Linkbuilding in de praktijk: Eensim.nl

Hoe je zeer waardevolle links krijgt door op te letten

Linkbuilding

Sim only vergelijker Eensim.nl had mij uitgenodigd om te helpen met de zoekmachine optimalisatie van de website. De website heeft een goede basis en onderscheidt zich van andere Sim Only vergelijkers doordat het de prijzen inclusief alle kosten laat zien. Tijd dus om goed gevonden te worden in Google.

De meeste winst voor eensim.nl is te behalen op het gebied van linkbuilding. Omdat dit een zeer competitieve markt is, zijn linkjes van startpagina’s en directories niet voldoende. We moeten ervoor zorgen dat er links komen van echt hoogwaardige en relevante websites. Maar hoe doe je dat?

Hoe ga je te werk bij linkbuilding?

Een van de belangrijkste zaken die je moet hebben bij linkbuiling, is het hebben van content waar men ook daadwerkelijk naar wil linken. Dit kan nieuwswaardige of humoristische content zijn, of bijv. een onderzoek met interessante uitkomst. Alles waardoor de webmaster van een website denkt: “dit is interessant/leuk voor mijn lezers, daar ga ik naar toe linken”.

Een blog is hiervoor de meest gebruikte manier om zulke content te publiceren. Gelukkig had Eensim.nl al een blog, dus dan is het vooral belangrijk te weten welke content interessant genoeg is, zodat het ook links van andere sites aantrekt.

Een mail met nieuwswaarde

Tijdens het gesprek vertelde mijn klant dat T-mobile zojuist een e-mail had gestuurd, waarin ze meldden dat ze geen vergoeding meer geven aan websites die hen nieuwe klanten geven (met een mooi woord heet dat affiliate marketing). De reden hiervoor was wat schimmig: “Het budget was op”. Het budget is op om nieuwe klanten aan te nemen?

T-mobile brief voor linkwaardige content

Ik stelde voor aan Eensim om hierover een blogpost te schrijven. Vervolgens werd dit bericht gemaild aan diverse redacties van telecom- en marketingsites. Een van de grotere websites op het gebied van marketing, Emerce.nl, plaatste het bericht. Dit levert Eensim.nl hele goede linkwaarde op. Waarom?

  1. Een link van een Pagerank 6 (!) website
  2. Een link vanuit een artikel en niet vanuit een sidebar, auteurblokje of footer
  3. De enige link in het artikel (dus alle linkwaarde gaat naar die link)
  4. De website en content zijn relevant

Bovendien is er een ander effect waar we op gehoopt hadden. Andere websites lezen ook artikelen op Emerce en nemen soms berichten over. Zo werd het artikel ook geplaatst op webwinkel-hulp.nl en gertimmer.nl (zie reacties onderaan de blogpost). Zo ontstaat er soms een sneeuwbaleffect, waardoor er veel linkjes op natuurlijke wijze bijkomen.

Hoe krijg je waardevolle links?

Om eigen geschreven artikelen te plaatsen die waardevolle links opleveren, zijn een aantal zaken belangrijk:

  • Steek tijd en creativiteit in je blogpost – Hoe meer aandacht je er aan besteedt, des te meer kans je hebt dat het goede, linkwaardige content is
  • Creëer een netwerk – Zorg dat redacties en website eigenaren je naam kennen. Doe eens iets voor ze zonder er direct iets voor terug te verwachten. Een goede relatie met iemand zorgt ervoor dat de gunfactor hoog is en je artikel sneller geplaatst wordt.
  • Blijf volhouden – Niet alles wat je doet is meteen succesvol. Soms worden berichten waar je veel van verwacht niet opgepakt, en een stomme 1 aprilgrap krijgt wel veel aandacht. Blijf proberen, blijf testen. De aanhouder wint

Naast het eerdergenoemde artikel over T-mobile, heeft Eensim ook gewerkt aan de relatie met nieuwkomer op telecomgebied RobinMobile. Hierdoor is het gelukt om een link te krijgen vanaf hun website. Dat dit ook weer een waardevolle en relevante link is hoef ik niet verder uit te leggen.

Mijn linkbuilding tip:

Wees actief in de markt waarin je je begeeft en pak de kansen om linkwaardige content voor te schrijven. Dit kan een mail zijn van een insider, die je normaal gesproken weer weg zou klikken. Gebruik je creativiteit om er iets nieuwswaardigs van te maken.

Werk daarnaast aan je netwerk, zodat zelfgeschreven artikelen makkelijker worden geplaats. Op deze manier krijg je links van sites die je concurrent niet kunnen evenaren, en zal Google jouw site dus bovenaan de zoekresultaten plaatsen.

Je denkt: “Kan dit ook voor mijn website?”

Wil je weten of het voor jouw website zinvol is om te starten met linkbuilding? Vraag gratis een SEO kansen onderzoek aan door een ervaren SEO specialist.