op een zoekresultaat heeft geklikt, moet aansluiten op de behoefte die iemand heeft op dat moment. Anders is de bezoeker niet tevreden met het zoekresultaat, en dus ook niet met Google.
Het is daarom een belangrijke taak van Google om pagina’s met de juiste zoekintentie te tonen, zodat mensen gebruik blijven maken van de zoekmachine (en dus advertenties blijven zien).
Het heeft daarom geen zin om te proberen een pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen, als de inhoud van pagina niet overeenkomt met waar mensen volgens Google naar op zoek zijn.
De 4 typen zoekintentie
Zoekintentie is in te delen in 4 hoofdcategorieën:
- Informatief
- Navigationeel
- Commercieel onderzoek
- Transactioneel
1. Informatief
De zoeker zoekt naar meer algemene informatie. Meestal staat dit op een website in de vorm van blogs of kennisbank artikelen. De zoekopdracht kan voorkomen in de vorm van een vraag of los begrip.
Voorbeelden van een informatieve zoekopdracht zijn:
- “Wat is SEO”
- “Hoe bouw je een website”
- “Waarvoor staat HTTPS”
- “Wie is de minister-president”
- “Voetbaluitslagen”
- “Lineaire hypotheek”
- “Speed pedelec wetgeving”

Een zoekopdracht met informatieve zoekintentie met featured snippet, Wikipedia pagina en knowledge graph.
Content die je produceert met een informatieve insteek dragen bij aan de “awareness” van de marketing funnel.
2. Navigationeel
De zoeker weet al precies welke website hij of zij wil bezoeken. Het is meestal sneller of gemakkelijker om in Google de merknaam of productnaam in te typen, dan de URL in de browser in te voeren. Of als men de exacte URL niet meer precies weet.
Wat ook opvalt is dat er vaker sitelinks in de zoekresultaten te zien zijn bij een navigationele zoekintentie. Dat zijn links naar populaire onderdelen van de website, zoals Aanmelden of Inloggen (zie onderstaand screenshot van Facebook).
Voorbeelden van navigationele zoekintentie zijn:
- “Facebook”
- “Inloggen DigD”
- “Rijksoverheid”
- “Zalando bestellingen”
- “Mediatraining Peter van der Maat”
- “Nu.nl”
- “Vertalen”

Een zoekopdracht met navigationele zoekintentie met sidelinks en knowledge panel.
3. Commercieel onderzoek
De zoeker weet wat voor soort product of dienst hij of zij wil, maar moet nog een keuze maken uit het aanbod. De zoeker wil het liefst (prijs)vergelijkingen en klantbeoordelingen en meningen van experts vinden. De zoeker is nog in de fase om afwegingen te maken welk product of dienst er aangeschaft gaat worden en laat zich graag informeren met bijvoorbeeld een blog door een expert, klantreviews, of overzichtspagina.
Voorbeelden van de zoekintentie commercieel onderzoek zijn:
- “uitzendbureau Tilburg”
- “beste tv 2022”
- “apple vs samsung”
- “iPad air reviews”
- “goedkoopste espressomachine”
- “fietsenmaker Amsterdam-Zuid”
- “loodgieter met spoed”

Zoekterm met zoekintentie commercieel onderzoek met artikelen en “mensen vragen ook”.
4. Transactioneel
De zoeker weet vrij precies wat hij of zij wil hebben en wil een aankoop doen. Er wordt vooral gezocht naar een plaats om te kopen, zowel offline als online.
Bij een transactionele zoekintentie vergelijkt de zoeker vaak de prijs van hetzelfde product bij verschillende aanbieders. Als er geen prijs kan worden weergegeven dan wordt er meer gezocht naar een offerte. Ook het zoeken naar kortingscodes hoort bij een transactionele intentie. Iemand weet tenslotte al precies wat er hoog op het verlanglijstje staat.
Transactionele zoektermen geven vrijwel altijd resultaten waar iemand het product of de dienst kan afnemen. Voor producten zie je daarom vaak advertenties, Google Shopping afbeeldingen of prijslijsten, organische resultaten met daarin voor woorden als “kopen” of “voor 23:59 besteld, morgen in huis”. Ook een local pack met daarin de vermeldingen van lokale winkels geeft aan dat het om een transactionele zoekopdracht gaat.
Voorbeelden van een transactionele zoekintentie zijn:
- “Macbook pro kopen”
- “Pampers aanbieding”
- “goedkope Samsung Galaxy S10 128gb”
- “Netflix giftcard”
- “Storytell kortingscode”
- “inschrijven Inholland”
- “Samsung Galaxy S20 prijzen”
- “Grote maten leggings”

