Google Analytics voor online marketing beslissingen als een pro

Google Analytics logoGoogle Analytics biedt ontzettend veel informatie over je websiteverkeer om gefundeerde online marketing beslissingen te nemen. Maar het is ook lastig om door de vele bomen het bos te zien.

Je hebt echter niet alle cijfers nodig om te weten hoe je website er voor staat. Als je de belangrijkste data analyseert, verbeter je al in korte tijd de online marketing beslissingen die je regelmatig moet maken.

In dit artikel benoemen we stap voor stap de belangrijkste onderdelen van Google Analytics om zelf je online marketing te analyseren als een pro.

Wil je ook sturen op wat er daadwerkelijk gebeurt en niet op onderbuikgevoel? Gebruik dan dit artikel als naslagwerk.

Zorg er wel voor dat je Google Analytics goed hebt ingericht, zodat je werkt met voldoende en betrouwbare gegevens.

Inloggen bij Google Analytics

Als je inlogt bij Google Analytics met je emailadres en wachtwoord dan kom je in eerste instantie op de homepage. Hier zie je al snel een aantal statistieken van je websiteverkeer, zoals het aantal gebruikers (bezoekers), sessies (bezoeken).

Aan de linkerkant bevinden zich nog een aantal navigatieopties:

  • Aanpassing
  • Realtime
  • Doelgroep
  • Aquisitie
  • Gedrag
  • Conversie

 

Google Analytics homepage en menu

Omdat we niet willen verdrinken in alle data, gaan we het in dit artikel voornamelijk hebben over de belangrijkste statistieken die je kunt vinden in acquisitie, gedrag en conversies.

Acquisitie

Als eerste gaan we kijken via welke online marketing kanalen mensen de website vinden. Selecteer als eerste rechtsboven in de begindatum en de einddatum waarvan je de gegevens wilt zien.

Google Analytics datum selecteren

Ga daarna binnen het kopje ACQUISITIE naar:

  • Alle verkeer
    • Bron/medium

 

Je ziet nu iets dat lijkt op onderstaande afbeelding:

Google analytics acquisitie

 

Met ‘Bron’ wordt de website waar de bezoeker vandaan komt bedoeld. Medium bestaat grotendeels uit het volgende:

  • Organic: Gratis klikken vanuit zoekmachines als (Google, Bing en Yahoo)
  • CPC: Cost per Click, oftewel betaalde klikken vanuit met name Google AdWords of Bing Ads
  • Referral: Verwijzingen vanaf andere sites, zoals een link of klikbare afbeelding
  • None: Al het overige dat niet direct te traceren is, zoals het rechtstreeks intypen in de zoekbalk of een klik op een link zonder tracking-id in een mail.

Bron/medium

In de kolommen naast de bron/medium staan statistieken over onder andere bezoeken (in Analytics ‘sessies’ genoemd), gedrag op de website en conversies.

Deze cijfers geven op zich al aardig wat indrukken over de prestaties van de website. Door te vergelijken zie je welke bron/mediums het best presteren.

Wat het nog interessanter maakt is de drop-down genaamd “Secundaire dimensie”.

Analytics secundaire dimensie

 

Hiermee kun je een extra kolom toevoegen. Een hele handige hierbij is de bestemmingspagina. Deze vind je door te klikken op Gedrag en daarna op Bestemmingspagina (de pagina’s waarmee bezoekers op uw site zijn terechtgekomen).

Tip: Als je de naam van de secundaire dimensie in het zoekveld intypt hoef je deze niet d.m.v. klikken op te zoeken.

Nu wordt dus duidelijk welke pagina’s op je website het goed doen en via welk online marketing kanaal.

Selecteer de kolom, zoals sessies, gem. sessiesduur of conversies, waarop je wilt sorteren om de best presterende te zien. Klik nog een keer om te sorteren op minst goed presterende bestemmingspagina’s.

