Wat is Adwords

Wat is AdWords nou eigenlijk precies? In dit artikel leggen we de basis principes uit wat Google AdWords is.

Wat is Google AdWords?

Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. In dit online programma kun je advertentieteksten instellen en bieden op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Zo adverteer je dus alleen wanneer iemand actief op zoek is naar informatie, of bijvoorbeeld een product. Hierdoor is adverteren via Google AdWords vaak interessanter dan adverteren in een krant, magazine of op TV, omdat men daar niet actief op zoek is.

De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde (“organische”) zoekresultaten. Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google. Een zoekopdracht op het woord “laptop” geeft de volgende resultaten:

Wat is AdWords

Bovenaan staan maximaal 4 resultaten met de melding Adv. in het groen/wit. Dit zijn de AdWords resultaten. Betaalde resultaten wordt ook wel CPC, of Cost per Click genoemd, omdat je betaalt per klik.

Aan de rechterkant staan resultaten uit Google Shopping. Ook dit wordt beheerd via Google AdWords, samen met een Google Merchant Center. De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik.

Onder de advertenties staan de organische zoekresultaten. In dit voorbeeld is “Laptops kopen? “van de MediaMarkt het eerste organische resultaat. Kliks op deze resultaten kosten geen geld per klik. De posities worden door een ingewikkeld algoritme bepaalt. Zeker in competitieve markten kost het veel tijd en dus ook geld om hier te staan. Het ambacht om hoger te komen in de organische zoekresultaten heet zoekmachine optimalisatie (of SEO).

Het voordeel van AdWords is dat je veel sneller zichtbaar bent, als je mee kunt gaan met het benodigde bod op de zoekterm.

In onderstaand filmpje legt Google ook kort uit wat AdWords is:

Google houdt van relevantie

Google wil graag relevante advertenties tonen per ingetypte zoekterm. Hierdoor geven ze hun gebruikers de beste ervaring en blijven mensen dus terugkomen naar Google. Bovendien is iemand sneller geneigd te klikken op een advertentie als dit relevant is voor het onderwerp. Als je zoekt op laptop, ga je niet op een reclame voor luiers klikken natuurlijk. Dat klinkt logisch, maar op televisie gebeurt regelmatig dat advertenties voor verschillende doelgroepen door elkaar getoond worden.

Om zo veel mogelijk relevante advertenties te kunnen tonen beloont Google adverteerders die relevant zijn en goed presteren (lees: waar veel op geklikt wordt) met lagere kosten per klik. Google kijkt o.a. naar hoe het zoekwoord relevantie vertoond met de gekozen advertentietekst en de pagina waar deze naar toe leidt. Dit samen met de doorklikratio (aantal klikken gedeeld door aantal vertoningen) bepaalt de kwaliteitsscore. Dit is een score van 1 tot 10 waar 1 het laagste is en 10 het hoogste. De kunst is om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te behalen per zoekwoord.

Wat kost AdWords

De kwaliteitsscore is een factor van Google om de kosten per klik te bepalen. Een ander belangrijk onderdeel is de concurrentie. Google bepaalt namelijk de kosten per klik aan de hand van een biedingssysteem. Op populaire zoekwoorden (zoals bijv. laptop) zijn meer bieders dan op minder populaire zoekwoorden (bijvoorbeeld laptop reviews bekijken).

Als adverteerder stel je een bod in wat je maximaal wilt betalen. De kwaliteitsscore van je advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie bepalen wat je daadwerkelijk betaalt per klik. Dit is dus niet altijd gelijk aan het maximumbod. Wie slim omgaat met AdWords kan de kosten weten te drukken. De uiteindelijke kosten kunnen 0,01 euro per klik zijn op hele relevante en weinig beconcurreerde zoekwoorden tot enkele euro’s per klik op zeer populaire en waardevolle zoekwoorden (denk aan woorden als hypotheek, credit card, verzekering, etc.)

Wie het meeste biedt en de hoogste kwaliteitsscore heeft zal door Google hoger in de posities geplaatst worden.

Waarom adverteren met Google AdWords?

Een groot voordeel van adverteren met Google AdWords is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord ook meetbaar zijn. Door goed de campagne te bestuderen en bij te houden kunnen woorden die geen resultaat opleveren verwijderd worden en juist meer geconcentreerd worden op woorden die wel bezoekers aantrekken die hun portemonnee ook willen trekken.

Ook is in te stellen dat je alleen gevonden wilt worden door mensen in je eigen regio, zodat je advertentie niet getoond wordt aan mensen die je product simpelweg niet kunnen kopen. Denk hierbij aan een fietsenmaker in Amsterdam, die geen klandizie verwacht uit de rest van Nederland, maar alleen uit de eigen stad of wijk. Scheelt weer een hoop onnodige kosten!

Google heeft ook een filmpje gemaakt over het meten van resultaten met AdWords:

 

Zijn er ook nadelen?

De kosten voor AdWords kunnen hoog oplopen als er niet nauwkeurig bijgehouden wordt wie er op de advertenties klikken. Soms klikken gebruikers van de zoekmachine Google gewoon standaard op het eerste resultaat, ook al komt de tekst niet overeen met de zoekopdracht.

Daarnaast is het verleidelijk om op algemene woorden gevonden te willen worden, zoals laptop uit ons voorbeeld, terwijl woorden als goedkope laptop Rotterdam of prijs goede laptop wellicht een meer koopgericht publiek trekt en minder concurrentie heeft (en dus goedkoper is). Precies weten waar je koopgerichte publiek op zoekt is een andere grote uitdaging.

In het kort

Al samenvattend kunnen we concluderen dat adverteren met Google AdWords een interessante manier is om online onder de aandacht van zowel een groot als ook een gericht publiek te komen. Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Bereik internetters wanneer ze op zoek zijn naar je product of dienst
  • Betaal alleen wanneer iemand op de advertentie klikt en naar de website geleid wordt
  • Toon advertenties alleen aan mensen die in de gewenste regio op zoek zijn
  • Adverteer alleen op een vastgesteld tijdstip (bijv. alleen in de avond tussen 17:00 en 23:00)
  • Meet de resultaten van goede en minder goed presteren zoekwoorden en advertenties
  • Adverteren voor ieder budget en al vanaf 0,01 euro per klik

Hulp nodig met AdWords?

Mocht je geïnteresseerd zijn in adverteren in de zoekresultaten van Google, maar weet je niet hoe te beginnen? Of wil je voorkomen dat beginnersfouten je veel onnodige kosten bezorgen? Kijk dan eens op onze pagina over zoekmachine adverteren (zoals dit zo mooi heet) of neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden rondom AdWords of zoekmachine optimalisatie te bespreken.
  • Reacties
Laat een Reactie Achter

Ingelogd als - Uitloggen

Reply to:

© Internet Marketing Bureau Alphen aan den Rijn
Privacy beleid | Proclaimer | Algemene Voorwaarden
css.php