Sky Internet Marketing

Wat is AdWords

Heldere uitleg over

adverteren in Google

Wat is SEA

Wat is AdWords, nu bekend als Google Ads, nou eigenlijk precies? Een korte uitleg over wat Google AdWords is, waarom je het gebruikt, hoe je het beheert, wat AdWords kost en hoe je hier op bespaart.

In het kort:

  • Bereik je doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw aanbod

  • Betaal alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt

  • Supergerichte advertenties op o.a. zoekterm, locatie en tijdstip

  • Meet de prestaties van de campagnes

  • Kosten lopen op als je campagnes niet optimaliseert

Google SEA - Jouw site hier?
SEA

Wat is Google Adwords?

Gericht adverteren als mensen zoeken naar jouw aanbod

Google Ads is het advertentieprogramma van Google.

In dit online programma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken.

En het beste is:

Zo adverteer je dus alleen wanneer iemand actief op zoek is naar jouw product of dienst.

Hierdoor is adverteren via Google AdWords vaak interessanter dan adverteren in een krant, magazine of op TV. Daar wordt jouw potentiële klant tenslotte alleen maar onderbroken met advertenties. Irritant toch?

Bovenaan in Google Zoeken

Bij een advertentie in de zoekresultaten wordt de bezoeker niet onderbroken, maar juist geholpen bij zijn of haar zoektocht.

De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde zoekresultaten.

Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google.

Google Ads resultaten herken je aan de dikgedrukte melding Advertentie. Deze vorm van betaalde resultaten wordt ook wel CPC (Cost Per Click) genoemd, omdat je betaalt per klik.

Een zoekopdracht op het woord laptop toont maximaal 4 advertenties bovenaan de zoekresultaten:

Advertenties boven zoekresultaten Google
Google Shopping resultaten voor laptop

Google Shopping

Bij zoekopdrachten naar producten, zoals bijvoorbeeld in dit voorbeeld bij een laptop, zie je vaak ook resultaten uit Google Shopping.

Google Shopping wordt ook beheerd door het programma Google Ads. Je hebt hiervoor wel een Google Merchant Center account nodig.

De productinformatie wordt via een feed ingelezen en Google AdWords bepaalt de plaatsing en kosten per klik.

Je hebt hierdoor de mogelijkheid om een productafbeelding te tonen en informatie over de prijs, verzendkosten en reviews van gebruikers.

Bij de zoekopdracht laptop staan er twee Google Ads resultaten, omdat er ook Google Shopping resultaten zijn.

Soms worden Google Shopping resultaten aan de rechterkant getoond. Dan zie je vaak wel weer 4 advertenties linksboven.

Display Netwerk

Het Google Display Netwerk maakt gebruik van beeldmateriaal om de aandacht te trekken. Het gaat dan vaak om video’s en rich media: banners met interactiviteit en speciale effecten.

Als adverteerder kies je de plaatsingen, onderwerpen en doelgroepen waar je jouw advertenties wilt tonen.

Advertenties in het Display Netwerk worden weergegeven op Google sites als YouTube, Blogger en Gmail. Daarmee bereik je potentieel al miljoenen mensen.

Maar Het Google Display netwerk heeft nog een sterke troef:

Andere websites kunnen ook advertentieruimte beschikbaar stellen via Google Adsense. Via het Google Display netwerk heb je dus toegang tot advertentieruimte op miljoenen populaire websites.

Je kunt zo een grote of specifieke doelgroep bereiken. Je adverteert op sites waar je doelgroep zich bevindt als ze zich bezig houden met wat hen op dat moment interesseert. Denk aan een advertentie over online kleding kopen die getoond wordt bij een artikel of video over stijladvies.

Bekijk de video van Google AdWords zelf over wat het Display Netwerk is.

Waarom Google Ads?

Meetbare kosten en opbrengsten per zoekterm

Een groot voordeel van adverteren met Google AdWords is dat de kosten en opbrengsten per zoekwoord meetbaar zijn.

Je verwijdert woorden die geen resultaat opleveren. Dat budget besteed je aan zoekwoorden die wel waardevolle bezoekers aantrekken.

Stel je voor:

Uit de data blijkt dat er vrijwel niet gekocht wordt via Google advertenties op zaterdag en zondag.