Door te kijken naar statistieken over het gedrag, zoals bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur, kunnen we zien of bezoekers wat met je website (die ze net gevonden hebben) doen.

Een hoge bouncepercentage betekent dat bezoekers alleen deze pagina bezoeken en daarna de website weer verlaten. Het is volkomen normaal dat dit gebeurt. Per website verschilt wat een normaal bouncepercentage is. Om je toch op weg te helpen: gemiddeld ligt het bouncepercentage rond de 50%.

Als de gemiddelde sessieduur wel hoog is, dan betekent dit dat men wel op de pagina blijft om te lezen. Over het algemeen kunnen we stellen dat een laag bouncepercentage en een hoge gemiddelde sessieduur betekent dat veel bezoekers geïnteresseerd zijn in wat de website te bieden heeft.

Verder kun je natuurlijk ook selecteren op conversies, als je dat bijhoudt. Uiteindelijk draait het daar om. Welke pagina’s zorgen voor aanvragen of aankopen? Hoe zijn die op de site terecht gekomen? Statistieken als conversieratio, voltooiingen per doel en de waarde per doel geven je hier meer inzicht in.

Maar wat doe je nu uiteindelijk met deze informatie?

Zoek naar pagina’s die al goed presenteren. Kan er nog iets verbeterd worden op de pagina? Welke zoektermen komen duidelijk terug op de pagina en hoe hoog sta je daarvoor in Google? Misschien kun je voor deze zoektermen nog hoger staan, waardoor je waarschijnlijk nog meer resultaat haalt.

Hetzelfde geldt voor pagina’s per bron/medium die nog niet goed presteren. Gebruik deze informatie om je spreekwoordelijke vergrootglas op te richten.

  • Is de informatie duidelijk genoeg?
  • Laadt de pagina niet te traag?
  • Klopt de boodschap van de advertentie of paginatitel in Google met de inhoud van de pagina?

 

Door kritisch hiernaar te kijken kom je vaak al op enkele verbeterpunten die veel verschil kunnen maken.

Als je merkt dat bepaalde onderwerpen goede resultaten behalen (veel bezoekers of conversies), dan is het een idee om meer over dit onderwerp te schrijven. Door te analyseren wat jouw doelgroep belangrijk vindt kom je op nieuwe ideeën voor bijvoorbeeld blogs of productinformatie.

Verwijzingen

Als tweede gaan we kijken via welke specifieke verwijzingen op andere websites mensen de website vinden.

Ga hiervoor binnen het kopje ACQUISITIE naar:

  • Alle verkeer
    • Verwijzingen

 

Het principe werkt hetzelfde als bovenstaande beschrijving bij bron/medium.

Klik op de link van de verwijzing om te zien op welke URL precies er een verwijzing (link) naar jouw website staat. Je kunt ook de secundaire dimensie Acquisitie > “Verwijzingspad” selecteren om een extra kolom met alle URL’s direct in beeld te krijgen.

Met deze informatie kun je zien hoe de prestaties zijn van (on)betaalde promoties door middel van links op andere websites.

Ook is het mogelijk dat er iemand spontaan naar je linkt. Dit biedt kansen om contact op te nemen en een verdere samenwerking te onderzoeken.

AdWords

Als je gebruik maakt van adverteren via Google AdWords dan kun je ook binnen Google Analytics de data analyseren.

Ga hiervoor binnen het kopje ACQUISITIE naar:

  • AdWords
    • Campagnes

 

Ook hier geven de kolommen inzicht in de prestaties. In dit geval per campagne, maar je kunt in plaats van campagnes ook andere opties kiezen in het menu, zoals “Zoekwoorden”, “Zoekopdrachten”, “Uur van de dag”, et cetera.

Aanpassingen blijf je maken binnen de AdWords omgeving.

Gedrag

Bij Acquisitie bespraken we hoe bezoekers op je website terecht gekomen zijn. Bij Gedrag analyseren we wat mensen doen op de website.

