Weet je wel hoe je doelgroep zoekt?

Een veel voorkomende fout als je wilt beginnen bij zoekmachine optimalisatie is dat je niet goed weet voor welke woorden je wilt gaan optimaliseren. Zonde, want hierdoor kunnen al je inspanningen om hoger te komen in de zoekresultaten voor niets zijn.

Voordat je begint met optimaliseren is het noodzakelijk om te weten of je de juiste zoektermen gebruikt voor de belangrijkste pagina’s, ook wel je hoofdonderwerpen genoemd.

Een hoofdonderwerp is de belangrijkste zoekterm die op een pagina wordt besproken, bijvoorbeeld ‘laptop kopen’. Hieronder vallen meerdere subonderwerpen, bijvoorbeeld ‘goedkope laptop kopen’, ‘laptops prijzen’, ‘online laptops bestellen’, etc.

Pagina’s die vaak gebruikt worden om een zoekwoord onderzoek voor te doen zijn

  • de homepage
  • categoriepagina’s (overzichtpagina’s met producten of diensten)
  • product- of dienstenpagina’s
  • werkgebiedpagina’s (bijv. ‘loodgieter Amsterdam’)
  • informatieve artikelen zoals blogs en kennisbank artikelen.

SEO begint met een zoekwoord onderzoek

Het is belangrijk dat de woorden die mensen gebruiken in Google Zoeken – als ze zoeken naar jouw aanbod – ook terugkomen op jouw specifieke pagina’s.

Maar hoe bepaal je voor deze pagina’s de juiste zoektermen om voor te optimaliseren? Dit proces wordt ook wel een zoekwoord (of zoekterm) onderzoek genoemd en bestaat uit het volgende:

1. Huidige zoektermen

Wij kijken eerst naar:

  • Op welke zoektermen word je nu al gevonden?
  • Op welke zoektermen worden je concurrenten al gevonden?
  • Op welke zoektermen wordt veel gezocht als men zoekt naar jouw onderwerp?

2. Zoekterm ideeën

Wij kijken naar factoren die te maken hebben met relevantie, zoekvolume en de concurrentie per zoekterm. Hiervoor bestuderen we het volgende:

  • De moeilijkheidsgraad (en dus haalbaarheid)
  • Het gemiddelde zoekvolume per maand
  • De huidige positie in Google
  • Welke pagina nu al rankt voor de zoekterm
  • De zoekintentie (bijvoorbeeld informatief of juist een koopintentie)
  • Gegevens over het aantal backlinks, verkeer en organische zoektermen van de top 10 voor de geadviseerde zoekterm

3. SEO advies

Wij geven je op basis van deze gegevens het volgende advies:

  • Welke zoekterm het meest kansrijk en lucratief is
  • Wat voor soort content je moet gaan maken of verbeteren
  • Op welke URL deze content het beste kan staan
  • Of je en nieuwe pagina moet creëren of een bestaande moet optimaliseren
  • Hoeveel uur linkbuilding er benodigd is om concurrerend te zijn

Kortom

Dit zorgvuldige onderzoek zorgt er dus voor dat je niet veel tijd en moeite gaat stoppen in optimalisatie die achteraf toch wel te moeilijk of niet lucratief genoeg bleek te zijn.

Wat kost een zoekwoord onderzoek?


ZOEKWOORD ONDERZOEK

100(per hoofdonderwerp)

Weet jouw zoekwoorden met de meeste potentie

Wil je ook weten met welke zoektermen je het beste jouw zoekmachine optimalisatie kunt beginnen?

Vraag dan bij ons een zoekwoord onderzoek voor jouw belangrijke hoofdonderwerp(en) aan.