Advertenties optimaliserenKost Google Ads je alleen maar geld? Dat hoeft niet…

Adverteren in Google via Google Ads (voorheen AdWords) is een grote kostenpost als je niet oplet.

Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Met een paar slimmigheden stel je een Google Ads account zo in dat het juist geld oplevert.

In deze blogpost behandel ik 9 veelgemaakte fouten in Google’s adverteerplatform en geef ik bijbehorende tips hoe je dit zelf kunt voorkomen. Zonder buitensporige inspanningen.

Zo krijg je de basis van een Google Ads account goed op orde en kun je beginnen met rendabel adverteren.

 

1. De campagnestructuur is een chaos

Als het overzicht ontbreekt in de indeling van de campagnes, dan maak je snel vergissingen. Je plaatst dan bijvoorbeeld eerder een zoekwoord in de verkeerde campagne.

Een vuistregel is dat je de campagnestructuur laat lijken op de navigatie van je website. Daar heb je als het goed is ook een onderverdeling gemaakt in de hoofdonderwerpen van je website.

Als je deze structuur aanhoudt wanneer je Google Ads campagnes gaat benoemen, dan is dit snel te begrijpen voor zowel jezelf, als voor eventueel een nieuwe beheerder van je account.

 

2. Veel totaal verschillende zoekwoorden stoppen in een advertentiegroep

Een advertentiegroep is bedoeld om zoekwoorden en bijbehorende advertenties te groeperen.

Dus de zoektermen boekhoudsoftware vergelijken en boekhoudsoftware vergelijking kunnen in dezelfde advertentiegroep, omdat de zoekintentie hetzelfde is.

Het gaat verkeerd wanneer je de zoektermen boekhoudsoftware en administratie programma in dezelfde advertentiegroep zet.

De betekenis is hetzelfde, maar mensen zoeken specifiek naar een bepaald woord. Door dat woord terug te laten komen in je advertentie valt hun oog er eerder op.

Bovendien wordt de zoekterm die overeenkomt met de zoekopdracht in de advertentie dikgedrukt weergegeven.

Google weet dit ook en zal je advertentie daarom als relevanter zien, waarmee je kwaliteitsscore hoger wordt. Daardoor betaal je weer minder per klik.

 

3. Tegen jezelf opbieden

Wanneer je dezelfde of sterk gelijke zoekwoorden in verschillende advertentiegroepen zet, dan bied je eigenlijk tegen jezelf.

Dit drijft de prijs onnodig op.

Google laat je advertentie alleen zien voor het zoekwoord met de beste kwaliteitsscore en het hoogste bod.

 

4. Alleen brede zoekwoorden

Wat veel mensen niet weten is dat Google verschillende zoekwoordtypen heeft.

Zo is er bijvoorbeeld breed zoeken, maar ook zoeken op woordgroep en exact zoeken.

Dit kan flink verschil maken in hoe je gevonden wordt. Bij breed zoeken gaat Google je ook tonen bij zoekopdrachten waarvan zij denken dat de gebruiker ook naar jou op zoek is.

Hier kunnen ze er ook naast zitten en dus klikken mensen op jouw advertentie, terwijl ze niet naar je op zoek zijn.

Als je nauwkeuriger wilt adverteren, gebruik dan zoeken op woordgroep en/of exact zoeken.

Een zoekterm als woordgroep kun je opgeven door er aanhalingstekens omheen te zetten, dus bijvoorbeeld “boekhoudsoftware”. Je wordt nu ook gevonden op zoektermen als boekhoudsoftware kopen en vergelijk verschillende soorten boekhoudsoftware.

Een zoekterm als exact zoeken opgeven doe je door er rechte haakjes omheen te zetten, dus bijvoorbeeld [boekhoudsoftware]. Je wordt nu alleen getoond in Google als iemand alleen dit woord intypt of een zeer gelijkend zoekwoord, zoals een typefout of meervoudsvorm.

 

5. Geen uitsluitingswoorden gebruiken

Uitsluitingswoorden zijn het antwoord om niet gevonden te worden op woorden waar je niet op gevonden wilt worden.

In het tabblad Zoektermen die te vinden is onder Zoekwoorden kun je zien welke woorden daadwerkelijk ingetypt zijn waarna mensen op je advertentie hebben geklikt.

Een schat aan informatie.

Gebruik deze inzichten om zoektermen die niet relevant zijn uit te sluiten. Hierdoor wordt je campagne steeds specifieker en betaal je niet voor kliks die hoogstwaarschijnlijk niets opleveren.

Blijf dit wel met regelmaat doen, want het aantal zoekopdrachten die mensen kunnen verzinnen is eindeloos.

 

6. De advertentietekst is niet onderscheidend

Een tekst typen in Google Ads is geen kunst. Iedereen kan in een minuutje een paar regels tekst invoeren.

En daarin ligt ook meteen het gevaar.

Een gemiddelde advertentietekst ziet er vaak als volgt uit:

[Product X] kopen? Grote collectie [Product X] Veilig betalen en gratis verzending.

