Google Advertenties logoWat is AdWords (nu bekend als Google Ads) nou eigenlijk precies? In dit artikel leggen we de basis principes uit wat Google AdWords is.

Wat is Google AdWords?

Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit online programma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken.

Zo adverteer je dus alleen wanneer iemand actief op zoek is naar informatie of een product. Hierdoor is adverteren via Google AdWords vaak interessanter dan adverteren in een krant, magazine of op TV, omdat men daar niet actief op zoek is.

De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde (“organische”) zoekresultaten. Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google.

Een zoekopdracht op het woord “laptop” geeft de volgende resultaten:

Bovenaan staan maximaal 4 resultaten met de melding Adv. in het groen/wit. Dit zijn de AdWords resultaten. Betaalde resultaten wordt ook wel CPC, of Cost per Click genoemd, omdat je betaalt per klik.

Aan de rechterkant staan resultaten uit Google Shopping. Ook dit wordt beheerd via Google AdWords, samen met een Google Merchant Center account. De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik.

Onder de advertenties staan de organische zoekresultaten. In dit voorbeeld is “Laptop kopen? “van de MediaMarkt het eerste organische resultaat. Kliks op deze resultaten kosten geen geld per klik.

De posities worden door een ingewikkeld algoritme bepaald. Zeker in competitieve markten kost het veel tijd en dus ook geld om hier te staan. Het ambacht om hoger te komen in de organische zoekresultaten heet zoekmachine optimalisatie (of SEO).

Het voordeel van AdWords is dat je veel sneller zichtbaar bent, als je mee kunt gaan met het benodigde bod op de zoekterm.

In onderstaand filmpje legt Google ook kort uit wat AdWords is:

Hoe ziet het beheer van Google Ads er uit?

Het instellen van Google Ads gebeurt in een admin-gedeelte, waar je onder meer campagnes met daarin advertentiegroepen en zoektermen instelt.

Je krijgt hier door middel van kolommen die je zelf kunt kiezen informatie over hoe je advertenties het doen.

Er zijn statistieken over het aantal klikken, aantal vertoningen, de gemiddelde doorklikratio (CTR), de gemiddelde kosten per klik, het aantal conversies (behaalde doelen) en nog veel meer.

Ook stel je in in deze omgeving verschillende zaken in zoals de gewenste locaties (bijvoorbeeld heel Nederland of een straal van 30 km rondom Utrecht), de tijden waarop je wilt dat advertenties getoond worden en of dit op desktop, tablets en mobiel mag gebeuren.

De hoeveelheid aan data en instellingen die tot je beschikking staan kunnen wat overweldigend zijn in het begin. Als je zelf met Google Ads aan de slag wilt is het dus aan te raden om vertrouwd te raken met de omgeving en de tijd te nemen om de meest gebruikte onderdelen te bekijken en te begrijpen.

Google advertenties beheer

De beheeromgeving van Google waarin advertenties en instellingen worden opgegeven.

Google houdt van relevantie

De kunst is om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te behalen per zoekwoord

kwaliteitscoreGoogle wil graag relevante advertenties tonen per ingetypte zoekterm. Hierdoor geven ze hun gebruikers de beste ervaring en blijven mensen dus terugkomen naar Google.

Bovendien is iemand sneller geneigd te klikken op een advertentie als dit relevant is voor het onderwerp.

Als je zoekt op laptop, ga je niet op een reclame voor luiers klikken natuurlijk. Dat klinkt logisch, maar op televisie gebeurt regelmatig dat advertenties voor verschillende doelgroepen door elkaar getoond worden.

Om zo goed mogelijke advertenties te kunnen tonen beloont Google adverteerders die relevant zijn én goed presteren (lees: waar veel op geklikt wordt) met lagere kosten per klik.

Google kijkt o.a. naar hoe het zoekwoord relevant is aan de gekozen advertentietekst en de pagina waar deze naar toe leidt, de zogenoemde bestemmingspagina.

De relevantie en de ervaring op de bestemmingspagina bepaalt samen met de Click Through Rate (CTR), oftewel het aantal klikken gedeeld door aantal vertoningen, de kwaliteitsscore. Dit is een score van 1 tot 10 waar 1 het laagste is en 10 het hoogste. De kunst is om een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore te behalen per zoekwoord.

Wat kost AdWords

Google bepaalt de kosten per klik aan de hand van jouw kwaliteitsscore per zoekterm en een biedingssysteem.

De kwaliteitsscore is een belangrijke factor van Google om de kosten per klik te bepalen, maar niet de enige.

Een ander belangrijk onderdeel voor de bepaling van de kosten per klik is wat andere adverteerders bereid zijn te betalen per klik.

Google bepaalt de kosten per klik aan de hand van jouw kwaliteitsscore per zoekterm en een biedingssysteem.

Op veel gezochte zoekwoorden (zoals bijvoorbeeld laptop) zijn meer bieders dan op minder populaire zoekwoorden (bijvoorbeeld laptop reviews bekijken).

Als adverteerder stel je een bod in wat je maximaal wilt betalen per klik.

De kwaliteitsscore van je advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie bepalen wat je daadwerkelijk betaalt per klik.

Dit is dus niet altijd gelijk aan jouw maximumbod.

Wie slim omgaat met AdWords kan de kosten weten te drukken. De uiteindelijke kosten kunnen 0,01 euro per klik zijn op hele relevante en weinig beconcurreerde zoekwoorden tot enkele euro’s per klik op zeer populaire en waardevolle zoekwoorden (denk aan woorden als hypotheek, credit card en verzekering).

Wie het meeste biedt en de hoogste kwaliteitsscore heeft wordt door Google hoger in de posities geplaatst.

Wie slim omgaat met AdWords kan de kosten weten te drukken.

Daarnaast stel je per campagne een dagbudget in. Hierdoor bepaal je ook hoeveel je maximaal per dag wilt uitgeven. Als je per maand niet meer dan 500 euro wilt uitgeven, dan deel je dat bedrag door 30,4 (het gemiddeld aantal dagen per maand).

In dit geval zorgt een dagbudget van €16,45 er dus voor dat de campagne niet meer dan €500 kost. Is het dagbudget al verbruikt, dan worden jouw advertenties niet meer getoond tot er weer dagbudget beschikbaar is.

Een hoger dagbudget instellen heeft geen invloed op de posities, alleen op de mogelijkheid om vertoond te worden.

Waarom adverteren met Google AdWords?

Een groot voordeel van adverteren met Google AdWords is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord ook meetbaar zijn.

Door goed de campagne te bestuderen en bij te houden kunnen woorden die geen resultaat opleveren verwijderd worden en juist meer geconcentreerd worden op woorden die wel bezoekers aantrekken die hun portemonnee ook willen trekken.

Stel dat uit de data blijkt dat er vrijwel niet gekocht wordt via Google advertenties op zaterdag en zondag. Je sluit dan deze dagen uit van het tonen van je advertenties, of je verlaagt het bod. Zo kom je (bewust) lager en dus krijg je minder kliks (en dus kosten).

Hetzelfde geldt voor bepaalde tijden. Zo adverteer je dus alleen in de avond bijvoorbeeld tussen 17:00 en 23:00.

Daarnaast is het mogelijk om in te stellen dat je alleen gevonden wilt worden door mensen in je eigen regio, zodat je advertentie niet getoond wordt aan mensen die je product hoogstwaarschijnlijk niet gaan kopen.

Denk hierbij aan een verkoper van fietsen in Utrecht, die geen klandizie verwacht uit de rest van Nederland, maar alleen uit de eigen stad of wijk.

Scheelt weer een hoop onnodige kosten.

Adverteer binnen een bepaalde regio

Adverteer allen binnen een bepaalde regio.

Zijn er ook nadelen?

De kosten voor AdWords lopen mogelijk hoog op als er niet nauwkeurig bijgehouden wordt wie er op de advertenties klikken. Soms klikken gebruikers van de zoekmachine Google gewoon standaard op het eerste resultaat, ook al komt de tekst niet overeen met de zoekopdracht.

Daarnaast is het verleidelijk om op algemene woorden gevonden te willen worden, zoals laptop uit ons voorbeeld, terwijl woorden als goedkope laptop Rotterdam of prijs goede laptop wellicht een meer koopgericht publiek trekt.

Bovendien hebben gerichte zoektermen minder concurrentie en zijn dus vaker goedkoper per klik.

Precies weten waar je koopgerichte publiek op zoekt is een andere grote uitdaging. Om hier achter te komen doe je vaak eerst een zoekwoord onderzoek voordat je campagnes inricht.

In het kort

Al samenvattend kunnen we concluderen dat adverteren met Google AdWords een interessante manier is om online onder de aandacht van zowel een groot als ook een gericht publiek te komen.

Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Bereik internetters wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst
  • Betaal alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt
  • Toon advertenties alleen aan mensen in jouw regio
  • Adverteer alleen op een vastgesteld tijdstip of dag
  • Meet direct de prestaties van zoektermen en advertenties
  • Adverteren vanaf een klein budget
  • Bepaal zelf wat je maximaal wilt betalen per klik


Hulp nodig met AdWords?

Mocht je geïnteresseerd zijn in adverteren in de zoekresultaten van Google, maar weet je niet hoe te beginnen?

Of wil je voorkomen dat beginnersfouten je veel onnodige kosten bezorgen?

Kijk dan eens op onze pagina over zoekmachine adverteren (zoals dit zo mooi heet) of neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden rondom Google Ads te bespreken.