Sky Internet Marketing

Website vindbaar maken

80% van wat je moet weten over je website vindbaar maken…

in slechts 10 minuten6 onderdelen10 stappen

SEO uitbesteden

Je wilt je website vindbaar maken, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen?

Je hebt misschien wel gehoord dat er meer dan 200 factoren zijn die bepalen of jouw website te vinden is in zoekmachines als Google?

Pfff…

Lieve help. Waar moet je beginnen, niet waar?

Je hoeft gelukkig niet alles te weten over de kunst van zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization of SEO genoemd.

Zoals wel vaker geldt ook hier dat als je de basis principes goed uitvoert, je al een heel eind komt.

Daarom vertel ik je kort, maar krachtig, hoe je jouw website beter vindbaar maakt in Google en andere zoekmachines.

Zo weet je in niet meer dan 10 minuten de basis over hoe jouw website hoger komt in de gratis zoekresultaten.

Website vindbaar maken in Google

1. Website techniek hoeft niet ingewikkeld te zijn

Eerst de basis

Vaak wordt zoekmachine optimalisatie als iets technisch gezien. Meta tags, caching, canonicals en meer van dit soort termen.

Je kunt de techniek van je website zoekmachinevriendelijk krijgen, zonder al te veel inspanning. 

Veel website techniek die je nodig hebt komt al done for you en het is vaak nog gratis ook. Wat je nodig hebt is voornamelijk dit:

  • WordPress installatie met een goed thema – Wij gebruiken Avada.
  • WordPress beveiliging Wij gebruiken de plugin Wordfence Security.
  • Een SEO-plugin waarmee je on-page SEO kunt doen – Wij gebruiken Yoast SEO
  • Een plugin om de snelheid van je website te optimaliseren – Wij gebruiken WP Fastest Cache.
Technische SEO

“Als je dit hebt staan, kun je je website op basis van techniek al goed vindbaar maken in Google.”

Is dit alles?

Nee er is natuurlijk altijd meer op basis van bepaalde wensen en diepgang.

Maar als je dit hebt staan, kun je je website op basis van techniek al goed vindbaar maken in Google.

Je hoeft niet per se WordPress te gebruiken natuurlijk. Dit platform wordt wel verreweg het meest gebruikt, vandaar dat we het hier bij WordPress techniek houden.

2. Gebruik zoektermen op je website die je doelgroep gebruikt

Met zoekvolume en lage concurrentie

Als je schrijft over een onderwerp waar niemand naar zoekt, bijvoorbeeld “geschiedenis van de lampenkap“, dan kan dat nog zo interessant zijn, je gaat er geen bezoekers mee trekken.

Geen zoekvolume

Aan de andere kant moet een zoekterm ook niet te algemeen zijn, omdat je dan concurreert met veel of hele sterke websites.

zoekwoord onderzoek
Google suggest

Tools voor zoekwoord onderzoek

Je kunt niet zonder tools zien hoe lastig een zoekterm is. Wij gebruiken Ahrefs Site Explorer om de moeilijkheidsgraad van een zoekterm in kaart te brengen.

Dit is een betaalde tool, maar je kunt het ook zelf gratis proberen. Hoe meer links er naar een pagina gaan, hoe hoger de moeilijkheidsgraad.

Hierover later meer.

Je kunt zoekterm ideeën opdoen met betaalde tools als Ahrefs, Semrush en Moz. Maar je kunt ook gratis zoekterm ideeën opzoeken.

Bijvoorbeeld de auto-aanvulfunctie van Google zelf, genaamd Google Suggest, of een tool als Answer the public.

Als je een Google Ads campagne hebt lopen, dan krijg je ook inzicht in welke zoektermen mensen daadwerkelijk gebruiken.

3. Beantwoord de zoekintentie op jouw website

Waarom mensen zoeken

De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht ingevoerd heeft.

Zoekt iemand op “Facebook”, dan zal hij of zij waarschijnlijk de website van Facebook zoeken. Google toont op deze zoekopdracht natuurlijk de homepage van deze internetreus.

