Jong en dynamisch of oud en statisch?

Jong en dynamisch is een van de meest favoriete termen die bedrijven gebruiken in hun “over ons” pagina. Een simpele zoekopdracht in Google laat zien dat er meer dan anderhalf miljoen websites zijn waar dit interessant klinkende zinnetje op voor komt.

Jong en dynamisch

Wees onderscheidend

Maar wat zegt jong en dynamisch nou helemaal? Het is zo een vaag begrip dat het eigenlijk niets zegt over het bedrijf zelf. En doordat bijna iedereen zegt dat ze “jong en dynamisch” zijn is het ook niet erg origineel en onderscheidend.

Vertel liever iets over je bedrijf wat je echt anders maakt of waarom een klant uitgerekend bij jou moet zijn. En laat dit liefst ook zien aan de hand van een voorbeeld. Een advocatenkantoor is niet jong en dynamisch, maar juist ervaren en met veel kennis van de wet. Laat dit zien door bijv. een paar tips te geven in een blog of klantenbeoordelingen van tevreden klanten te tonen.

Door te beweren dat je jong bent kun je bovendien ook onbedoeld zeggen dat je onervaren bent, en dat is natuurlijk niet wat je wilt uitstralen.

Om achter jouw onderscheidend vermogen te komen, wat je op je website kunt zetten op je bedrijfspagina (over-ons-pagina) of in je Unique Selling Proposition lijst wilt zetten, stel jezelf dan eens de volgende vraag:

“Waarom is ons bedrijf op aarde? Wat¬†kunnen wij bieden aan mensen waardoor ze juist naar ons willen komen.”

Grote kans dat het antwoord daarop niet is: “omdat we jong en dynamisch zijn“, maar: “omdat de webshop een assortiment heeft van 10.000 uit voorraad leverbare artikelen, die indien voor 22:30 uur besteld de volgende dag al gratis bij de klant bezorgd wordt.” Dit geldt natuurlijk alleen als de concurrentie minder producten in voorraad heeft, niet zo laat verstuurt en/of niet gratis bezorgt. Houd daarom altijd de concurrenten in de gaten of je USP nog wel actueel is.

Webshop Coolblue heeft diverse onderscheidende factoren

Tegenwoordig bieden sommige webshops zelfs aan om een product dezelfde dag nog te laten bezorgen per koerier. Niet heel goedkoop, maar wel onderscheidend en als iemand een kado vergeten is te kopen misschien wel het enige redmiddel. Zie als voorbeeld de opsommingen lijst (ook wel bekend als USP’s of Unique Selling Propositions) van Coolblue.

Trap er niet in

Pas ook op met valkuilen als: de beste, de goedkoopste, de grootste, en dergelijke. Beweer dit alleen als het ook echt waar is en je het kunt bewijzen. Klanten prikken snel genoeg door dit soort verkooppraatjes en het wekt eerder argwaan als het niet blijkt te kloppen dan dat het iets oplevert. Vertel liever wat voor waarde je aan de klant biedt.

Ook de standaard missie en visie statement komt vaak terug op een website. Als deze niet heel erg interessant is voor de bezoeker kun je het beter gewoon intern houden. Of vertaal het naar gewone mensen taal.

Beoordeel jezelf

Kijk eens goed naar je eigen website. Is het voor een neutrale bezoeker snel duidelijk wat voor waarde een bedrijf of website te bieden heeft en waar hij daarvoor moet zijn? Een bezoeker beoordeelt dit namelijk al in ongeveer 2 seconden, dus hij moet niet eerst de hele website door hoeven te lezen om er achter te komen wat het bedrijf eigenlijk doet en waarom dat interessant voor hem kan zijn. Lukt dit ook voor jouw website? Sta eens wat langer stil bij je website en kijk of je de bovenstaande vraag makkelijk kunt beantwoorden. Succes!

Mocht je er niet helemaal uit komen of gewoon eens een buitenstaander willen vragen, neem gerust even contact op en ik kijk met je mee.

  • Reacties
Laat een Reactie Achter

Ingelogd als - Uitloggen

Reply to:

© Internet Marketing Bureau Alphen aan den Rijn
Privacy beleid | Proclaimer | Algemene Voorwaarden
css.php