Wil je dat je pagina’s hoog gevonden worden in Google? Dan moet de inhoud van deze pagina’s aansluiten bij de zoekintentie.

Hoog komen in Google bestaat uit meerdere factoren. Eén van de meest ondergewaardeerde factoren is je pagina optimaliseren voor de juiste zoekintentie. Het begrijpen en creëren van content met de juiste zoekintentie in gedachte is zeer belangrijk om gevonden te worden in de zoekmachine.

Optimaliseren voor zoekintentieIn dit artikel leer je:

  • Wat zoekintentie is
  • Waarom zoekintentie belangrijk is
  • De 4 typen zoekintentie
  • Hoe je een zoekintentie bepaalt
  • Hoe je zoekintentie toepast

Wat is zoekintentie?

Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht. Oftewetl, waarom heeft deze persoon een zoekopdracht bij Google (of andere zoekmachines) opgegeven. Zoekt iemand die apple intikt naar Engelse informatie over appels, of naar de website van het merk Apple? En is iemand die naar hypotheek zoekt aan het oriënteren, of wil hij of zij er meteen één afsluiten?

Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht. Oftewel, waarom heeft deze persoon een zoekopdracht bij Google (of andere zoekmachines) opgegeven.

Waarom is zoekintentie belangrijk?

De pagina die een bezoeker aantreft, nadat hij of zij op een zoekresultaat heeft geklikt, moet aansluiten op de behoefte die iemand heeft op dat moment. Anders is de bezoeker niet tevreden met het zoekresultaat, en dus ook niet met Google.

Het is daarom een belangrijke taak van Google om pagina’s met de juiste zoekintentie te tonen, zodat mensen gebruik blijven maken van de zoekmachine (en dus advertenties blijven zien).

Het heeft daarom geen zin om te proberen een pagina hoger in de zoekresultaten te krijgen, als de inhoud van pagina niet overeenkomt met waar mensen volgens Google naar op zoek zijn.

De 4 typen zoekintentie

anders is de bezoeker niet tevreden met het resultaat, en dus Google ook niet.Zoekintentie is in te delen in 4 hoofdcategorieën:

  1. Informatief
  2. Navigationeel
  3. Commercieel onderzoek
  4. Transactioneel

Informatief

De zoeker zoekt naar meer algemene informatie. Meestal staat dit op een website in de vorm van blogs of kennisbank artikelen.

Voorbeelden van een informatieve zoekopdracht zijn:

  • “Wat is SEO”
  • “Hoe bouw je een website”
  • “Waarvoor staat HTTPS”
  • “Wie is de minister-president”
  • “Voetbaluitslagen”
  • “Lineaire hypotheek”
  • “Speed pedelec wetgeving”
Informatief

Een zoekopdracht met informatieve zoekintentie met featured snippet, Wikipedia pagina en knowledge graph

Navigationeel

De zoeker weet al precies welke website hij of zij wil bezoeken. Het is meestal sneller of gemakkelijker om in Google de merknaam of productnaam in te typen, dan de URL in de browser in te voeren. Of als men de exacte URL niet meer precies weet.

Wat ook opvalt is dat er vaker sitelinks in de zoekresultaten te zien zijn bij een navigationele zoekintentie. Dat zijn links naar populaire onderdelen van de website, zoals Aanmelden of Inloggen (zie onderstaand screenshot van Facebook).

Voorbeelden van navigationele zoekintentie zijn:

  • “Facebook”
  • “Inloggen DigD”
  • “Rijksoverheid”
  • “Zalando bestellingen”
  • “Mediatraining Peter van der Maat”
  • “Nu.nl”
  • “Vertalen”

Een zoekopdracht met navigationele zoekintentie met sidelinks en knowledge panel.

Commercieel onderzoek

De zoeker weet wat voor soort product of dienst hij of zij wil, maar moet nog een keuze maken uit het aanbod. De zoeker wil het liefst (prijs)vergelijkingen en klantbeoordelingen en meningen van experts vinden. De zoeker is nog in de fase om afwegingen te maken welk product of dienst er aangeschaft gaat worden en laat zich graag informeren met bijvoorbeeld een blog door een expert, klantreviews, of overzichtspagina.

Voorbeelden van de zoekintentie commercieel onderzoek zijn:

  • “uitzendbureau Tilburg”
  • “beste tv 2020”
  • “apple vs samsung”
  • “ipad air reviews”
  • “goedkoopste espressomachine”
  • “goed hotel in Amsterdam”
  • “loodgieter met spoed”
Commercieel onderzoek

Zoekterm met zoekintentie commercieel onderzoek met artikelen en “mensen vragen ook”.

Transactioneel

De zoeker weet vrij precies wat hij of zij wil hebben en wil een aankoop doen. Ze zoeken vooral een plaats om te kopen, zowel offline als online.

Transactionele zoektermen geven vrijwel altijd resultaten waar iemand het product of de dienst kan afnemen. Voor producten zie je daarom vaak advertenties, Google Shopping afbeeldingen of prijslijsten, organische resultaten met daarin voor woorden als “kopen” of “voor 23:59 besteld, morgen in huis”. Ook een local pack met daarin de vermeldingen van lokale winkels geeft aan dat het om een transactionele zoekopdracht gaat.