Maar zoekt iemand op “Wat is Facebook”, dan is Facebook zelf niet eens te zien.

Als eerste resultaat zien we een introductie op SeniorWeb, gevolgd door een artikel op Wikipedia en nog meer informatieve artikelen, zelfs van nog redelijk onbekende websites.

Bij de zoekterm “Wat is Facebook” komt de website van Facebook zelf niet eens voor.

Wat is Facebook

“Kijk eerst goed per zoekterm in de zoekresultaten wat voor soort content al hoog scoort.”

Wat wil Google laten zien?

Kortom:

Kijk eerst goed per zoekterm in de zoekresultaten wat voor soort content (tekst, afbeeldingen, audio en/of video) al hoog scoort.

Analyseer de pagina’s die vindbaar zijn in Google om er achter te komen wat de zoekintentie is.

Verplaats je in de mensen die de zoekterm gebruiken. Wat voor soort probleem hebben ze. Wat voor soort oplossing zoeken ze?

Lees hier alles over zoekintentie en hoe je dit zelf kunt toepassen.

4. Maak jouw pagina beter

Versla je concurrenten per pagina

En nu komt het:

Maak een pagina die beter is dan de rest.

Dat klinkt logisch, maar toch gaat dit vaak mis.

Je kunt een pagina beter maken op verschillende manieren.

SEO strategie per pagina

“Dat klinkt logisch, maar toch gaat dit vaak mis.”

Maak het:

  • Completer
  • Actueler
  • Beter onderbouwd met onderzoek
  • Beter leesbaar
  • Zonder spel- en typfouten
  • Visueler, door unieke afbeeldingen en/of video)
  • Unieker, zoals humor voor een saai onderwerp

5. Maak je pagina populair met backlinks

Aanbevelingen voor pagina’s

Als je pagina er technisch goed voor staat, en qua inhoud ook minstens net zo goed is als die op andere websites, hoe bepaalt Google dan wie er bovenaan komt?

Het antwoord is: backlinks.

Een backlink is niets meer dan een klikbare verwijzing op een pagina die je leidt naar een andere pagina. Vaak ziet dit er uit als een tekst in een andere kleur of is de tekst onderstreept.

Als een andere website naar jouw pagina linkt, wordt dat gezien als een soort aanbeveling. Google is gebouwd rondom dit principe.

De robots van deze techgigant zoeken de hele dag automatisch het internet af op zoek naar welke pagina’s naar andere pagina’s verwijzen.

Linkbuilding
Wat is een backlink

Linkbuilding

De kunst om zo veel mogelijk andere websites naar je pagina(‘s) te laten linken wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Het is vaak niet eenvoudig om een andere website jou aan te laten bevelen, maar daarom is het ook waardevol als het wel gebeurt.

Dit is de reden waarom het nog steeds één van de belangrijkste rankingfactoren van Google is.

Niet alle links op een pagina werken even goed.

Zo zijn er links die geen linkwaarde doorgeven, ook wel “nofollow” genoemd. Links op social media platformen als Faceook en LinkedIn, maar ook veel blogreacties, zijn vaak “nofollow” en tellen dus niet mee voor je positie in Google.

Een link in de onderkant (footer) van een website is een stuk minder waardevol dan een link die in een artikel zelf staat.

Ook is het van belang dat de website die jouw website aanbeveelt zelf ook veel aanbevelingen (links dus) heeft.

Al met al is linkbuilding vrij ingewikkeld en tijdrovend. Daarom wordt dit ook vaak uitbesteed

6. Website statistieken

Meet en weet

Tot slot nog iets wat niet noodzakelijk is om je website vindbaar te maken in Google, maar wel erg handig:

Meet je website statistieken.

Hiervoor kun je gratis gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console.

Je krijgt dan onder meer inzicht hoe vaak de pagina’s van je website zijn bezocht, maar ook of dit bijvoorbeeld via de organische (gratis) zoekresultaten is gekomen.

Leer van je website en doe meer van wat werkt.

Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel Google Analytics voor online marketing en Google Search Console installeren

Website statistieken voor Google vindbaarheid

Dat valt mee toch?

