Weet je wel hoe je doelgroep zoekt?

Een veel voorkomende fout als je wilt beginnen bij zoekmachine optimalisatie is dat je niet goed weet voor welke woorden je wilt gaan optimaliseren. Zonde, want hierdoor kunnen al je inspanningen om hoger te komen in de zoekresultaten voor niets zijn.

Voordat je begint met optimaliseren is het noodzakelijk om te weten of je de juiste zoektermen gebruikt voor de belangrijkste pagina’s, ook wel je hoofdonderwerpen genoemd.

Wat is een hoofdonderwerp?

Een hoofdonderwerp is de belangrijkste zoekterm die op een pagina wordt besproken, bijvoorbeeld ‘laptop kopen‘.

Hieronder vallen meerdere sub-onderwerpen, bijvoorbeeld:

  • goedkope laptop kopen
  • laptops prijzen
  • online laptops bestellen
  • laptop kopen tips
  • laptop kopen student
  • welke laptop kopen
  • nieuwe laptop kopen
  • game laptop kopen

En nog veel meer varianten en synoniemen.

Voor welke pagina’s doe je een zoekwoord onderzoek?

Pagina’s die vaak gebruikt worden om een zoekwoord onderzoek voor te doen zijn:

  • de homepage
  • categoriepagina’s (overzichtspagina’s met producten of diensten)
  • product- of dienstenpagina’s
  • werkgebiedpagina’s (bijvoorbeeld voor ‘loodgieter Amsterdam‘, ‘loodgieter Almere’ en ‘loodgieter Haarlem‘)
  • informatieve artikelen zoals blogs en kennisbank artikelen.

Je hoeft voor een hoofd zoekterm onderzoek niet te weten welk zoektermen je op gevonden wilt worden.

Wel is het goed om voor ogen te hebben welke richting je op wilt. Welke pagina wil je beter gevonden hebben en welke producten, diensten of informatie kan men daar vinden?

Of als deze pagina nog niet bestaat, welke specifieke producten of diensten wil je meer van verkopen?

SEO begint met een zoekwoord onderzoek

Het is belangrijk dat de woorden die mensen gebruiken in Google Zoeken – als ze zoeken naar jouw aanbod – ook terugkomen op jouw specifieke pagina’s.

Maar hoe bepaal je voor deze pagina’s de juiste zoektermen om voor te optimaliseren?

Dit proces wordt ook wel een zoekwoord (of zoekterm) onderzoek genoemd en bestaat uit het volgende:

1. Huidige zoektermen

Wij kijken eerst naar:

  • Op welke zoektermen word je nu al gevonden?
  • Op welke zoektermen worden concurrerende pagina’s al gevonden?

2. Hoofdzoekterm analyse

Wij kijken naar factoren die te maken hebben met relevantie, zoekvolume en de concurrentie per zoekterm. Hiervoor bestuderen we het volgende:

  • Op welke zoektermen wordt veel gezocht als men zoekt naar jouw onderwerp?
  • De zoekintentie (bijvoorbeeld informatief of juist een koopintentie)
  • De moeilijkheidsgraad (en dus haalbaarheid)
  • Het gemiddelde zoekvolume per maand
  • Het aantal klikken dat de zoekterm gemiddeld krijgt in Google
  • Hoeveel van de totale klikken op organische (gratis) zoekresultaten zijn, en dus niet op advertenties
  • Hoeveel organisch verkeer de pagina’s in de top 10 van Google krijgen voor de hoofdzoekterm

3. SEO advies

Wij geven je op basis van deze gegevens het volgende advies:

  • Welke zoekterm het meest kansrijk en lucratief is
  • Wat voor soort content je moet gaan maken of verbeteren
  • Op welke URL deze content het beste kan staan
  • Of je een nieuwe pagina moet creëren of een bestaande moet optimaliseren
  • Hoeveel uur linkbuilding er benodigd is om concurrerend te zijn

Zoekwoord onderzoek

Kortom

Dit zorgvuldige onderzoek zorgt er dus voor dat je niet veel tijd en moeite gaat stoppen in optimalisatie die achteraf toch wel te moeilijk of niet lucratief genoeg bleek te zijn.

Wat kost een zoekwoord onderzoek?

ZOEKWOORD ONDERZOEK

100(per hoofdonderwerp)

Weet jouw zoekwoorden met de meeste potentie

Wil je ook weten met welke zoektermen je het beste jouw zoekmachine optimalisatie kunt beginnen?

Vraag dan bij ons een zoekwoord onderzoek voor jouw belangrijke hoofdonderwerp(en) aan.