80% van wat je moet weten over het vindbaar maken van je website, in slechts 10 minuten

Website vindbaar maken in GoogleJe wilt je website vindbaar maken, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen?

Je hebt misschien wel gehoord dat er meer dan 200 factoren zijn die bepalen of jouw website te vinden is in zoekmachines als Google?

Pfff…

Lieve help. Waar moet je beginnen, niet waar?

Je hoeft gelukkig niet alles te weten over de kunst van zoekmachine optimalisatie, ook wel Search Engine Optimization of SEO genoemd. Zoals wel vaker geldt ook hier dat als je de basis principes goed uitvoert, je al een heel eind komt.

Daarom vertel ik je kort, maar krachtig, hoe je jouw website beter vindbaar maakt in Google (en andere zoekmachines), zodat je in niet meer dan 10 minuten weet hoe jouw website hoger komt in de gratis zoekresultaten.

1.  Techniek hoeft niet ingewikkeld te zijn

Vaak wordt zoekmachine optimalisatie als iets technisch gezien. Meta tags, caching, en meer van dit soort termen. Je kunt de techniek van je website zoekmachinevriendelijk krijgen, zonder al te veel inspanning. 

Veel website techniek die je nodig hebt komt al done for you en het is vaak nog gratis ook. Wat je nodig hebt is voornamelijk dit:

  • WordPress installatie met een goed thema. Wij gebruiken Avada.
  • WordPress beveiliging. Wij gebruiken de plugin Wordfence Security.
  • Een SEO-plugin waarmee je onder meer title tags en meta omschrijvingen kunt aanpassen. Wij gebruiken Yoast SEO. 
  • Een plugin om de snelheid van je website te optimaliseren. Wij gebruiken WP Fastest Cache. 

Is dit alles? Nee er is natuurlijk altijd meer op basis van bepaalde wensen en diepgang. Maar als je dit hebt staan, kun je je website op basis van techniek al goed vindbaar krijgen in Google. Je hoeft niet per se WordPress te gebruiken natuurlijk. Dit platform wordt wel verreweg het meest gebruikt, vandaar dat we het hier bij WordPress techniek houden.

 

2. Gebruik zoektermen die je doelgroep gebruikt en die haalbaar zijn

Als je schrijft over een onderwerp waar niemand op zoek, bijvoorbeeld “geschiedenis van de lampenkap”, dan kan dat nog zo interessant zijn, je gaat er geen bezoekers mee trekken.

Geen zoekvolume

De zoekterm “geschiedenis van de lampenkap” heeft geen zoekvolume in Google.nl.

 

Aan de andere kant moet een zoekterm ook niet te algemeen zijn, omdat je dan concurreert met veel of hele sterke websites.

Je kunt niet zonder tools zien hoe lastig een zoekterm is. Wij gebruiken Ahrefs Site Explorer om de moeilijkheidsgraad van een zoekterm in kaart te brengen. Dit is een betaalde tool, maar je kunt het ook zelf gratis proberen. Hoe meer links er naar een pagina gaan, hoe hoger de moeilijkheidsgraad. Hierover vertel ik zo dadelijk nog meer.

Moeilijke zoekterm

Je kunt zoekterm ideeën opdoen met betaalde tools als Ahrefs, Semrush en Moz. Je kunt ook gratis zoekterm ideeën op doen, bijvoorbeeld de auto-aanvulfunctie van Google zelf of een tool als Answer the public. Als je een Google Ads campagne hebt lopen, dan krijg je ook inzicht in welke zoektermen mensen daadwerkelijk gebruiken.

Google suggest

Google voorspelt je zoekterm op basis van waar anderen vaak naar zoeken.

 

3. Beantwoord de zoekintentie met jouw content

De zoekintentie is de reden waarom iemand een zoekopdracht ingevoerd heeft. Zoekt iemand op “Facebook”, dan zal hij of zij waarschijnlijk de website van Facebook zoeken. Google toont op deze zoekopdracht natuurlijk de homepage van deze internetreus.

Maar zoekt iemand op “Wat is Facebook”, dan is Facebook zelf niet eens te zien. Als eerste resultaat zien we een introductie op SeniorWeb, gevolgd door een artikel op Wikipedia en nog meer informatieve artikelen, zelfs van nog redelijk onbekende websites.

Wat is Facebook

Bij de zoekterm “Wat is Facebook” komt de website van Facebook zelf niet eens voor.