Je weet nu 80% van website vindbaarheid in Google

80%

Klaar om dit toe te passen op je eigen website?

Jouw website vindbaar maken in Google in 10 stappen

Je hebt nu een betere kijk op het grote geheel. 

Trek nog eens 10 minuten uit om deze 10 stappen te lezen met concrete tips hoe je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren.

Begrijp je iets niet?

Geen probleem, je hoeft niet alles zelf te kunnen. Daarom werken mensen samen. Zo komen alle expertises samen tot één geheel.

SEO resultaat

1. Indexering en toegankelijkheid

Hoe gezond is je website?

Als Google je website niet mag bezoeken dan houdt het op. Er zijn codes die voorkomen dat google je website bezoekt en indexeert, zoals:

  • noindex
  • nofollow
  • canonical tags
  • robots.txt
  • XML-sitemap
  • iFrames
  • Hreflang tag
  • HTTP header status code
  • 301 en 302 redirects

…en andere vreemde woorden.

Heb je geen idee wat hierboven staat?

Je hebt gelijk ook. Laat een SEO specialist hier naar kijken.

SEO health score voor technische optimalisatie

2. Mobiele optimalisatie

De website past zich aan

Google beoordeelt de ervaring van een website voor grote schermen (desktop) en kleine schermen (mobiel) apart.

Omdat mobiel zoekverkeer al jaren toeneemt is het van belang om te controleren of je website mobiel-vriendelijk is.

Dat houdt in dat je website responsive is en de inhoud van de pagina zich aanpast aan het scherm.

Soms moet je deze inhoud aanpassen voor mobiele weergave, zodat het beter werkt.

Denk aan het weglaten van een grote afbeelding, omdat het niet te zien is op een klein scherm. Ook  downloadsnelheid via een mobiele verbinding is een factor om rekening mee te houden.

Mobiele optimalisatie

3. Veiligheid

Versleutelde verbinding en inbrekers

Iedere website zou tegenwoordig voorzien moeten zijn van een versleutelde verbinding via HTTPS. Zo zijn gegevens die verstuurd worden niet te onderscheppen door kwaadwillenden.

Hiervoor heb je een SSL-certificaat nodig die je bij je hosting provider voor een paar euro per jaar kunt aanschaffen.

Verder zijn er WordPress plugins die zorgen dat buitenstaanders niet via een robot je gebruikersnaam en wachtwoord raden en wordt de website gescand op veiligheidslekken en schadelijke software.

A+ certificaat SSL Server Test

“Niet alleen je huis of winkel heeft onderhoud en beveiliging nodig, ook je website.”

Website updates

Ook is het erg verstandig om de software van je website up-to-date te houden. Zo komt een platform als WordPress regelmatig met updates voor het CMS, thema en plugins.

Als je een keer een update mist is dat vaak geen ramp, maar zelden updaten zorgt er voor dat hackers je site kunnen binnenkomen, gegevens stelen of malware installeren.

Niet alleen je huis of winkel heeft onderhoud en beveiliging nodig, ook je website.

4. Site- en URL structuur

Houd het simpel

Een logische structuur zorgt voor duidelijkheid bij bezoekers en zoekmachines.

Zorg er daarom voor dat belangrijke pagina’s in 3 of minder klikken vanaf de homepage te vinden zijn.

Heb je veel pagina’s? Voeg dan een categorie toe als overzichtspagina.

De URL van een pagina is een grote indicatie waar de pagina over gaat.

Vergelijk zelf maar:

  1. websitex.nl/pageid=123
  2. websitex.nl/website-vindbaar-maken/

De eerste URL kan over alles gaan. Bij de tweede is het onderwerp meteen duidelijk.

Om je website beter vindbaar te maken in Google is het daarom nodig om beschrijvende URL’s te hebben met zoektermen. Kijk maar naar de URL van deze pagina.

Site Structuur

5. Laadtijden en pagina grootte

Sneller is beter

Voor bezoekers en Google geldt:

Sneller is meestal beter.