Op het eerste gezicht niets mis mee. Ware het niet dat de andere advertenties er ook zo uit zien. Zo uniek is een grote collectie en gratis verzending tegenwoordig niet meer.

En veilig betalen? Je kunt het niet maken om onveilig betalen aan te bieden. Dit is daarom niet echt een voordeel.

Adverteer daarom vooral met iets wat je echt onderscheidt van de concurrent.

Bijvoorbeeld dat je klantenservice binnen 30 minuten reageert of dat je bij bestellingen tot 23:59 uur diezelfde dag nog verzendt.

Doordat je met je aanbod opvalt krijg je meer kliks, gaan de klikprijzen daardoor naar beneden en is de kans op conversie een stuk groter.

 

7. De advertentietekst komt niet voor op de landingspagina

Ok, je hebt een goede advertentietekst die aanzienlijk verkeer naar je website toestuurt.

Mensen klikken op jouw advertentie nadat je ze overtuigd hebt met je unieke propositie.

Maar dan…

Staat je unieke aanbod niet duidelijk op je site. Je bezoeker denkt nu:

Zit ik hier nu goed?

Als je aanbod is dat je nu 10% korting geeft, laat dat ook duidelijk op de landingspagina zien.

Als je adverteert dat je product of dienst gemiddeld beoordeeld is met een 9, toon dan die reviewscore. Liefst met een link naar de onafhankelijke beoordelingen.

Door datgene te tonen wat hen eerder al aangetrokken heeft bevestig je alleen maar dat ze de juiste partij hebben gevonden.

 

8. Je meet geen conversies

Bezoekers naar je website krijgen is niet moeilijk.

Je typt zoekwoorden in, zet een advertentie op en zo lang je betaalt krijg je verkeer naar je website.

De kunst zit hem er in dat je minder betaalt voor je bezoekers dan ze opleveren. Dan pas ga je winst maken.

Voor een winstgevende campagne is het essentieel dat je bijhoudt wanneer een bezoeker een doel behaald heeft op jouw website die voor jou waardevol is.

Dit kan een offerteaanvraag zijn of een directe verkoop. Een veelgebruikte manier is om een bezoeker na het behalen van dat doel door te sturen naar een unieke bedankpagina. Deze pagina is alleen te bereiken door bijvoorbeeld een formulier in te vullen of de stappen van een winkelwagen te doorlopen.

Dit behaalde doel wordt vervolgens doorgestuurd naar Google Ads. Dit kan onder meer met de Google Ads conversie trackingcode of door het importeren van doelen vanuit Google Analytics.

Zo kun je precies zien welke zoekterm bijgedragen heeft aan het behalen van jouw websitedoel.

Als je weet wat een nieuwe contactaanvraag of bestelling je gemiddeld oplevert, dan weet je ook wat deze maximaal mag kosten.

Is de zoekterm te duur? Dan ga je tweaken tot het wel rendabel is. Of je besluit te stoppen met adverteren op die term, omdat het niet de juiste bezoekers oplevert.

Levert een zoekterm geld op? Dan kun je daar extra op inzetten met aanverwante woorden of meer klikbudget.

Let ook op de customer lifetime value. Soms kost een nieuwe klant net zo veel als het je oplevert, maar doordat de klant vaker een aankoop doet wordt het toch winstgevend.

 

9. Meerdere websites op één account

Het lijkt logisch om meerdere websites binnen één Google Ads account te laten draaien. Wel zo makkelijk, toch?

Toch schuilt hier iets verraderlijks in…

De Google Ads prestaties van website A beïnvloeden namelijk de account prestaties van websites B (en C en D, etcetera).

Als de campagnes voor website A lage kwaliteitsscores behaalt, dan toont Google de andere advertenties in jouw account ook minder graag.

De prestaties van je gehele account gedurende de totale periode tellen mee in de beoordeling. Hoe beter jouw campagnes in het verleden zijn geweest, hoe meer Google je vertrouwt dat je goede advertenties toont aan hun gebruikers.

 

Bonus tip

Zorg dat je Click Through Rate (in Ads bekend als CTR) hoog is. Een hoge CTR betekent dat Google je minder rekent per klik, omdat je advertenties toont die mensen willen zien.

Ook zie je dat mensen die jouw advertentie uitgekozen hebben tussen alle andere zoekresultaten eerder geneigd zijn om ook op je website tot actie over te gaan.

 

Aan de slag

Met bovenstaande tips kun je het verschil maken tussen een verliesmakend en een winstgevend Google Ads account.

Als je dit toepast ben je gericht aan het adverteren, in plaats van alleen bezoekers naar je websites aan het pompen.

Heb je zelf nog een leuke tip of heb je een vraag over het opzetten van lucratieve zoekmachine advertenties? Laat van je horen in het onderstaande commentaar.

Wil je dat we je helpen met het opzetten van een winstgevende Google Ads campagne? Neem dan contact met ons op.