Site content

Ga binnen het kopje GEDRAG naar:

  • Site-content
    • Alle pagina’s

 

Hier staan per pagina de volgende gegevens in de kolommen:

  • Paginaweergaven
  • Unieke paginaweergaves
  • Gemiddelde tijd op pagina
  • Instappunten
  • Bouncepercentage
  • Uitstappercentage
  • Paginawaarde

 

Google Analytics gedrag

Hier kun je dus informatie vinden over welke pagina’s het meest bekeken wordt, maar ook via welke pagina’s de meeste mensen de website weer verlaten. Door deze pagina’s nogmaals kritisch te bekijken is het mogelijk om te zien waar de website verbeterd kan worden, zodat minder mensen de website verlaten.

Ook hier is het weer mogelijk om via een secundaire dimensie een extra kolom erbij te zetten. De mogelijkheden zijn zo groot dat het niet praktisch is dit allemaal te behandelen.

Een aantal gegevens die je kunt analyseren om achter kansen of problemen te komen is:

  • Welke browser gebruiken mijn bezoekers? Via welke browser verlaten de meeste mensen mijn site?
  • Welke pagina wordt veel via mobiele apparaten bezocht, maar ook veel of snel verlaten?
  • Welke type verkeer zorgt voor het hoogste/laagste bouncepercentage en hoogste/laagste gemiddelde tijd op de pagina?

 

Als je de pagina’s wilt analyseren waarop mensen je site zijn binnen gekomen, inclusief informatie over behaalde doelen, dan ga je binnen het kopje GEDRAG naar

  • Site-content
    • Bestemmingspagina’s

 

Zoekopdrachten op de eigen site

Zoekopdrachten die mensen in de zoekfunctie van de website typen zijn mogelijk goud waard. Hierdoor kom je er achter wat mensen niet kunnen vinden op je site, of waar ze juist naar op zoek zijn. Dit kan gaan om producten of diensten, maar ook om informatie.

Voor inzicht in de zoekopdrachten ga je binnen het kopje GEDRAG naar

  • Zoekopdrachten op site
    • Zoektermen

 

Met deze informatie doe je ideeën op voor het toevoegen van nieuwe producten of diensten. Ook biedt het inspiratie voor het schrijven van informatieve pagina’s, zoals blogs of een tarievenpagina.

Doe zelf ook eens de zoekopdracht en kijk of de getoonde zoekresultaten een bevredigend antwoord geven op de zoekopdracht.

Conversies

Het laatste onderwerp in dit artikel over Google Analytics voor online marketing beslissingen gaat over conversies.

Een conversie ontstaat wanneer een bezoeker een waardevolle actie onderneemt. Dit kan een aankoop zijn, een contactaanvraag, een inschrijving voor de nieuwsbrief, of nog veel meer.

Het bijhouden en analyseren van conversies is een van de belangrijkste taken om de effectiviteit van je online marketing in kaart te brengen.

Ga hiervoor in het menu onder het kopje CONVERSIES naar

  • Doelen
    • Overzicht

 

Hier zie je in eerste instantie de locatie (de URL) van het behaalde doel. Klik op de link Bron/medium om te zien hoe deze doelen behaald zijn. Klik vervolgens op het type bron/medium (bijvoorbeeld “google / organic”) om meer gegevens over acquisitie, gedrag en conversies te zien.

Google Analytics conversies

Om te zien welke pagina’s mensen bezocht hebben voorafgaand aan een aanvraag ga binnen het kopje CONVERSIES naar

  • Doelen
    • Omgekeerd doelpad

 

Zo zie je welke pagina’s in totaal bijdragen aan de conversie. Loop het hele pad zelf eens door en kijk kritisch of er nog wat te verbeteren valt. Wordt de over-ons-pagina vaak bezocht voorafgaand aan een conversie? Zorg dan dat die duidelijk te vinden is in het menu of besteed nog eens wat extra aandacht aan de pagina voor meer resultaat.

