Linkbuilding in de praktijk: Christian Slagter

Waardevolle links door interviews

Linkbuilding

Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven voor een blogkermis, waarbij ik als onderwerp had aangedragen: Hoe kom je aan goede links met een klein budget? 

Niet alleen heb ik daardoor linkjes gekregen van diverse internet marketing websites, maar ik heb er ook nieuwe contacten mee opgedaan. Wellicht is dat nog veel waardevoller.

Zo werd ik benaderd door content marketing specialist Christian Slagter, van Slagter Media. Hij stelde voor om een interview af te nemen (per mail).

Dit is iets wat hij vaker doet bij ondernemers.

Slim, want daardoor krijgt hij naast nieuwe contacten ook links terug van die websites (waaronder deze dus) en wordt het interview graag gedeeld op social media als Facebook, Twitter en LinkedIn.

Iedereen wil toch graag laten zien dat hij/zij wordt geïnterviewd, nietwaar.

Interviews als content voor linkbait

LinkbaitLinkbait is een tactiek voor linkbuilding, en is als het ware het aas, waar website eigenaren naar moeten happen. Je geeft ze een stuk content dat zo aantrekkelijk is, dat de website eigenaar daar naar toe wil linken.

Heel anders dus dan een mailtje eruit sturen met de vraag of je alsjeblieft een linkje wilt plaatsen, want dat is zo goed voor “mijn Google” positie. “What’s in it for me“, is dan vaak de vraag van de website eigenaar die dat mailtje krijgt.

Bovendien is de kwaliteit van websites die zulke links wel zomaar plaatsen (zoals startpagina sites, directories, blog netwerken, etc) vaak matig, dus schiet je er weinig mee op.

Een interview met een expert of specialist op een bepaald gebied is daarom een heel goede manier om relevante links te krijgen, zowel van websites als social media.

En dat zijn de links die je graag wilt, omdat ze van relevante, levende sites komen die vaak ook al een bepaalde autoriteit hebben opgebouwd.

Google snapt dat een link van zo’n site waardevoller is dan een link van een willekeurige startpagina, en zal je dus belonen met een hogere positie in de zoekresultaten.

Interviews als waardevolle content voor je bezoekers

Daarnaast zijn de interviews, indien goed afgenomen, ook waardevol voor de bezoekers.

  • Wat zijn de ervaringen van de expert?
  • Wat is zijn achtergrond?
  • Heeft hij nog tips voor de lezers?

Niet alleen leer je als lezer van deze informatie, je leert ook nog nieuwe mensen binnen de branche kennen, wat weer nieuwe contacten (en dus handel) kan opleveren.

Bijkomend voordeel is dat het schrijven en publiceren van een interview minder werk en tijd kost dan zelf een uitgebreid onderzoek doen en publiceren. Als je je ogen goed openhoudt, kun je vast een aantal mensen vinden waar je een interview mee kunt houden.

Door de relatief hoge snelheid waarmee je artikelen online kunt krijgen, de grote aantrekkingskracht van inkomende links en het opdoen van (offline) contacten, is het houden van interviews een prima tactiek voor content marketing.

Mijn tip is dus: Ga aan de slag met interviews voor het verkrijgen van waardevolle links.