Website bezoeker naar je winkel

Hoe je de bezoeker van je website naar je winkel krijgt

contact

Een eigenaar van een fysieke winkel zal dit waarschijnlijk wel herkennen.

Zodra een klant in de winkel staat is het makkelijker om iets te verkopen dan wanneer hij of zij op de website is.

Een winkel anno nu heeft natuurlijk een website. Zelfs als je niet online verkoopt is het een visitekaartje voor je bedrijf. En je klanten zoeken online informatie over je op.

Volgens onderzoek door ShoppingTomorrow en GfK vindt 57% van de consumenten het belangrijk om online rond te kijken en dan het gewenste product in een echte winkel te kopen

Online winkelgedrag orientatie

57% van de consumenten vinden het belangrijk om online rond te kijken en daarna in een fysieke winkel te kopen.

 

Maar hoe zorg je er nou voor dat al die website bezoekers ook naar je winkel toekomen?

In deze blogpost vertel ik 6 slimme manieren die je direct kunt toepassen zodat je meer publiek in je winkel krijgt.

En met jouw verkoop skills betekent meer mensen in je winkel ook meer omzet.

 

1.      De exclusieve coupon

Bied een printbare coupon met kortingscode aan die alleen op de website te vinden is. Deze kortingscode is bij voorkeur tijdelijk geldig en kan alleen in de winkel gebruikt worden.

Natuurlijk, je moet hier korting geven en dat is nooit leuk.

Maar mensen die in een winkel zijn nemen vaak nog wat mee, of zien iets waar ze later voor terug komen. Je verlaagt de spreekwoordelijke drempel voor de klant om nog eens binnen te stappen.

Coupon voorbeeld

Geef een coupon die alleen in de winkel geldig is.

 

2.      De incentive

Vergelijkbaar met de coupon, maar in dit geval geef je iets extra’s weg.

Een leuk boekje, een accessoire, een extra stempel op de klantenkaart. Het kan van alles zijn.

Ook hier geldt weer dat je je website bezoekers speciaal laat voelen en ze een beloning krijgen om naar je toe te komen.

Zo ontstaat er een gewoonte om je winkel te bezoeken.

 

3.      Click and Collect

Als het mogelijk is, laat je website bezoekers online bestellen en offline in de winkel ophalen. Dit werkt vooral voor wat grotere en/of duurdere artikelen, zoals elektrische fietsen.

Als je klant in de winkel is kun je een cross-sell aanbieden. Oftewel een product wat de klant goed kan gebruiken bij de aankoop, zoals batterijen, een accessoire of zelfs een verzekering.

 

4.      Een event

Maak op je website promotie voor een event in je winkel. De mogelijkheden verschillen natuurlijk per winkel, maar bij een speelgoedwinkel kun je denken aan een LEGO wedstrijd, voor een elektrische fietsenwinkel een informatieavond over onderhoud en bij een drankenwinkel houd je een wijn-, bier- of whiskyproeverij.

Niet alleen creëer je hiermee veel goodwill, hoe langer ze in de winkel zijn, hoe eerder ze verleid worden om iets te kopen.

 

5.      Besteed extra aandacht aan je locatie-pagina

Iedere pagina op een website heeft aandacht nodig, maar voor een winkeleigenaar geldt dat nog meer voor de pagina waar iets vertelt wordt over de fysieke locatie van de winkel.

Zorg er daarom voor dat deze er echt tip top bij staat.

Maak gebruik van veel fotografie die scherp en groot worden weergegeven. Je kunt zelfs met een 360 graden foto de hele winkel online al laten zien als virtuele tour.

Zet het adres met Google Maps routebeschrijving duidelijk op de pagina, vertel over (al dan niet gratis) parkeergelegenheid, en vermeld ook duidelijk je telefoonnummer. Maak het je websitebezoekers niet moeilijk om je winkel te vinden.

Ook niet gek: Een leuke foto van het winkelpersoneel en de eigenaar(s).

Verlaag met dit alles de drempel om de winkel binnen te stappen. Zelfs mensen die nog nooit zijn binnen geweest moeten het gevoel krijgen dat ze de winkel al kennen.

Adres voorbeeld

De Amsterdam winkelpagina van elektrische fietswinkel JUIZZ.

 

6.      Openingstijden

Mensen die de website van een winkel bezoeken zijn vaak op zoek naar openingstijden. Zorg daarom dat deze snel te vinden zijn vanaf iedere pagina, door deze bijvoorbeeld als apart item in het hoofdmenu te tonen.

Denk hierbij niet alleen aan de standaard openingstijden, maar ook de bijzondere openingstijden, zoals Pasen, Koningsdag, Bevrijdingsdag, Tweede Kerstdag, etc.

Tip: Zet de openingstijden en bijzondere openingstijden ook in je Google Mijn Bedrijf profiel, zodat mensen die je bedrijfsnaam Googelen de juiste informatie te zien krijgen.

 

Conclusie

Geef je website bezoekers een echte reden om naar je winkel toe te komen.

Laat bestaande en nieuwe klanten zich extra gewaardeerd en speciaal voelen.

Geef hen zelfs het gevoel dat ze iets verliezen als ze niet binnen afzienbare tijd naar je winkel gaan door middel van tijdelijke website-exclusieve acties.

Maak bovendien de spreekwoordelijke drempel zo laag mogelijk om je winkel te bezoeken. Besteed extra aandacht aan een uitgebreide winkelpresentatie met onder meer adres, contact en openingstijden.

Met enkele relatief eenvoudige aanpassingen aan je website kun je het bezoek aan je winkel al aanzienlijk zien toenemen.