Doelen

  • Marketing kanalen leiden tot een doel? Doelen > Overzicht > bron.medium / kies een bron / medium
  • Conversiepercentage
  • Welke bestemmingspagina’s leiden tot een doel?

E-commerce

Er is sprake van E-commerce als er een transactie plaatsvindt op de website, zoals bijvoorbeeld bij een webshop. Heb je dit niet, dan hoef je hier ook niet te kijken.

Ga binnen het kopje CONVERSIES naar

  • E-commerce
    • Productprestaties

 

Hier zie je volgens Analytics onder meer de meest verkochte producten en hun productopbrengst. Klik op de link van het product voor meer informatie over de productprestaties.

Gebruik ook hier de secundaire dimensie om achter de informatie te komen waar je beslissingen over wilt nemen.

Selecteer bijvoorbeeld Acquisitie > bron/medium om per product het aantal unieke aankopen via google / organic te zien.

Dashboards

Tot slot nog het belang van Dashboards. Dit zijn handige overzichten met data die je zelf kunt samenstellen. Ieder dashboard bestaat uit een widget, waarvan je er maximaal 12 per dashboard kunt hebben.

Google Analytics dashboards

Op deze manier krijg je snel overzicht in de belangrijkste statistieken die inzicht geven over een bepaald onderwerp. Denk hierbij aan een bezoekers rapport, je organische vindbaarheid of je conversies.

Om dashboards te zien ga je links in het menu naar AANPASSING en daarna naar Dashboards. Klik daar op de link naar een bestaand dashboard of klik op de rode knop MAKEN om een nieuwe aan te maken.

Als wij je Google Analytics hebben geoptimaliseerd dan staan hier al 4 dashboards ingesteld met informatie over Google organisch, zoektermen, conversies en bezoekers.

Door widgets toe te voegen kun je websitestatistieken presenteren op de volgende manier:

  • Statistiek
  • Tijdlijn
  • Geomap
  • Tabel
  • Cirkeldiagram
  • Staaf(diagram)

 

Je selecteert de gewenste statistiek en/of dimensie om de cijfers die je wilt zien naar voren te halen.

Google Analytics widget

Daarnaast is het mogelijk om te filteren. Wil je bijvoorbeeld alleen cijfers zien die betrekking hebben op bezoekers die via organisch zoekverkeer zijn binnengekomen? Kies dan de dimensie bron/medium en geef op dat deze de eigenschap “organic” moet bevatten.

Wil je filteren op betaald zoekverkeer dan geef je de eigenschap “CPC” op.

Er zijn ook hier weer veel mogelijkheden. Wil je hier meer de diepte mee in dan loont het om zelf te gaan “spelen” met welke data er allemaal beschikbaar is.

Google Analytics als marketing tool inzetten

Gebruik Google Analytics om je online marketing inspanningen te meten. Werkt een marketingkanaal niet goed? Dan is het een mogelijkheid om er mee te stoppen. Werkt een marketingkanaal juist wel goed? Bekijk dan hoe je dit nog beter kunt inzetten.

Let wel dat het analyseren van websitestatistieken niet hetzelfde is als het uitvoeren van online marketing. De beste manier om meer bezoekers naar je website te trekken is het schrijven van hulpvaardige informatieve content op onder meer productpagina’s, dienstpagina’s en blogs. Deze promoot je door middel van linkbuilding of betaalde advertenties.

Met de hulp van onder meer dit artikel vind je in Google Analytics de statistieken die je vertellen of je hierdoor inderdaad meer bezoekers en conversies krijgt.

  • Reacties
Laat een Reactie Achter

Ingelogd als - Uitloggen

Reply to:

© Internet Marketing Bureau Alphen aan den Rijn
Privacy beleid | Proclaimer | Algemene Voorwaarden
css.php