Zoekresultaten met transactionele zoekintentie met bovenaan Google advertenties. Daaronder organische resultaten van winkels met kopen in de title tag. Aan de rechterkant Google Shopping (Nu winkelen) met een lijst van prijzen en winkels.
Hoe zoekintentie past in je marketing funnel
Een marketing funnel werkt als een soort trechter, die bestaat uit een aantal fases. Iedere klant begint als een persoon die nog nooit van je bedrijf heeft gehoord. De kunst is om hem of haar door de verschillende fases te leiden tot je er uiteindelijk een klant bij hebt.
De 4 fases zijn:
- Awareness (Bewustwording)
- Interest (Interesse)
- Consideration (Overweging)
- Conversion (Conversie)

De marketing funnel bestaat uit Awareness, Interest, Consideration en Conversion.
Met jouw content (teksten, afbeeldingen, video en audio) kunnen bezoekers in Google je vinden als ze in de verschillende fases van de marketing funnel zitten:
- De informatieve zoekintentie draagt vaak bij aan het leren kennen van je bedrijf , oftewel Awareness.
- De navigationele zoekintentie zie je veel als de bezoeker je al kent en geïnteresseerd is in je bedrijf, oftewel Interest.
- Commercieel onderzoek vindt vaak plaats als iemand al weet dat hij of zij iets wil kopen, maar nog niet precies welke (Consideration)
- Transactionele zoektermen zie je het meest als de bezoeker gericht op zoek is naar een Conversie (aankoop, offerteaanvraag, etc.)
Het doel is om gevonden te worden op een mix van zoekintenties en dus marketing funnel fases. Hoe meer deze op internet surfende persoon jouw merk op een positieve manier tegenkomt, hoe groter de kans is dat de keuze uiteindelijk op jouw bedrijf valt.
Hoe bepaal je de zoekintentie
De zoekintentie spreekt vaak voor zich. Door te kijken naar welke woorden vaak terugkomen op de eerste pagina van de zoekresultaten kun je snel herleiden wat voor resultaten mensen verwachten bij een zoekopdracht.
Een product of dienst in combinatie met bijvoorbeeld “kopen” geeft duidelijk aan dat de zoeker op zoek is naar een transactie. Als iemand zoekt naar “hoe bouw je een website”, dan wil deze persoon hoogstwaarschijnlijk informatie hoe je dit zelf doet.
Zoekintentie door steekwoorden
Deze woorden geven een sterke hint wat de zoekintentie van een zoekterm is:
Informatief | Navigationeel | Commercieel onderzoek | Transactioneel |
---|---|---|---|
Hoe | Merknamen. Voorbeeld: Apple | Beste | Kopen |
Wat | Naam van een product. Voorbeeld: iPhone | Beoordelingen | Bestellen |
Wie | Naam van een dienst, Voorbeeld: Ziggo internet | Review | Coupon |
Waar | Pagina van een website. Voorbeeld: Apple klantenservice | Ervaringen | Goedkoop |
Waarom | Volledige of deel van een URL. Bijvoorbeeld: www.apple.com | Eigenschap van een product, zoals maat, kleur, afmeting, etc. Voorbeeld: rode schoenen. | Prijs / Prijzen |
Welke | Routebeschrijving. Voorbeeld: Apple Nederland adres | Vergelijk(en) | Aanbieding |
Gids | Openingstijden. Voorbeeld: Intratuin Amsterdam Openingstijden | Versus (vs). Bijvoorbeeld Ziggo vs KPN | Kortingscode |
Tutorial | Website in beheer van een merk. Voorbeeld: Facebook Intratuin | Alternatief. Bijvoorbeeld: Spotify alternatief | Trial |
Handleiding | Getest | Webshop | |
Ideeën | Webwinkel | ||
Tips | Offerte | ||
Leren | Prijsopgave | ||
Zelf | |||
Voorbeelden | |||
Voordelen / nadelen |
Zoekintentie door type zoekresultaten
Deze typen zoekresultaten duiden aan welke zoekintentie een zoekopdracht heeft.
Informatief | Navigationeel | Commercieel onderzoek | Transactioneel |
---|---|---|---|
Featured snippet | Sitelinks (meestal eerste resultaat) | Google Ads resultaten bovenaan de zoekresultaten | Google Ads resultaten bovenaan de zoekresultaten |
Knowledge card | Tweet box | Google Ads onderaan de zoekresultaten | Google Ads onderaan de zoekresultaten |
Video’s (YouTube) | Knowledge Panel | Featured Snippet | Google Shopping (Productafbeeldingen of 'Nu winkelen') |
Afbeeldingen | |||
Mensen vragen ook |
Zoekintentie toepassen
Als vuistregel kun je aanhouden dat de content moet aansluiten op de zoekintentie die al in de zoekresultaten te vinden is.
Dus als je bijvoorbeeld een dienst voor het inrichten en optimaliseren van AdWords (nu Google Ads) aanbiedt, dan kun je proberen je dienstenpagina hoger in de zoekresultaten te duwen. De zoekresultaten laten echter zien dat er vooral veel informatieve artikelen te vinden zijn die de vraag “Wat is AdWords” beantwoordt.