Voorbeelden van een transactionele zoekintentie zijn:

  • “Macbook pro kopen”
  • “Pampers aanbieding”
  • “goedkope Samsung Galaxy S10 128gb”
  • “Netflix giftcard”
  • “Storytell kortingscode”
  • “inschrijven Inholland”
  • “Samsung Galaxy S20 prijzen”
  • “Grote maten leggings”
Transactionele zoekintentie

Zoekresultaten met transactionele zoekintentie met bovenaan Google advertenties. Daaronder organische resultaten van winkels met kopen in de title tag. Aan de rechterkant Google Shopping (Nu winkelen) met een lijst van prijzen en winkels.

Hoe bepaal je de zoekintentie

De zoekintentie spreekt vaak voor zich. Door te kijken naar welke woorden vaak terugkomen op de eerste pagina van de zoekresultaten kun je snel herleiden wat voor resultaten mensen verwachten bij een zoekopdracht.

Een product of dienst in combinatie met bijvoorbeeld “kopen” geeft duidelijk aan dat de zoeker op zoek is naar een transactie. Als iemand zoekt naar “hoe bouw je een website”, dan wil deze persoon hoogstwaarschijnlijk informatie hoe je dit zelf doet.

Zoekintentie door steekwoorden

Deze woorden geven een sterke hint wat de zoekintentie van een zoekterm is:

InformatiefNavigationeelCommercieel onderzoekTransactioneel
HoeMerknamenBesteKopen
WatNaam van een productBeoordelingenBestellen
WieNaam van een dienstReviewCoupon
WaarEigenschap van een product
(maat, kleur, etc.)
Goedkoop
WaaromVergelijkenPrijs / Prijzen
GidsAanbieding
TutorialKortingscode
Handleiding
Ideeën
Tips
Leren
Zelf
Voorbeelden
Voordelen / nadelen
De woorden waarmee je de zoekintentie van een zoekopdracht kunt vaststellen.

Zoekintentie door type zoekresultaten

Deze typen zoekresultaten duiden aan welke zoekintentie een zoekopdracht heeft.

InformatiefNavigationeelCommercieel onderzoekTransactioneel
Featured snippetSitelinks
(meestal eerste resultaat)
Google Ads resultaten
bovenaan de zoekresultaten
Google Ads resultaten
bovenaan de zoekresultaten
Knowledge card
Tweet boxGoogle Ads
onderaan de zoekresultaten
Google Ads
onderaan de zoekresultaten
Video’s (YouTube)Knowledge PanelFeatured SnippetGoogle Shopping
(Productafbeeldingen of 'Nu winkelen')
Afbeeldingen
Mensen vragen ook

Zoekintentie toepassen

Als vuistregel kun je aanhouden dat de content moet aansluiten op de zoekintentie die al in de zoekresultaten te vinden is.

Dus als je bijvoorbeeld een dienst voor het inrichten en optimaliseren van Adwords aanbiedt, dan kun je proberen je dienstenpagina hoger in de zoekresultaten te duwen. De zoekresultaten laten echter zien dat er vooral veel informatieve artikelen te vinden zijn die de vraag “Wat is AdWords” beantwoordt.

Informatieve zoekintentie

Informatieve zoekintentie door “Wat is AdWords”-artikelen in de zoekresultaten van Google.

Het is in dit geval dus beter een informatieve blog te maken. Hierin mag je natuurlijk wel verwijzen naar je dienst, maar het doel is vooral algemene uitleg geven.

Een combinatie van zoekintenties is ook mogelijk.

Zo zie je dat voor de zoekterm “adwords” er eerst de Nederlandstalige website van Google Ads (nieuwe naam voor Google AdWords) getoond wordt met de sitelinks “ontdek hoe Google Ads werkt” en “Kosten”. Daaronder staat de Engelstalige website van Google Ads. Alle andere resultaten zijn informatieve blogs en een Wikipedia artikel.

Uiteraard is het geen verplichting en kun je experimenteren met andere zoekintenties. Bijvoorbeeld een informatief artikel “Lees deze aankoopgids eerst voordat je een E-bike koopt” voor de zoekterm “E-bike kopen”.

The sky is the limit wat betreft creativiteit, maar doe dit altijd met een bepaalde strategie in gedachte, en niet om Google en bezoekers te foppen.

Als zoeker meteen jouw pagina weer verlaten en terugkeren naar Google voor een ander resultaat of nieuwe zoekopdracht, dan is dit een sterke indicatie dat jouw zoekresultaat niet aansloot bij de zoekintentie.

Kun je zien op welke zoekintentie er in 2019 het meest gezocht werd in Google?

In het kort

✅ Wat is zoekintentie?

Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht van een gebruiker in een zoekmachine.

✅ Waarom is zoekintentie belangrijk?

Een bezoeker verwacht een pagina die aan de behoefte voldoet. Google wil deze pagina's tonen, zodat mensen tevreden zijn over de zoekresultaten en de zoekmachine blijven gebruiken.

✅ Welke zoekintenties zijn er?

  1. Informatief
  2. Navigationeel
  3. Commercieel onderzoek
  4. Transactioneel