Als vuistregel kun je stellen dat een pagina niet langer dan 3 seconden moet laden.

Door snelheid optimalisatie is een laadtijd van onder een seconde ook mogelijk.

website snelheid optimaliseren

“Als vuistregel kun je stellen dat een pagina niet langer dan 3 seconden moet laden.”

Zo doe je dat

Voorkom grote bestanden, zoals afbeeldingen die niet geoptimaliseerd zijn voor gebruik op websites.

Daarnaast zijn er websitetechnieken die je hele website sneller maken, zoals Gzip compressie, caching en een HTTP2 verbinding.

Tot slot is een snelle webhosting met de nieuwste webservertechniek nog een grote snelheidsverbeteraar.

6. Maak jouw pagina in Google super interessant

Het begint bij de blauw link

Het eerste dat mensen te zien zijn als ze de zoekresultaten bekijken zijn de blauwe link met de titels van de pagina’s. Je kunt bepalen wat daar staat door de Title tag aan te passen.

Zorg er voor dat deze niet lang of te kort is. Je kunt hiervoor als hulpmiddel de WordPress-plugin Yoast SEO of RankMath gebruiken.

Zoekresultaten in Google met FAQ opmaak

“Zorg er voor dat je een reden geeft om te klikken.”

Vergeet de rest niet

De twee regels tekst in het grijs onder de blauwe titel wordt bepaald door de meta description. Ook deze tekst kun je zelf opgeven.

Zorg er voor dat je een reden geeft om te klikken. Welk voordeel geeft jouw pagina ten opzichte van al die andere?

Tot slot kun je jouw zoekresultaat verrijk met zogenaamde rich snippets.

Door zogenoemde structured data op te geven kun je meer informatie geven, zoals de voorraad status en prijs bij een product, of enkele veel gestelde vragen, zoals bij dit artikel over je website vindbaar maken in Google.

7. Kopteksten zorgen voor structuur

Hoi, ik ben een koptekst

Zodra mensen op je pagina landen lezen ze als eerste de grote kop bovenaan. Dit noemen we ook wel de H1-tag voor Heading 1.

Vaak wordt dit standaard al door WordPress geregeld, maar toch ontbreekt de H1 tag vaak op een pagina.

Zorg er voor dat je belangrijkste zoekterm in de H1 voor komt.

Maak je koptekst in eerste instantie duidelijk, maar als het kan ook aantrekkelijk. Net als bij de title tag geef je dan een reden waarom mensen hier moeten zijn.

Op deze pagina is de H1 tag: Website vindbaar maken.

Website vindbaar maken met kopteksten

“De pagina deel je verder op in subkoppen.”

Subkoppen

De pagina deel je verder op in subkoppen. Dit wordt ook wel de H2 tag genoemd. Je vindt deze in de WordPress teksteditor onder de naam Heading 2.

De tekst 7. Kopteksten zorgen voor structuur die boven het stukje staat dat je nu aan het lezen bent staat in een H2 tag.

De tekst Subkoppen hierboven staat in een H3 tag.

8. Afbeeldingen optimaliseren

Let op

Mensen zijn visueel ingesteld. Hoe meer afbeeldingen je kunt hebben, hoe beter.

Show, don’t tell.

Maar te grote afbeeldingen kunnen je vindbaarheid in Google pijn doen.

Gelukkig is een afbeelding optimaliseren makkelijker dan je denkt.

Website vindbaar maken

“Te grote afbeeldingen kunnen je vindbaarheid in Google pijn doen.”

Zoektermen en grootte

Gebruik de zoekterm in:

  • De bestandsnaam, bijvoorbeeld website-vindbaar-google.jpg
  • De alternatieve tekst, ook wel alt text genoemd, die je binnen WordPress kunt opgeven
  • De afbeelding titel die boven het plaatje verschijnt als je er met je muis over gaat
  • Optioneel in het bijschrift van de afbeelding

Maak de afbeelding compact:

  • Gebruik het formaat van de afbeelding waarop je deze toont, bijvoorbeeld 300 pixels bij 400 pixels
  • Gebruik een bestandstype die geschikt is voor het web, zoals .jpg, .png of .webp

9. Iedere pagina biedt unieke waarde

Waarom heb je deze pagina eigenlijk?