Je sluit dan deze dagen uit van het tonen van je advertenties, of je verlaagt het bod. Zo kom je bewust lager en dus krijg je minder kliks en dus kosten.

Waarom SEA
Adverteer binnen een bepaalde regio

Apparaten, tijden en regio’s

Hetzelfde geldt voor specifieke dagen en tijden en apparaten, zoals mobiel, desktop en mobiel.

Bijvoorbeeld: Je adverteert alleen op werkdagen op mobiel tussen 17:00 en 23:00

Daarnaast is het mogelijk om in te stellen dat je alleen gevonden wilt worden door mensen in je eigen regio, zodat je advertentie niet getoond wordt aan mensen die je product hoogstwaarschijnlijk niet gaan kopen.

Denk hierbij aan een verkoper van fietsen in Utrecht, die geen klandizie verwacht uit de rest van Nederland, maar alleen uit de eigen stad of wijk.

Scheelt weer een hoop onnodige kosten.

Betaalde vs gratis zoekresultaten

Onder de advertenties staan de gratis resultaten. Dit wordt ook wel de organische zoekresultaten genoemd. Je betaalt hiervoor dus niet per klik.

De posities in de organische resultaten worden door een ingewikkeld algoritme bepaald. Zeker in competitieve markten kost het veel tijd en geld om hier te staan.

Het ambacht om hoger te komen in de organische zoekresultaten heet zoekmachine optimalisatie (in het Engels Search Engine Optimization of SEO) en wordt uitgevoerd door een SEO expert.

Het voordeel van AdWords ten opzichte van SEO is dat je direct zichtbaar bent hoog in Google.

Gratis organische zoekresultaten

Hoe ziet het beheer van Google Ads er uit?

Een kijkje achter de schermen

Het instellen van Google Ads gebeurt in een admin-gedeelte. Hier stel je campagnes met daarin advertentiegroepen en zoektermen in.

Je krijgt hier door middel van kolommen die je zelf kunt kiezen informatie over hoe je advertenties het doen.

Je vindt hier statistieken over het aantal klikken, aantal vertoningen, de gemiddelde doorklikratio (CTR), de gemiddelde kosten per klik, het aantal conversies (behaalde doelen) en nog veel meer.

De hoeveelheid aan data en instellingen die tot je beschikking staan zijn voor beginners vaak overweldigend.

Als je zelf met Google Ads aan de slag wilt is het dus aan te raden om vertrouwd te raken met de omgeving en de tijd te nemen om de meest gebruikte onderdelen te bekijken en te begrijpen.

Google Advertenties beheeromgeving

Google houdt van relevantie

Hierdoor blijf je terugkomen naar Google

Google toont graag relevante advertenties voor iedere zoekterm. 

Je bent namelijk geneigd om eerder te klikken op een relevante advertentie.

Daarmee geven ze hun gebruikers de beste ervaring en blijven mensen dus terugkomen naar Google.

Als je zoekt op laptop, ga je niet op een reclame voor luiers klikken natuurlijk.

Dat klinkt logisch, maar op televisie gebeurt regelmatig dat advertenties voor verschillende doelgroepen door elkaar getoond worden.

“Je bent namelijk geneigd om eerder te klikken op een relevante advertentie.”

kwaliteitscore

Kwaliteitscore

Om zo goed mogelijke advertenties te kunnen tonen beloont Google adverteerders die relevant zijn én goed presteren. Advertenties waar relatief veel op geklikt wordt kosten minder per klik.

Hoe zit dat?

Google kijkt onder andere naar hoe het zoekwoord relevant is aan de gekozen advertentietekst en de pagina waar deze naar toe leidt, de zogenoemde bestemmingspagina.

De relevantie en de ervaring op de bestemmingspagina bepaalt samen met de Click Through Rate (het aantal klikken gedeeld door aantal vertoningen) de kwaliteitsscore.

Dit is een score van 1 tot 10 waar 1 het laagste is en 10 het hoogste. Hoe hoger de kwaliteitscore, hoe minder je betaalt per klik.

Wat kost AdWords?

Wat bied je?

De kwaliteitsscore is een belangrijke factor van Google om de kosten per klik te bepalen, maar niet de enige.