Informatieve zoekintentie door “Wat is AdWords”-artikelen in de zoekresultaten van Google.
Het is in dit geval dus beter een informatieve blog te maken. Hierin mag je natuurlijk wel verwijzen naar je dienst, maar het doel is vooral algemene uitleg geven.
Een combinatie van zoekintenties is ook mogelijk.
Zo zie je dat voor de zoekterm “adwords” er eerst de Nederlandstalige website van Google Ads (nieuwe naam voor Google AdWords) getoond wordt met de sitelinks “ontdek hoe Google Ads werkt” en “Kosten”. Daaronder staat de Engelstalige website van Google Ads. Dit is dus navigationeel, omdat mensen mogelijk naar de website van Google Ads willen. Alle andere resultaten zijn informatieve blogs en een Wikipedia artikel.
Uiteraard is het geen verplichting en kun je experimenteren met andere zoekintenties. Bijvoorbeeld een informatief artikel “Lees deze aankoopgids eerst voordat je een E-bike koopt” voor de zoekterm “E-bike kopen”.
The sky is the limit wat betreft creativiteit, maar doe dit altijd met een bepaalde strategie in gedachte, en niet om Google en bezoekers te foppen.
Als bezoekers meteen jouw pagina weer verlaten en terugkeren naar Google voor een ander resultaat of nieuwe zoekopdracht, dan is dit een sterke indicatie dat jouw zoekresultaat niet aansloot bij de zoekintentie.
Het type, format en de invalshoek van je content
Als je weet wat een bezoeker voor soort informatie wil zien, dan is het tijd om te beginnen aan het produceren van deze content. Je kunt globaal gezien kiezen uit het type content, het formaat en de invalshoek.
1. Content type
Het soort content dat getoond wordt. Meestal zijn dit:
- Blogs
- Video’s
- Categorie pagina’s
- Product pagina’s
- Landingspagina’s
2. Content format
Het content format is het meest van toepassing voor blogs en landingspagina’s.
Voor blogs zijn dit onder meer:
- Stap voor stap uitleg (Jouw openingstijden goed in Google in slechts 5 minuten)
- Lijstjes (De 5 mooiste steden van Europa)
- Meningen (Mijn ervaringen na 10 jaar linkbuilding)
- Interviews (5 vragen aan een SEO specialist)
Voor landingspagina’s:
- Calculator (M3 calculator)
- Werkgebiedpagina (Verhuisbedrijf Alphen aan den Rijn)
- Checklist (Checklist verhuizen)
- Lead generatie pagina (Vul je e-mailadres in en ontvang een e-book)
3. Content invalshoek
Dit is de reden waarom iemand jouw pagina aanklikt in Google en niet die van een ander. Denk onder meer aan:
- Actualiteit (Beste TV’s die in 2022 uitkomen)
- Beste prijs of aanbieding (Laagste prijs, bespaar 50%)
- Nieuwsgierig maken (Heb je wel een SEO specialist nodig?)
- Emotie (5 schadelijke website clichés)
- De basis (80% van wat je moet weten over het vindbaar maken van je website, in slechts 10 minuten)
- Snelheid (Deze uitleg kost je slechts 4 minuten)
- Humor (De grappigste blogpost over conversie optimalisatie die je ooit zult lezen)
- Controversieel (Waarom je nooit een Rolex moet kopen)
Er zijn uiteraard nog veel meer invalshoeken te bedenken. Het belangrijkste is dat je de lezer iets unieks voorschotelt. Geef bezoekers en Google een reden om jouw pagina te vinden.
In het kort
✅ Wat is zoekintentie?
Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht van een gebruiker in een zoekmachine.
✅ Waarom is zoekintentie belangrijk?
Een bezoeker verwacht een pagina die aan de behoefte voldoet. Google wil deze pagina's tonen, zodat mensen tevreden zijn over de zoekresultaten en de zoekmachine blijven gebruiken.
✅ Welke zoekintenties zijn er?
- Informatief
- Navigationeel
- Commercieel onderzoek
- Transactioneel
Geef een reactie