Iedere pagina moet een goede reden van bestaan hebben.

Zorg er daarom voor dat je website zo min mogelijk last heeft van de volgende zaken:

Duplicte content: Dezelfde tekst staat grotendeels op meer dan 1 pagina.

Thin content: De pagina bevat weinig waardevolle tekst en is daarmee dus erg dunnetjes.

Keyword cannibalization: Voorkom dat je meerdere vergelijkbare pagina’s over een onderwerp hebt. Bundel je informatie op 1 pagina waarop alles te vinden.

Gebroken links: Linkjes die niet meer werken noemen we gebroken links. Pagina’s komen en gaan op internet en een typfoutje is snel gemaakt. Controleer daarom regelmatig of je website vrij is van niet werkende links om zo de gebruikerservaring van je website hoog te houden.

“Iedere pagina moet een goede reden van bestaan hebben.”

10. Backlinks zorgen voor autoriteit

Het geheime wapen van SEO specialisten

Je website wordt beter vindbaar in Google als je meer links hebt vanaf andere websites. Deze links werken namelijk als een soort blijk van vertrouwen.

Hoe meer links vanaf relevante websites met hoge autoriteit, hoe beter je vindbaarheid in de zoekmachines.

Zorg daarom met linkbuilding voor een constante stroom aan inkomende links.

Linkbuilding is belangrijk voor je Google vindbaarheid

“Dit zijn backlinks die komen vanaf andere websites en verwijzen naar jouw website.”

Zo krijg je meer links

Begin met links vanaf eigen pagina’s, naar andere relevante pagina’s. Dit noemen we interne links. Hier op je 100% invloed op.

Daarna ga je aan de slag met externe links. Dit zijn backlinks die komen vanaf andere websites en verwijzen naar jouw website.

Denk in het begin aan onder meer bedrijvengidsen, startpagina’s en brancheverenigingen.

Daarna kun je onder meer gastbloggen en eigen linkwaardige onderzoeken publiceren om links te krijgen van websites met een hogere autoriteit.

Gratis

SEO-kansen onderzoek

door een ervaren specialist

ter waarde van €375

Houd je huidige website je tegen om te groeien in Google? Start met een SEO-kansen onderzoek:

  • Geen standaard uitdraai, maar handmatige check en premium tools.

  • Analyse van je huidige techniek, content, zoektermen en links.
  • Concrete verbeterpunten, kansen en advies op maat via mail, telefoon of videogesprek.

Wat is…

We gebruiken je gegevens alleen om je de resultaten te sturen en te bespreken. Zie ook ons privacy beleid

Zoek je hulp?

Wil je hulp van een SEO specialist bij het vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google?

Vertel ons dan waar je tegenaan loopt en wie weet kunnen we je helpen.

Bekend van

Ahrefs
Yoast SEO
IMU
Emerce

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Ja, ik wil meer weten over SEO

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEO Specialist

Nils leest SEO artikelen als entertainment. Met ruim 16 jaar intensieve ervaring als online marketeer en SEO specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Veelgestelde vragen over je website vindbaar maken

Moet ik mijn website aanmelden bij Google?2022-08-02T11:47:09+00:00

Nee, je hoeft je website niet aan te melden om geïndexeerd te worden. Dit gebeurt vanzelf al, vooral als je website links vanaf andere websites krijgt. Als je in Google Search Console je sitemap opgeeft dan vertel je tegen Google welke pagina’s je hebt en zal Google deze ook langs gaan om te bekijken.

Is je website beter vindbaar maken gratis?2022-08-02T11:47:09+00:00

Je hoeft niet aan Google te betalen om je website vindbaar te maken in de organische zoekresultaten. Dit kun je wel doen via Google Ads, het advertentieplatform waarmee je boven de zoekresultaten komt te staan op basis van bieden op zoektermen. Het optimaliseren van je website en linkbuilding kost wel veel tijd. Als je dit uitbesteedt, dan betaal je dus een vergoeding (vaak per uur) aan de SEO specialisten.