Een ander belangrijk onderdeel voor de bepaling van de kosten per klik is wat andere adverteerders bereid zijn te betalen per klik.

Google bepaalt de kosten per klik aan de hand van jouw kwaliteitsscore per zoekterm en een biedingssysteem.

Op veel gezochte zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld laptop, zijn meer bieders dan op minder populaire zoekwoorden zoals laptop reviews bekijken.

Als adverteerder stel je een bod in wat je maximaal wilt betalen per klik.

De kwaliteitsscore van je advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie bepalen wat je daadwerkelijk betaalt per klik.

Dit kan dus lager zijn dan jouw maximumbod.

Google bepaalt de kosten per klik aan de hand van jouw kwaliteitsscore per zoekterm en een biedingssysteem.

Kosten Google advertenties klikken

Kosten per klik

De kosten voor Google AdWords beginnen bij € 0,01 per klik. Dit komt alleen zelden voor. Het gaat dan om uiterst relevant en weinig beconcurreerde zoekwoorden.

Zeer populaire en waardevolle zoekwoorden kunnen zelfs oplopen tot enkele euro’s per klik om boven aan de pagina te komen. Denk aan autoverzekering vergelijken. Deze zoekterm kost meer dan 8 euro per klik.

Meestal komen wij bedragen tegen van €0,50 tot €1,50 per klik.

Wie de hoogste kwaliteitsscore heeft het meeste biedt komt bovenaan de pagina met de advertentie.

Een slimmerik drukt de kosten van AdWords.

Dagbudget

Met een dagbudget stel je per campagne in hoeveel je maximaal per dag wilt uitgeven.

Als je per maand niet meer dan 500 euro wilt uitgeven, dan deel je dat bedrag door 30,4: het gemiddeld aantal dagen per maand.

In dit geval zorgt een dagbudget van €16,45 er dus voor dat de campagne niet meer dan €500 kost.

Is het beschikbare budget al verbruikt, dan worden jouw advertenties niet meer getoond tot de volgende dag.

Een hoger dagbudget instellen heeft geen invloed op de posities, alleen op de mogelijkheid om vertoond te worden.

“Met een dagbudget stel je per campagne in hoeveel je maximaal per dag wilt uitgeven.

Zijn er ook nadelen aan Google Ads?

Hogere kosten door niet optimaliseren

De kosten voor Google Ads lopen hoog op als je niet bijhoudt wie er op de advertenties klikken. 

Je wilt zoektermen die waarschijnlijk geen omzet opleveren uitsluiten. Dit wordt ook wel optimaliseren van je campagnes genoemd.

Daarnaast is het verleidelijk om op algemene woorden gevonden te willen worden, zoals laptop uit ons voorbeeld, terwijl woorden als goedkope laptop Rotterdam of prijs goede laptop wellicht een meer koopgericht publiek trekt.

Bovendien hebben gerichte zoektermen minder concurrentie en zijn dus vaker goedkoper per klik.

Precies weten waar je koopgerichte publiek op zoekt is een andere grote uitdaging. Om hier achter te komen doe je vaak eerst een zoekwoord onderzoek voordat je campagnes inricht.

“Je wilt zoektermen die waarschijnlijk geen omzet opleveren uitsluiten.

Nog even samenvatten

Dit is AdWords

Al samenvattend concluderen we dat adverteren met Google AdWords, juist in 2022, een interessante manier is om online onder de aandacht te komen. Je adverteert snel bovenaan de zoekresultaten voor een gericht publiek. Of je adverteert juist breed voor veel bereik.

Een aantal voordelen van Google Ads op een rijtje:

  • Bereik je doelgroep wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst
  • Betaal alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt
  • Adverteer alleen op bepaalde apparaten, tijden of in regio’s.
  • Meet direct de prestaties van zoektermen en advertenties
  • Adverteer ook met een klein budget per maand
  • Bepaal zelf wat je maximaal wilt betalen per klik

“Je adverteert snel bovenaan de zoekresultaten voor een gericht publiek.

Hulp nodig met AdWords?

Ben je geïnteresseerd in adverteren bovenaan Google, maar weet je niet hoe te beginnen?

Wil je voorkomen dat beginnersfouten je onnodige kosten bezorgen?

Kijk dan eens op onze pagina over zoekmachine adverteren of hoe een Google Ads bureau je meer klanten bezorgt.

Meer dan 250 klanten gingen je voor

Heb je klanten die in Google zoeken naar hun probleem of naar jouw oplossing? Dan heb je SEA nodig, net als deze bedrijven en organisaties.

JUIZZ
Gio Coffee
Viteau
Eurobob
O'Neill Summercamps
Woordvoerders Etc.
StudentVerhuizers
Digilock
BC Zonnepanelen
Escaping

Ben je benieuwd hoe

je meer bezoekers krijgtklanten krijgtgeld verdient

Je zit nergens aan vast

Nils van der Knaap Senior SEO specialist

Nils van der Knaap

Senior SEA Specialist

Nils vreet Google Ads artikelen als dubbelzoute drop. Met ruim 15 jaar intensieve ervaring als online marketeer en Google Ads specialist weet hij als geen ander wat werkt en wat niet.

Veelgestelde vragen over Google AdWords

2022-10-24T13:46:57+00:00

Google Ads is het advertentieplatform van Google. Je adverteert bovenaan de zoekresultaten van Google Zoeken of op andere websites in het Google Display Netwerk. Daarvoor betaal je per klik. De prijs per klik op een zoekterm wordt bepaald door de kwaliteit van je campagnes en hoe veel je maximaal wilt betalen.

2022-10-24T13:48:44+00:00

Het gebruik van het Google Ads platform is gratis. Je betaalt alleen als iemand op je advertentie heeft geklikt.

2022-10-24T13:50:05+00:00

Een concurrent kan klikken op jouw advertenties. Maar, wanneer er vanaf een IP-adres meerdere keren geklikt wordt, dan wordt dit door Google opgemerkt en niet doorberekend. Klikfraude, noemen ze dat. Je kunt bovendien niet adverteren op bepaalde IP-adressen, zoals die van je concurrent.

2022-10-24T13:51:32+00:00

Ja, er is een eenvoudige pauze knop voor campagnes, advertenties en zoektermen. Daardoor adverteer je alleen op het moment dat je nieuwe klanten aan kunt. Aanzetten of uitzetten van je advertenties is dus erg eenvoudig.

2022-10-24T13:53:27+00:00

Zorg dat je een e-mailadres hebt dat ook een Google account is. Ga dan naar de website van Google Ads en klik op Nu starten. Vaak zijn er promotionele acties, waarbij je advertentietegoed krijg als je een bepaald bedrag besteedt. Doorloop het proces, zoals het instellen van factuurgegevens, om toegang te krijgen tot Google Ads.

2022-10-24T13:54:31+00:00

Er is geen verschil. Google AdWords is de oude naam van het advertentieplatform. 24 juli 2018 veranderde de naam naar Google Ads. De namen worden daarom nog wel eens door elkaar gebruikt.

2022-10-24T13:55:45+00:00

Google heeft een eigen tool om inzicht te krijgen in de zoekvolumes, concurrentie en geschatte kosten per klik. Dit heet de Google KeyWord Planner of Zoekwoordplanner. Dit vind je onder Tools en instellingen –> Planning –> Zoekwoordplanner

Of je vraagt het je favoriete Google AdWords specialist :)

2022-10-24T13:56:35+00:00

Ja, facturen zijn op te vragen binnen Google Ads onder Tools en instellingen –> Facturering –> Documenten. Kies daar de facturen die je wilt en klik op Downloaden. Je krijgt dan een factuur in .PDF formaat.

De BTW op advertenties is verlegd en dus 0%, omdat Google gevestigd zit in Ierland.

Facturen met de activiteit in de vorige maand zijn meestal op de vijfde werkdag van de volgende maand beschikbaar. Je betaalt autoamtisch via bankrekening, creditcard of PayPal.

Nog meer over Google AdWords

Benieuwd hoe je zelf Google Ads kunt optimaliseren

Heb je zelf een vraag of een tip over wat Google AdWords is?

Geef hieronder dan een reactie.

Google advertenties optimaliseren
2024-01-19T15:24:03+00:00

Geef een reactie

Ga naar de bovenkant