 

Kortom: Kijk eerst goed per zoekterm in de zoekresultaten wat voor soort content (tekst, afbeeldingen, audio en/of video) al hoog scoort. Maak daarna de best mogelijke pagina om antwoord te geven op de zoekintentie. Wil je meer weten hierover? Lees dan hier alles over zoekintentie

Bekijk welke pagina’s al goed scoren, en maak het beter. Bijvoorbeeld door het completer of actueler te maken, makkelijker te begrijpen met meer afbeeldingen of een andere insteek, zoals humor. 

 

Maak je pagina populair met backlinks

Als je pagina er technisch goed voor staat, en qua inhoud ook minstens net zo goed is als die op andere websites, hoe bepaalt Google dan wie er bovenaan komt?

Het antwoord is: backlinks.

Een backlink is niets meer dan een klikbare verwijzing op een pagina die je leidt naar een andere pagina. Als een andere website naar jouw pagina linkt, wordt dat gezien als een soort aanbeveling. Google is gebouwd rondom dit principe. De Robots van deze techgigant zoeken de hele dag automatisch het internet af op zoek naar welke pagina’s naar andere pagina’s verwijzen. 

Wat is een backlink

Een backlink (of link) in dit voorbeeld zijn de blauwe teksten die klikbaar zijn.

 

De kunst om zo veel mogelijk andere websites naar je pagina(‘s) te laten linken wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is vaak niet eenvoudig om een andere website jou aan te laten bevelen, maar daarom is het ook waardevol als het wel gebeurt. Dit is de reden waarom het nog steeds één van de belangrijkste rankingfactoren van Google is.

Niet alle links op een pagina werken even goed. Zo zijn er links die geen linkwaarde doorgeven, ook wel “nofollow” genoemd. Links op social media platformen als Faceook en LinkedIn, maar ook veel blogreacties, zijn vaak “nofollow” en tellen dus niet mee voor je positie in Google.

Een link in de onderkant (footer) van een website is een stuk minder waardevol dan een link die in een artikel zelf staat. Ook is het van belang dat de website die jouw website aanbeveelt zelf ook veel aanbevelingen (links dus) heeft.

Al met al is linkbuilding vrij ingewikkeld en tijdrovend, en wordt dit daarom ook vaak uitbesteed

 

Meet en weet

Tot slot nog iets wat niet noodzakelijk is om je website vindbaar te maken in Google, maar wel erg handig: Meet je website statistieken.

Hiervoor kun je gratis gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console. Je krijgt dan onder meer inzicht hoe vaak de pagina’s van je website zijn bezocht, maar ook of dit bijvoorbeeld via de organische (gratis) zoekresultaten is gekomen. Leer van je website en doe meer van wat werkt.

Wil je hier meer over weten? Lees dan het artikel Google Analytics voor online marketing en Google Search Console installeren

 

Veel gestelde vragen over je website vindbaar maken in Google

Moet ik mijn website aanmelden bij Google?

Nee, je hoeft je website niet aan te melden om geindexeerd te worden. Dit gebeurt vanzelf al, vooral als je website links vanaf andere websites krijgt. Als je in Google Search Console je sitemap opgeeft dan vertel je tegen Google welke pagina's je hebt en zal Google deze ook langs gaan om te bekijken.

Is je website beter vindbaar maken gratis?

Je hoeft niet aan Google te betalen om je website vindbaar te maken in de organische zoekresultaten. Dit kun je wel doen via Google Ads, het advertentieplatform waarmee je boven de zoekresultaten komt te staan op basis van bieden op zoektermen. Het optimaliseren van je website en linkbuilding kost wel veel tijd. Als je dit uitbsteedt, dan betaal je dus een vergoeding (vaak per uur) aan de SEO specialisten.

Hoe lang duurt vindbaar worden in Google?

Het duurt niet lang voordat een pagina door Google gevonden wordt. Afhankelijk van de populariteit van je website kan dit enkele uren tot enkele dagen of soms weken zijn. Deze pagina is bijvoorbeeld gepubliceerd op 27 oktober 2020 om 15:36 en dezelfde dag al geïndexeerd om 16:52 uur. Er is wel een verschil tussen indexeren en ranken. Bij indexeren weet de zoekmachine van het bestaan van de pagina af, maar kan het nog laag in de resultaten staan. Ranken duurt meestal een stuk langer, dan enkele weken tot soms zelfs maanden of jaren. Dit is natuurlijk afhankelijk van de geleverde inspanningen ten opzichte van de concurrenten.

 

Zoek je hulp?

Wil je hulp bij het vindbaar maken van je website in zoekmachines als Google? Vertel ons dan waar je tegenaan loopt en wie weet kunnen we je helpen.