Hoe lang duurt vindbaar worden in Google?2022-08-02T11:47:09+00:00

Het duurt niet lang voordat een pagina door Google gevonden wordt. Afhankelijk van de populariteit van je website kan dit enkele uren tot enkele dagen of soms weken zijn. Deze pagina is bijvoorbeeld gepubliceerd op 27 oktober 2020 om 15:36 en dezelfde dag al geïndexeerd om 16:52 uur. Er is wel een verschil tussen indexeren en ranken. Bij indexeren weet de zoekmachine van het bestaan van de pagina af, maar kan het nog laag in de resultaten staan. Ranken duurt meestal een stuk langer, dan enkele weken tot soms zelfs maanden of jaren. Dit is natuurlijk afhankelijk van de geleverde inspanningen ten opzichte van de concurrenten.

Hoe maak je je website vindbaar op Google?2022-08-02T11:47:09+00:00

Je maakt je website vindbaar op Google door je website veilig, snel en goed doorzoekbaar te maken. Daarnaast heb je unieke content nodig die antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Tot slot helpt het als de pagina aanbevolen wordt door andere websites door middel van links.

Waarom is mijn website niet te vinden op Google?2022-08-02T11:47:08+00:00

De belangrijkste redenen waarom een website niet te vinden is op Google zijn:

  1. De website heeft (per ongeluk) een no-index tag, waarmee je zegt tegen zoekmachines dat je niet opgenomen wilt worden.
  2. Je content, zoals teksten en afbeeldingen, is niet uniek of beantwoordt de vraag van de bezoeker niet goed.
  3. Je pagina wordt niet aanbevolen door andere pagina’s via een link, waardoor je pagina niet als autoriteit over het onderwerp wordt gezien.
Hoe kunnen mensen je website vinden?2022-08-02T11:47:08+00:00

Mensen kunnen je website vinden via zoekmachines als Google, Bing of DuckDuckGo. Ook YouTube is een zoekmachine. Andere manieren zijn startpagina’s, advertenties, vergelijking sites, gastblogs, social media, en offline reclame.

Heb je WordPress nodig voor betere vindbaarheid in Google?2022-08-02T11:47:08+00:00

Nee. WordPress is weliswaar het meest gebruikte CMS, en vanuit de basis al goed voor vindbaarheid in Google, maar ook andere systemen, zoals Joomla, Drupal en Magento, of zelfs platte HTML websites zijn technisch geschikt om vindbaar te zijn in zoekmachines als Google. Dit geeft alleen geen garantie dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt.

Is website vindbaarheid en SEO vindbaarheid hetzelfde?2022-08-02T11:47:08+00:00

Website vindbaarheid kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden, maar vaak wordt er vindbaarheid in Google mee bedoeld. SEO betekent het optimaliseren van de factoren die bepalen hoe hoog je komt in Google. SEO zorgt daarmee dus voor een betere vindbaarheid van je website in zoekmachines.

Kun je testen op vindbaarheid in Google?2022-08-02T11:47:08+00:00

Er zijn tools waarmee je kunt zien hoe je presteert in Google. Een gratis programma hiervoor is Google Search Console. Daarbij zie je op welke zoektermen de site gevonden wordt en hoeveel impressies en klikken deze resultaten geven. Er zijn ook (niet-gratis) tools van derden, zoals Ahrefs, Semrush en Moz, die zelf het web doorzoeken en veel data verzamelen over jouw site en die van je concurrenten.

Nog meer over vindbaarheid in Google?

Heb je zelf een tip hoe je een website beter vindbaar kunt maken in Google?

Heb je een vraag over vindbaarheid in Google?

Of wil je gewoon erg graag aan de slag met je eigen website beter vindbaar te maken?

Geef hieronder dan een reactie of stuur ons een bericht.

2022-09-08T13:01:53+00:00

2 reacties

  1. Kitty Kilian 26/08/2022 om 07:50- Antwoorden

    Goed stuk, zeg. Heel helder voor beginners.

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant