Verliezen in Google

Als je deze 7 fouten maakt verlies je in Google

Gebroken vergrootglas = lage kwaliteit SEO

Hoog in Google komen is moeilijk. Het is topsport.

Toch zijn er zaken die voor iedereen eenvoudig uit te voeren zijn om zo niet achter te blijven ten opzichte van de concurrentie.

In het artikel van vandaag benoem ik 7 veelgemaakte SEO fouten en hoe je deze zelf kunt voorkomen, zonder technische kennis.

Verliezen in Google

Voorkom dat je verliest in Google

1. Uitsluitend schrijven voor zoekmachines

De tijd dat 6% van je tekst uit zoekwoorden moest bestaan is voorbij. Sterker nog, die is er eigenlijk nooit geweest. In de beginjaren was zogenaamde ‘keyword spam’ aan de orde van de dag.

Zoekwoorden werden veelvuldig genoemd, met onleesbare teksten als gevolg.

Schrijf altijd met de lezer in gedachten. Wat voor informatie wil hij of zij echt weten? Het is tenslotte belangrijker dat een bezoeker blijft hangen op je site, dan dat hij of zij je alleen maar gevonden heeft.

2. Geen zoekwoorden opnemen

Aan de andere kant is het ook niet goed om helemaal niet aan zoekmachines te denken. Schrijf je tekst over een onderwerp, waarvan je weet dat er op gezocht wordt.

Een snelle vorm van een zoekwoord onderzoek is om in Google een zoekopdracht uit te voeren en te kijken naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultatenpagina.

Als je hiervan het zoekvolume per maand wilt weten kun je dit opzoeken in het hulpprogramma van Google Ads genaamd Zoekwoordplanner.

Voor ons zoekwoord onderzoek maken we gebruik van de betaalde Keyword Explorer van Ahrefs. Deze bevat naast zuivere zoekvolumes ook informatie over daadwerkelijke kliks en haalbaarheid ten op zichte van de concurrentie.

 

3. Te dunne content

Dunne content, of in het Engels “thin content”, is een term die door SEO specialisten gebruikt wordt om aan te geven dat de inhoud van een pagina te weinig waarde biedt.

Een voorbeeld hiervan zijn pagina’s waar slechts enkele regels tekst staan, terwijl meer informatie gewenst is.

Wat ook veel voorkomt zijn teksten die slechts op een klein punt afwijken van eerder geschreven teksten.

Denk bijvoorbeeld aan een loodgieter die in 20 plaatsen gevonden wil worden, 1 tekst schrijft en die op 20 aparte pagina’s plaatst. Per tekst wordt alleen de plaatsnaam veranderd. Deze pagina biedt hierdoor vrijwel geen toegevoegde waarde ten opzichte van de andere pagina’s.

Zorg ervoor dat iedere pagina een eigen doel heeft en echt meerwaarde biedt met unieke content.

4. Afbeeldingen te groot op de website plaatsen

Laadtijden van een website zijn een belangrijke gebruikerservaring, en daarmee ook een factor waar Google rekening mee houdt.

Een quick win is daarom om plaatjes te uploaden met het aantal pixels waarin het ook getoond wordt.

In plaats van een foto van 5000 x 2000 pixels te moeten inladen en daarna te verkleinen, worden er niet meer en niet minder pixels ingeladen. Dat scheelt heel veel laadtijd.

Je kunt foto’s op maat maken met een professioneel programma als Photoshop, maar ook met een gratis eenvoudige online tool.

5. Pagina verwijderen zonder te verwijzen naar een andere pagina

Een veelgemaakte fout die vaak grote gevolgen heeft.

Wanneer je een pagina verwijdert van je website blijft er een “gat” over. Google heeft de pagina nog wel in de index staan, andere websites kunnen naar de pagina linken en je hebt wellicht nog een zelfs een advertentie naar die pagina toe online staan.

Bezoekers komen uit op een 404 (niet gevonden) pagina wanneer de pagina verwijderd is.

De oplossing is simpel.

Verwijs bezoekers (en ook Google) automatisch door met een zogenaamde 301 redirect. Dit klinkt technisch, maar het valt mee.

Gebruik je WordPress? Dan kun je een plugin installeren waarmee je de oude URL kunt opgeven en de nieuwe URL waar deze naar moet doorverwijzen.

Anders kun je een mailtje naar je webbouwer sturen, zodat dit in het zogenaamde .htaccess bestand kan worden aangepast.

Op deze manier blijft je website vrij van 404 error pagina’s, past Google de index aan, en wordt eventuele linkwaarde gewoon meegenomen.

 

6. Nooit je website checken voor mobiel

Mobiel zoekverkeer is inmiddels het desktop verkeer overstegen. Deze trend lijkt vooralsnog door te zetten.

Toch, als we aan het werk zijn om de website te updaten zitten we meestal achter onze computer.

Vergeet dan niet om te controleren hoe je website getoond wordt op andere schermen, zoals een smartphone of tablet.

Het kan zijn dat die tabel op je brede beeldscherm heel overzichtelijk staat, maar op een mobiel een vreselijke horizontale scrollbar geef.

Een handige tool om de verschillende beeldformaten te simuleren is Responsinator.

7. Geen promotie doen

Daar heb je ‘m weer. Links.

Je haat het of je houdt er van, maar je website heeft links nodig om belangrijk gevonden te worden door Google.

Nadat je je nieuwste topartikel geschreven hebt, zorg dan ook dat deze gepromoot wordt. Bij voorkeur niet alleen een keer posten op je Facebook pagina, en hopen dat iemand het oppikt.

Schrijf andere bloggers aan, bij voorkeur waar je al een connectie mee hebt, en wijs ze op je nieuwe waardevolle artikel. Als het echt goed is, dan willen andere websites graag hun bezoekers naar jou verwijzen.

En dat signaal pikt Google weer op om je te belonen met een hoge positie in de zoekresultaten.

Het proces van nieuwe links verkrijgen wordt ook wel linkbuilding genoemd. Als je hier meer over wilt weten, kun je onze Linkbuilding: De Complete Uitleg eens lezen.

 

Nu jij

Dat waren mijn 7 SEO fouten die veel gemaakt worden en hoe je ze zelf kunt oplossen.

Weet jij zelf ook nog veelgemaakte fouten en hoe deze met een kleine moeite zijn op te lossen? Deel je inzichten in de reacties.